Jan Matoušek
26. 9. 2018 6:02
Nabídka užitkových aut je dnes velmi široká a vybrat si z ní může být i pro profesionály občas problém. Přesto se najdou profese, které vyžadují ještě speciální přestavbu užitkového vozu. Většinou za nimi stojí externí firmy, nabízí je ale i samotné automobilky. Spolu s veletrhem užitkových aut v Hannoveru jsme se tak podívali na zajímavé přestavby napříč spektrem výrobců. V následující galerii však nenajdete jen aktuální novinky, ale také některé představením starší, ale stále velmi zajímavé automobily.
Unimog
Drezína s karoserií automobilu není nic neobvyklého. Ve třicátých letech se o něco podobného pokoušela Tatra, velmi často podobné konverze potkáte třeba také v Rumunsku. Nový Unimog od Mercedesu je ale stále trochu unikátní. Dokáže totiž jezdit jako po kolejích, tak po normální silnici.
Vedle klasických pneumatik má vůz ještě malá přídavná kolečka, která se při jízdě po silnici zasunou. Aby mohl Unimog jezdit po železnici bezpečně a komfortně, má upravené pohonné ústrojí s naftovým agregátem. Poháněna jsou všechna kola s uzamykatelným mezinápravovým diferenciálem, uzamykatelný diferenciál je také na obou nápravách.
Převodovka má osm stupňů pro pohyb vpřed a osm stupňů pro pohyb vzad. Oběma směry na železnici umí jet auto nejvýše 50 km/h, pohyb na silnici je omezen na nejvýše 90 km/h. Vedle toho má upravený Unimog měnič točivého momentu, aby utáhl těžký náklad. Ten může mít až tisíc tun, vlak pro něj tedy není žádný problém.
Mercedes díky spolupráci se specializovanými firmami umí Unimog vybavit nejrůznějšími nástavbami. Vedle možnosti táhnout těžký náklad tak může mít auto sekačku pro nežádoucí vegetaci kolem kolejí, hydraulické rameno s plošinou nebo třeba sněžný pluh.