Mopedy měly motorizovat Československo. Byly poměrně levné na pořízení i na provoz. Na konci 50. let se na trhu začal nabízet Stadion S11 a také Jawetta Standard. Mopedy sdílely techniku, zejména dvoudobý jednoválec.
Ale zatímco S11 vypadala prostě jako motokolo, Jawetta dostala rám ze slisovaných plechů i odpružené zadní kolo, a tak působila vyspěleji. Jezdili na ní hodně pošťáci. Jenže Jawetta měla dost dětských nemocí a hlavně bylo mnohem náročnější ji opravovat. "Zejména ke karburátoru se dostat je za trest. Proto se asi tolik nerozšířila jako Stadiony," říká Jiří Havelka, renovátor motorek, který se specializuje hlavně na značky Jawa a ČZ. Všechny tři kousky ve videu, tedy Stadiony S11 a S22 a Jawettu Standard, sám renovoval.
I když je S11 nejznámější, Jawetta je výrazně komfortnější, lépe se na ní sedí a také z vás na dlažebních kostkách nevytřese duši. Jízda na mopedech vyžaduje koordinaci a schopnost rychle reagovat, když si to obsluha stroje vyžaduje, ale zároveň se nebát motor dost točit.
"Jsou také náchylnější na chyby řidiče. Ale mezi nadšenci jsou čím dál populárnější, protože nepotřebují technickou ani doklady, stačí k nim kartička," dodává Havelka. Proto se dnes Stadiony prodávají v předrenovačním stavu za desítky tisíc korun a ty po kompletní renovaci dosahují částek přes sto tisíc.