V ulicích Prahy se autům tajně měřily emise. Vyvíjíme světově unikátní přístroj, říká vědec z ČVUT

Eva Srpová Eva Srpová
24. 11. 2017 7:11
Praha si najala tým složený z vědců z ČVUT Fakulty strojní, České zemědělské univerzity a také expertů z ÚAMK, aby změřil výfukové plyny aut v provozu, a to konkrétně hodnoty emisí. Chce zjistit, kolik aut jezdících po ulicích hlavního města má nefunkční filtr pevných částic. Pokud se prokáže, že jich je hodně, chce apelovat na zákonodárce a policii, aby se problémem začali více zabývat.
Gumová hadice přivádí vzorek vzduchu smíchaného s výfukovými plyny k přístrojům, které zjistí, jak velké emise vypouští právě projíždějící auto.
Gumová hadice přivádí vzorek vzduchu smíchaného s výfukovými plyny k přístrojům, které zjistí, jak velké emise vypouští právě projíždějící auto. | Foto: Jakub Plíhal

Pražský magistrát zaplatil půl milionu korun, aby ještě letos na podzim stihl orientačně zjistit, kolik aut, která jezdí v ulicích hlavního města, kvůli nefunkčnímu nebo odmontovanému filtru pevných částic vypouští do ovzduší nadměrné množství emisí.

"V zimě ani v létě není možné měření provádět, chtěli jsme ho ale stihnout ještě letos, abychom případně na jaře, až budou výsledky k dispozici, mohli v měření pokračovat prostřednictvím větší veřejné zakázky. A především pak s výsledky v ruce apelovat na policii i zákonodárce, aby se s tímto problémem něco dělalo," řekla na setkání u měřicího vozu v ulicích Prahy pražská radní Jana Plamínková (STAN).

Ta zároveň dodala, že Ústřední automotoklub ČR před časem zveřejnil informaci, že po republice jezdí až milion aut s nefunkčním nebo záměrně vyřazeným filtrem pevných částic. ÚAMK později připustil, že ve skutečnosti toto číslo možná není tak vysoké. Exaktní měření by tedy mohlo přinést žádoucí relevantní data, která by zamezila spekulacím.

Sešli jsme se u bílé dodávky, která slouží k mobilnímu měření, u autobusového nádraží na pražském Veleslavíně. Skupina, která měření pro magistrát realizuje, tu ale ostrá data už nesbírala, pouze novinářům předváděla, jak sběr dat probíhal.

"Chtěli jsme nejdříve potřebná data nasbírat a pak teprve ukázat veřejnosti, jak to funguje. Měřili jsme tisíce aut v průběhu šesti dní, nyní budeme přes zimu tato data analyzovat," řekl Michal Vojtíšek, vědec z ČVUT, který se problematikou měření emisí motorů zabývá už dvacet let.

Tým okolo docenta Michala Vojtíška využil k měření hned několik přístrojů, aby si ověřil, co všechno lze v provozu naměřit. "Do budoucna bude stačit jedna krabice velikosti odpadkového koše, která se instaluje u silnice tak jako například v současnosti stacionární radary nebo kamery na mýtných branách," dodává vědec.

Tým okolo Michala Vojtíška měřil emise výfukových plynů v ulicích Prahy. Nyní se data budou analyzovat.
Tým okolo Michala Vojtíška měřil emise výfukových plynů v ulicích Prahy. Nyní se data budou analyzovat. | Foto: Eva Srpová

To ale vidí hodně daleko do budoucnosti. Nejdříve bude potřeba ověřit, že měření má nějakou vypovídací hodnotu a nemůže se v označení konkrétních aut s vysokými emisemi plést. "A pak je tu ta zásadní věc, že i kdybychom přišli s výsledkem měření a opsanou registrační značkou auta, u kterého jsme zjistili problém, nemůžeme s tím v současnosti nic dělat," říká docent Michal Vojtíšek z ČVUT.

K tomu se přidává pražská radní Jana Plamínková: "Městská policie nemá oprávnění zastavovat nebo kontrolovat auta kvůli špatným emisím, vedení policie mi ale oznámilo, že ani oni nemohou v tomto směru nic dělat a nemohou takové vozy pokutovat, přitom Ministerstvo dopravy mi sdělilo, že policie takovou možnost má."

Při ostrém měření bylo využito víc různých analyzátorů.
Při ostrém měření bylo využito víc různých analyzátorů. | Foto: Eva Srpová

ÚAMK vidí problém především v samotných stanicích technické i emisní kontroly. "Jde o státem zřizovanou službu, kterou ale předal do rukou soukromníků. Těm jde ale primárně o zisk a udržení si zákazníka. Na STK by se měl filtr pevných částic kontrolovat, ale zda to doopravdy vždy dělají, není jisté. Podle mého názoru by dávalo větší logiku přesunout část kompetencí na autorizovaný servis a v rámci garanční prohlídky by se dělala kontrola jako na STK," myslí si tiskový mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka.

