Prodávat se začne v březnu příštího roku ve verzi hatchback, na trh dorazí i sedan, avšak nepatrně později, v červnu 2019. V tu chvíli bude možné také objednávat obě karosářské varianty s novým revolučním motorem Skyactiv X, který, jednoduše řečeno, kombinuje vlastnosti benzinu a dieselu. Dvoulitrový motor o výkonu 133 kW/181 koní je totiž vznětový, ale spaluje benzin. K jeho zapálení dojde stlačením výbušné směsi ve válci, svíčka není zapotřebí.
Ceny jsou ale známy už nyní. Ti, kteří dříve kritizovali Mazdu za příliš pevně dané ceníky a málo možností do auta specifikovat výbavu podle svého vkusu, budou s novou generací spokojenější. Zatímco dříve bylo v nabídce 40 verzí, teď jich je 66.
Cenová politika se však výrazně změnila. Mazdy nikdy nebyly mainstream a s novou "trojkou" se filozofie značky ještě více vymezuje proti automobilkám, které ve třídě kompaktních hatchbacků lákají zákazníky na co nejnižší cenu.
Nejlevnější verze totiž stojí 520 900 Kč pro dvoulitrový motor Skyactiv G122 (90 kW/122 koní), výbava je však bezkonkurenční. Nepřiplácí se za rádio s osmi reproduktory, navigační systém s podporou Apple CarPlay a Android Auto, zadní parkovací senzory, bezklíčové startování, 8,8palcový displej i head-up displej a adaptivní tempomat.
Mazda se výrazně orientuje na bezpečnost, a tak má v základu nejen kolenní airbag, ale také systém nouzového brzdění spolu s detekcí chodců, umí hlídat rychlost, mrtvé úhly i jízdní pruhy, rozeznávat dopravní značky, automaticky přepínat dálková světla i sledovat řidičovu pozornost.
Čeští zákazníci ale vždy volili lépe vybavené verze (a ti slovenští dokonce top varianty), a tak lze předpokládat stejné chování s novou generací Mazdy3. Jen o necelých 35 tisíc korun navíc (554 400 Kč) bude stát výbava Plus s 18" litými koly, vyhřívanými sedadly, předním sklem i volantem, bezklíčovým vstupem a dvouzónovou klimatizací.
Nejdražší variantou bude hatchback Sky-X GT Plus s pohonem všech kol, což je pro Mazdu3 také novinka. Top verze s příplatkovými pakety tak vrcholí na ceně 839 900 Kč. "Sportovní verzi MPS neplánujeme, ale myslím, že právě vrcholná verze s pohonem všech kol, dodatečnými pakety a s červeným koženým čalouněním bude dostatečnou alternativou," věří ředitel českého zastoupení Mazdy Aleš Kiriakovský.
Podrobné technické údaje sice nejsou známy, víme ale, že vedle zmiňovaného základního benzinového motoru bude v nabídce také 1,8litrový diesel o výkonu 85 kW/116 koní a že víceprvkové zavěšení bude nahrazeno torzní příčkou.
Mazda však připomíná, že se vždy orientovala především na jízdní zážitky a nová "trojka" v tomto ohledu nebude výjimkou. "Nová Mazda3 nabídne ještě větší radost z řízení," řekl při představení vozu Kota Beppu, šéf projektu nové Mazdy3.
Mazda3 tedy není typické rodinné auto, přestože ve své třídě konkuruje vozům jako Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Ceed, Hyundai i30 nebo nově i Škoda Scala. Od uvedení první generace v roce 2003 se jich po celém světě prodalo více než šest milionů a na slovenském trhu jde o nejprodávanější model japonské značky.
V Česku je za prvních jedenáct měsíců letošního roku podle statistik Svazu dovozců automobilů na třetím místě, první je CX-3 těsně následovaná větší CX-5 (její test čtěte tady).
Mazda3 se tedy cenově nepodbízí a místo chudších verzí se přímočaře orientuje na zákazníky, pro které je důležitější bohatá výbava, bezpečnost a zábava za volantem. Výrazně se liší i vzhledově.
Už na fotografiích zaujaly nezvykle kulaté boky s masivním C-sloupkem. Jde o vizuálně zajímavý prvek, po krátkém usednutí na zadní sedadla nové "trojky" se ale nedá říci, že by se tu pasažéři cítili extrémně vzdušně.
Proč by ale všichni měli být stejní a nabízet stejně prostorná a unifikovaná auta, říkají si zřejmě v Mazdě. Jde o vůz s luxusní výbavou, který má oslovit nadšence do řízení. Jak moc to s radostí za volantem Mazda3 myslí vážně, ukážou jízdní testy. První auta přijedou do Česka na přelomu února a března.