Došla vám šťáva v elektromobilu? V Berlíně vám nabíječku dovezou na kole

Martin Přibyl Martin Přibyl
12. 9. 2018 13:06
Berlínský start-up Chargery nabízí originální řešení nedostatečné nabíjecí infrastruktury pro elektromobily: nabíječky k autům přiveze kurýr na speciálně upraveném bicyklu.
Berlínský start-up vyvinul speciální nabíječku pro elektromobily, zapřáhne se za kolo.
Berlínský start-up vyvinul speciální nabíječku pro elektromobily, zapřáhne se za kolo. | Foto: Chargery

Tři zakladatele berlínského start-upu myšlenka napadla ve chvíli, kdy se dozvěděli, že Bentley nabízí dopravu paliva pro své zákazníky, kteří skončili na suchu. "Benzin do auta, k němuž si zaměstnáváte i řidiče, přece nikdy nebudete potřebovat," prohlásil pro německý Spiegel CEO Chargery Christian Lang. Zato strach z ubývajícího dojezdu elektromobilu má asi každý, kdo ho kdy řídil.

Od roku 2017 tak jejich firma nabízí vítanou asistenci tam, kde chybí klasické pevné nabíječky. Plány na jakési robotické vozíky představitelé Chargery odmítli hned na začátku. "Chceme být realisté, nejlepší způsob, jak dnes něco někam v centru velkoměsta dopravit, je na kole," říká Lang.

Speciální nabíjecí stanice doplní za čtyři hodiny energii na dalších cca 160 km.
Speciální nabíjecí stanice doplní za čtyři hodiny energii na dalších cca 160 km. | Foto: Chargery

Chargery proto vyvinulo unikátní elektrický vlečňák, který se připojí za kolo. Na něm je umístěna nabíječka, která má v bateriích uloženo 24 kWh, dostatek energie na to, aby průměrnému elektrickému vozu prodloužila dojezd o 160 km. Nabíjet přitom dokáže jak elektrovozy s japonským konektorem CHAdeMO (např. Nissan Leaf), tak ty, které využívají evropskou Combo koncovku (BMW i3, VW e-Golf). Díky 4G připojení má Christian a jeho tým kdykoli přehled o tom, kolik energie v mobilních nabíječkách zbývá.

Berlínská firmička dnes zaměstnává deset dalších lidí, kurýrů, kteří v německém hlavním městě vyrážejí na pomoc elektromobilistům, jimž došla šťáva. Chargery není (zatím) dostupné pro běžné uživatele, ale zaměřuje se na spolupráci s provozovateli větších flotil elektromobilů. Mezi jeho klienty patří například carsharingová společnost DriveNow, která patří BMW.

V dlouhodobém horizontu chce Lang a jeho kolegové zacílit i na soukromé zákazníky a v příštím roce zamířit i za hranice Berlína a Německa. "Chceme se stát plnohodnotným dodavatelem služeb pro společnosti, které provozují carsharing elektromobilů," popisuje svoji střednědobou vizi Lang. Ostatně i proto zvládají jeho lidé při nabíjení (trvá čtyři hodiny) auto také vyčistit, zkontrolovat tlak v pneumatikách a doplnit kapalinu do ostřikovačů.

Celý koncept Chargery také ovšem znamená, že je služba v současné době dražší než klasické použití dobíjecího stojanu. Provozovatelům carsharingových flotil, jejichž uživatelé nemusí vždy zaparkovat u nabíječky, se ale může vyplatit.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

před 3 hodinami

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon roku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.

Další zprávy