Opomíná přitom tedy skutečnost, že i autorizovaný servis je soukromý subjekt.

Podle Michala Vojtíška se na českých stanicích měření emisí často nepozná, že moderní vozy mají DPF, tedy filtr pevných částic, v nepořádku. "Měření kouřivosti je citlivé na velké aglomeráty sazí. Moderní motory produkují částice tak malé, že pouhým okem je vidíte až tedy, když jich je opravdu hodně. I kdyby tedy policie poslala takové vozidlo na STK, nemusí neprojít. Může mít emise vyšší, ale projde, protože podle stávající legislativy se vejde do limitu."

Proč jsou tyto malé částice takový problém? "Způsobují desetkrát více úmrtí než dopravní nehody. A jedním z hlavních zdrojů těchto částic ve městech jsou právě spalovací motory, které nefungují správně. Pokud najdeme vozy s motory, které mají závadu na filtru pevných částic nebo ho mají úmyslně odmontovaný, hodnoty rakovinotvorných částic ve vzduchu v ulicích měst se výrazně sníží," vysvětluje problematiku docent Michal Vojtíšek.

Měření emisí v pražských ulicích probíhalo šest dní.
Měření emisí v pražských ulicích probíhalo šest dní. | Foto: Jakub Plíhal

Měření je prováděno tak, že od okraje vozovky vede gumová vzorkovací hadice k analyzátorům. Po průjezdu auta se vzduch zvíří a část výfukových plynů smíchaná se vzduchem se dostává do hadice a analyzátory zjišťují ze vzorku koncentraci částic. Jeden z přístrojů měří tzv. černé saze, tedy aglomeráty organického uhlíku, dalším přístrojem je klasifikátor částic, který měří malé částice velikosti od pěti nanometrů.

Michal Vojtíšek ukazuje, jak se na grafech zobrazí, že vozidlo, které projelo, emituje vysokou koncentraci malých částic.
Michal Vojtíšek ukazuje, jak se na grafech zobrazí, že vozidlo, které projelo, emituje vysokou koncentraci malých částic. | Foto: Jakub Plíhal

Právě tyto malé částice se po vdechnutí člověkem usazují v plicích, odtud pronikají do krevního oběhu a roznášejí po těle rakovinotvorné látky. "A protože tyto emise částic jsou vypouštěny auty v ulicích, kde je lidé bezprostředně dýchají, je potřeba se tím zabývat. Kouř z komína může být také zdraví škodlivý, ale nedýcháme ho z takové blízkosti jako plyny z výfuku aut v ulicích vedle chodníků, po kterých jdeme," tvrdí Michal Vojtíšek z ČVUT.

Dále připomíná, že moderní auta s nefunkčním DPF jsou z tohoto důvodu pro člověka daleko více škodlivá než sice starší, avšak udržované dieselové motory, které od pohledu kouří více, avšak nevypouštějí tyto malé rakovinotvorné částice.

"Celý tento postup a soubor přístrojů je světový unikát. V Evropě se běžně měří oxidy dusíku, ale s měřením malých částic ve výfukových plynech nikdo nepřišel," tvrdí Michal Vojtíšek. Vedle analyzátorů, které tým dovezl na novinářskou ukázku, totiž pracuje na unikátním přístroji za pár desítek tisíc korun, který se v tuto chvíli nachází v laboratořích Evropské komise. Vojtíškův přístroj by mohl přinést novou metodiku, která by nahradila stávající způsob analýzy kouřivosti při měření emisí na emisních kontrolách.

Kolem právě projel příměstský linkový autobus mířící z veleslavínského nádraží do Středočeského kraje. Na monitorech milionových přístrojů instalovaných v dodávce poskočily křivky.

"Přístroje právě zaznamenaly vyšší koncentraci CO2, ale analyzátor měřící částice nemá odezvu, tedy ve výfukových plynech vozu prakticky nebyly. Je to tím, že se jedná o nový autobus s DPF a u takového vozu se dokonce stává, že koncentrace částic ve výfukových plynech bývají i nižší než v okolním vzduchu," vysvětluje zobrazené hodnoty Michal Vojtíšek.

