Tísňové volání z aut eCall jde v dubnu do ostrého provozu. Výrobci aut na to musí být připraveni

ČTK ČTK
23. 3. 2018 12:51
V případě nehody posádka v autě stiskne tlačítko a dovolá se na tísňovou linku. Pokud posádka nekomunikuje, služba vyšle na místo rychlou záchrannou službu. Systém se až doposud testoval, od dubna jde do ostrého provozu.
Stačí stisknout tlačítko a zavolat si o pomoc.
Stačí stisknout tlačítko a zavolat si o pomoc. | Foto: BMW

Systém automatického tísňového volání eCall začne od 1. dubna fungovat v ostrém provozu. Od tohoto data budou mít výrobci povinnost instalovat palubní jednotky systému do všech nových modelových řad osobních aut a nákladních vozidel do 3,5 tuny homologovaných pro evropský trh. Oznámilo to dnes ministerstvo dopravy.

Mobilní operátoři se měli na spuštění systému eCall připravit do října loňského roku. Česká republika byla jedním z lídrů projektu eCall v rámci Evropské unie. Systém byl zbudován ke zrychlení doby mezi ohlášením, že se nehoda stala, a příjezdem záchranných složek na místo. Tím lze výrazně eliminovat následky nehody.

Ve vozidle je instalována jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Stisknutím tlačítka SOS nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu ve vozidle se spustí poplach a auto automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání integrovaného záchranného systému a k tomu volá na číslo 112.

Potom už posádka komunikuje s operačním důstojníkem, který posoudí danou situaci a vyšle podle potřeby záchranné složky. Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu při telefonickém spojení nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění a vyšle tam pomoc.

"Podle statistik zemře v ČR ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl.

Jde především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli," uvedl pověřený ředitel oddělení Besip Tomáš Neřold.

Ministerstvo dopravy stálo u zrodu projektu eCall a iniciovalo v rámci Evropské unie zapojení složek Integrovaného záchranného systému. Ministerstvo systém eCall od roku 2005 podpořilo téměř 30 miliony Kč.

 

Právě se děje

před 24 minutami

Prověřování Vrbětické kauzy se soustředí na jedinou verzi, uvedl šéf dozorujícího státního zastupitelství

Prověřování výbuchů skladů ve Vrběticích se soustřeďuje pouze na verzi o podílu agentů ruské vojenské tajné služby GRU, která vychází z logických dedukcí a řady opatřených důkazů. Řekl to ve čtvrtek Jan Sladký, šéf Krajského státního zastupitelství v Brně, jehož zlínská pobočka případ dozoruje. Pro zahájení trestního stíhání je podle něj u této verze "mimořádně klíčové" poskytnutí právní pomoci ze zahraničí. Dodal, že vyjadřovat se k možnému odložení věci je nyní předčasné. Připustil ale, že i takové ukončení kauzy může nastat.

"Trestní řízení související s explozemi muničních skladů ve Vrběticích je v současné chvíli ve fázi prověřování, což znamená, že doposud žádné osobě nebylo sděleno obvinění," uvedl Sladký. "Mohu vyloučit, že by kdokoliv již byl souzen a zproštěn obžaloby pro jednání související s těmto výbuchy," doplnil. Zároveň pochválil práci policistů i zpravodajců.

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Šéf vojenských zpravodajců Beroun potvrdil, že se debatovalo o cestě do Moskvy, ale ne o tom, že by se měly měnit informace za vakcínu

Šéf vojenských zpravodajců Jan Beroun potvrdil, že se na schůzce na ministerstvu vnitra debatovalo o cestě do Moskvy, ale ne o tom, že by se měly měnit informace za vakcínu, řekla předsedkyně sněmovního výboru pro obranu Jana Černochová (ODS).

Šéf komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství Vít Rakušan (STAN) uvedl, že nemá pochybnosti o tom, že vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) cestu do Ruska plánoval. Není to podle něj v souladu s tím, co bylo řečeno dřív.

Připravujeme podrobnosti.

Další zprávy