Tísňové volání z aut eCall jde v dubnu do ostrého provozu. Výrobci aut na to musí být připraveni

ČTK ČTK
23. 3. 2018 12:51
V případě nehody posádka v autě stiskne tlačítko a dovolá se na tísňovou linku. Pokud posádka nekomunikuje, služba vyšle na místo rychlou záchrannou službu. Systém se až doposud testoval, od dubna jde do ostrého provozu.
Stačí stisknout tlačítko a zavolat si o pomoc.
Stačí stisknout tlačítko a zavolat si o pomoc. | Foto: BMW

Systém automatického tísňového volání eCall začne od 1. dubna fungovat v ostrém provozu. Od tohoto data budou mít výrobci povinnost instalovat palubní jednotky systému do všech nových modelových řad osobních aut a nákladních vozidel do 3,5 tuny homologovaných pro evropský trh. Oznámilo to dnes ministerstvo dopravy.

Mobilní operátoři se měli na spuštění systému eCall připravit do října loňského roku. Česká republika byla jedním z lídrů projektu eCall v rámci Evropské unie. Systém byl zbudován ke zrychlení doby mezi ohlášením, že se nehoda stala, a příjezdem záchranných složek na místo. Tím lze výrazně eliminovat následky nehody.

Ve vozidle je instalována jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Stisknutím tlačítka SOS nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu ve vozidle se spustí poplach a auto automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání integrovaného záchranného systému a k tomu volá na číslo 112.

Potom už posádka komunikuje s operačním důstojníkem, který posoudí danou situaci a vyšle podle potřeby záchranné složky. Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu při telefonickém spojení nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění a vyšle tam pomoc.

"Podle statistik zemře v ČR ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl.

Jde především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli," uvedl pověřený ředitel oddělení Besip Tomáš Neřold.

Ministerstvo dopravy stálo u zrodu projektu eCall a iniciovalo v rámci Evropské unie zapojení složek Integrovaného záchranného systému. Ministerstvo systém eCall od roku 2005 podpořilo téměř 30 miliony Kč.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 minutami

V zatopeném lomu na Bruntálsku v neděli zemřel jednašedesátiletý potápěč

V zatopeném lomu ve Svobodných Heřmanicích na Bruntálsku v neděli odpoledne zemřel jednašedesátiletý potápěč. Jeho kolegové ho našli ve vodě bez známek života a záchranáři se ho marně pokoušeli oživit. Sdělil to mluvčí moravskoslezské záchranné služby Lukáš Humpl.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 29 minutami

Noční nehoda uzavřela dálnici D1 za Prahou, dva řidiči jsou těžce zranění

Nehoda s těžkým zraněním uzavřela v noci na pondělí dálnici D1 za Prahou. Řidiči více než dvě hodiny neprojeli směrem do Brna za sjezdem na Říčany a museli uzavřený úsek objíždět. Na místě zasahovali záchranáři i i další složky integrovaného záchranného systému. Po 5:30 byl na dálnici provoz obnoven, řekla policejní mluvčí Michaela Richterová.

Nehoda se stala kolem 3:00 na 12,5. kilometru směrem na Brno. Havarovala dvě osobní auta."Dva řidiči, ročníky 1981 a 1975, byli s těžkým zraněním letecky transportováni do pražských nemocnic," uvedla Richterová. V okolí nehody se nad ránem vytvořily kolony. Příčinu a okolnosti střetu obou vozů policisté vyšetřují.

Zdroj: ČTK
Další zprávy