Pražská radní Jana Plamínková chce, aby policie více kontrolovala technický stav vozidel a především existenci a funkčnost filtru pevných částic.
Pražská radní Jana Plamínková chce, aby policie více kontrolovala technický stav vozidel a především existenci a funkčnost filtru pevných částic. | Foto: Jakub Plíhal

Během našeho setkání se na monitorech po projetí osobních aut ale skutečně občas objevily hodnoty v grafu, které poukazovaly na vysoké množství malých částic ve vzorku vzduchu.

"Pokud nechceme, aby byl v Praze v blízké budoucnosti omezován provoz aut, je potřeba jít touto cestou, tedy zamezit provozu těch, která se nacházejí ve špatném technickém stavu a znečišťují ovzduší. Tedy najít to menší procento provozovaných vozidel, která ale způsobují velké znečištění. Pokud se nám to nepovede, brzy se stane, že v Praze, tak jako v jiných evropských městech, magistrát navrhne výrazné omezení automobilové dopravy," dodává za celý měřicí tým Michal Vojtíšek z ČVUT.

Ostatně, už se to pomalu děje. Do konce listopadu probíhá vnější a vnitřní připomínkování nového regulačního plánu. Po jeho vypořádání má dojít ke schválení radou, k čemuž by mělo podle radní Jany Plamínkové dojít asi v lednu 2018.

Tento regulační řád by v případě vyhlášení smogové situace dovolil sáhnout k různým opatřením, například k zákazu provozu osobních aut rozlišených podle registrační značky v režimu sudých a lichých dnů, jako se tomu děje například v Paříži.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Aston Villa je díky gólu v nastavení ve finále Ligového poháru

Gól ze třetí nastavené minuty posunul fotbalisty Aston Villy do finále anglického Ligového poháru. Postup trefil záložník Trezeguet střelou z voleje po dlouhém centru dalšího egyptského hráče Ahmeda Elmohamadyho. Birminghamský klub porazil na svém hřišti favorizovaný Leicester 2:1 a po remíze 1:1 z prvního utkání se může těšit do Wembley.

Tam se bude 1. března hrát finále a soupeřem Aston Villy bude lepší z manchesterského derby mezi City a United. První zápas vyhráli obhájci trofeje City 3:1, odveta je na programu ve středu.

Aston Villa, jež v lize bojuje o záchranu a má jen dvoubodový náskok na nesestupové pozice, získala Ligový pohár pětkrát. Naposledy v roce 1996.

Anglický fotbalový Ligový pohár - semifinále, odveta:

Aston Villa - Leicester 2:1 (12. Targett, 90.+3 Trezeguet - 72. Iheanacho). První zápas 1:1, postoupila Aston Villa.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Šéf diplomacie EU: americký plán pro Blízký východ je příležitost k obnovení snah o řešení izraelsko-palestinského konfliktu

Šéf diplomacie Evropské unie Josep Borrell řekl, že americký plán pro mír na Blízkém východě je "příležitostí obnovit naléhavě nutné snahy o schůdné řešení izraelsko-palestinského konfliktu".

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Nymburk v LM porazili Bar a drží šanci na první místo

Basketbalisté Nymburka v předposledním kole základní fáze Ligy mistrů vyhráli 98:66 v Baru a stále mají šanci postoupit do play off z prvního místa. Středočeský celek si díky jedenáctému vítězství ve skupině vylepšil nejlepší výsledek v soutěži z ročníku 2017/18.

Nymburk se musel obejít bez trojice opor, protože zranění do Černé Hory nepustila Michaela Dixona s Pavlem Pumprlou a doma zůstal také nemocný Jaromír Bohačík. Hosté, kteří už před zápasem měli jistotu play off, zatímco Bar už byl mimo hru, se s tím ale dokázali vypořádat víc než dobře.

První čtvrtinu vyhráli 32:10 a náskok bez problémů zvyšovali i ve zbytku zápasu. Nakonec si připsali nejvyšší vítězství ve skupině. Nejlepším střelcem Nymburka byl s 16 body Vojtěch Hruban a na dvouciferné hodnoty dosáhli také Martin Peterka (15), Deishuan Booker (14), Petr Šafarčík (11) a Martin Kříž (10).

Nymburk patří v tabulce druhé místo za Tenerife, se kterým má stejný počet výher, ale horší vzájemnou bilanci. Aby se Středočeši dostali do čela, potřebují v závěrečném kole doma zdolat Peristeri, na jehož palubovce v prosinci utrpěli jednu ze dvou porážek ve skupině, a současně doufat v zaváhání Tenerife v Bambergu.

Basketbalová Liga mistrů - 13. kolo:

Skupina C:

Mornar Bar - Nymburk 66:98 (10:32, 31:58, 44:84)

Nejvíce bodů: Vranjes 26, Jelenič 14, Pavič 11 - Hruban 16, Peterka 15, Booker 14. Fauly: 20:17. Trestné hody: 13/12 - 13/11. Trojky: 10:15. Doskoky: 38:42.

Peristeri - Bamberg 78:75, Tenerife - VEF Riga 92:59.

Tabulka:

1. Tenerife 13 11 2 1038:875 24
2. Nymburk 13 11 2 1063:942 24
3. Peristeri 13 8 5 955:942 21
4. Nižnij Novgorod 12 7 5 903:904 19
5. Bamberg 13 6 7 978:961 19
6. Mornar Bar 13 4 9 980:1071 17
7. Gaziantep 12 3 9 890:949 15
8. VEF Riga 13 1 12 923:1086 14
Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Slalom ve Schladmingu ovládl už počtvrté Kristoffersen

Norský lyžař Henrik Kristoffersen vyhrál už počtvrté slalom ve Schladmingu. Pod umělými světly navázal norský lídr disciplíny i celkového hodnocení sezony na zdejší triumfy z let 2014, 2016 a 2017 a vyrovnal rekord Rakušana Benjamina Raicha. Jednadvacáté pohárové vítězství vybojoval s náskokem 34 setin před francouzským rivalem Alexisem Pinturaultem, třetí skončil vítěz tří slalomů sezony Daniel Yule ze Švýcarska. Český reprezentant Jan Zabystřan stejně jako v neděli v Kitzbühelu nedojel do cíle prvního kola.

Hned za medailisty skončil Francouz Clément Noël, který po nepovedeném prvním kole odstartoval do druhé jízdy jako první a téměř celé finále pak strávil v cílovém prostoru v křesle pro průběžného lídra. Nejrychlejší čas druhého kola mu vynesl posun ze 30. místa na čtvrté.

Po jízdě nakonec šestého Itala Alexe Vinatzera sice časomíra zaznamenala změnu pořadí na prvním místě, ale techniku pomýlila fanynka v plavkách, která vtrhla do cílového prostoru a protnula fotobuňku těsně před průjezdem lyžaře. Výtržnice nesla transparent mimo jiné se vzkazem "RIP Kobe", kterým připomněla nedělní úmrtí basketbalové hvězdy Kobeho Bryanta. Vinatzer se chvíli nezaslouženě radoval z průběžného vedení, pak vzal situaci s humorem. "Aspoň mám cool cílovou fotografii," řekl.

Noëla tak vystrnadil až Yule, čtvrtý muž prvního kola. Medailisté si zachovali pořadí z první jízdy, jen se všichni posunuli o jednu pozici výš, protože nejrychlejší muž úvodního kola Marco Schwarz k nelibosti rakouského publika přehnal svoji snahu, už v šesté brance upadl a přišel o šanci vylepšit druhou příčku z Kitzbühelu.

Při jeho výpadku byl nejlepším domácím lyžařem na 15. místě Michael Matt. Pro lyžařskou velmoc to znamenalo v SP nejhorší výsledek ve slalomu od Kitzbühelu 1976.

Dvaadvacetiletý Zabystřan opět neměl své závodní lyže. Před startem v Kitzbühelu mu je totiž v Rakousku někdo ukradl. Šestý slalom SP v kariéře pro něj skončil chybou brzy po startu.

SP ve sjezdovém lyžování ve Schladmingu (Rakousko):

Muži - slalom:

1. Kristoffersen (Nor.) 1:42,37 (51,55+50,82), 2. Pinturault (Fr.) -0,34 (51,73+50,98), 3. Yule (Švýc.) -0,83 (52,16+51,04), 4. Noël (Fr.) -0,99 (54,01+49,35), 5. Maurberger -1,07 (53,06+50,38), 6. Vinatzer (oba It.) -1,12 (52,665+0,83), 7. Jakobsen (Švéd.) -1,20 (52,88+50,69), 8. Ryding (Brit.) -1,23 (52,70+50,90), 9. Foss-Solevaag (Nor.) -1,36 (52,40+51,33) a Zenhäusern (Švýc.) -1,36 (52,84+50,89), …Zabystřan (ČR) nedokončil 1. kolo.

Průběžné pořadí slalomu (po 8 z 12 závodů): 1. Kristoffersen 552, 2. Yule 495, 3. Noël 450, 4. Pinturault 286, 5. Zenhäusern 278, 6. Foss-Solevaag 257.

Průběžné pořadí SP (po 25 z 44 závodů): 1. Kristoffersen 841, 2. Pinturault 722, 3. Kilde (Nor.) 700, 4. Mayer (Rak.) 692, 5. Feuz (Švýc.) 577, 6. Paris (It.) 556, …131. Zabystřan 12

Zdroj: ČTK
Další zprávy