Zimní pneumatiky mají ve střední Evropě těžký úkol, zimy jsou u nás velice proměnlivé, a tak takové gumy nesmí zvládnout jen jízdu po sněhu, ale nabídnout i spolehlivé jízdní vlastnosti na suchu a na mokru. Testy autoklubů dokonce nejvyšší váhu přisuzují právě jízdním vlastnostem na mokré silnici.
Výsledky testů „na vodě“ tak do celkového hodnocení vstupují 30% vahou, sníh má váhu 20 %, sucho patnáct a chování na ledu vstupuje do celkového výsledku jen deseti procenty. Dále se hodnotí i spotřeba paliva (10 %), odhadovaný kilometrový proběh (10 %) a také hlučnost pneumatik. Z dílčích hodnocení se pak sestavuje celkové, platí ovšem, že pokud pneumatika propadne v jednom z těch hlavních, nemůže ztrátu dohnat v dalších disciplínách.
V letošní sérii testů si nakonec v obou kategoriích odneslo sedm pneumatik hodnocení „dobrá“. „Pokud si koupíte gumy z této sedmičky, získáte pneumatiky vyvážených vlastností bez zásadních slabin,“ komentuje technický expert autoklubu ÖAMTC Steffan Kerbl.
Pneu pro Octavii: vítězství pro Dunlop a Goodyear
Ve třídě menších pneumatik pro Octavii, VW Golf nebo Opel Astra si nejlépe se známkou „dobrá“ vedly pneumatiky od Dunlopu, Goodyearu, Michelinu a Vredesteinu. O první místo se společně dělí Dunlop Winter Response 2 a Goodyear UltraGrip 9+. Platí přitom, že prvně jmenované jsou lepší na suchu, Goodyear jsou lepší, jakmile je na silnici voda, sníh nebo led. Úplně nejlepší na suchu jsou Michelin Alpin 6, ale ty výrazněji ztrácí na mokru, proto skončily třetí společně s pneumatikami Vredestein, pro které hovoří nejnižší valivý odpor, a tedy nejnižší spotřeba paliva.
Další pneumatiky si pak odnáší hodnocení uspokojivá. Platí to jak o drahých Continentalech WinterContact TS 860 (ztratily na suchu) a Bridgestonech Blizzak LM005 (špatný výsledek na sněhu), tak i o jedněch z nejlevnějších pneumatik v testu, Barum Polaris 5. Ty paradoxně obstojí v nejtvrdších podmínkách, za chování na sněhu i ledu dostaly známku dvě, což je v tomto ohledu řadí mezi nejlepší v testu. Jenže jejich problémy na suchu a na vodě srazily výsledné hodnocení a barumky skončily páté od konce.
Jako zcela poslední skončily v testu ty zcela nejlevnější pneumatiky, Kumho Wintercraft WP51, které si odnesly hodnocení „dostatečné“. Důvodem jsou nejhorší výsledky na suchu, v ostatních parametrech jsou pneumatiky srovnatelné se středem pole. „Výsledek je v případě Kumha těsný, kdyby byly jen o něco lepší na suchu, skončily by s hodnocením ‚uspokojivá‘,“ komentuje poslední místo jihokorejské značky Kerbl z ÖAMTC.
Audi A4, BMW řady 3 nebo Yeti? Dunlop a Michelin na prvních místech
V kategorii větších pneumatik o rozměru 225/50 R17 testy si známku „dobrá“ odnesly pneumatiky Dunlop, Michelin a Goodyear. Goodyear UltraGrip Performance+ jsou jednoznačně nejvyváženějším produktem, Dunlopy jsou skvělé na sněhu a Micheliny dokážou přesvědčit svojí dlouhou předpokládanou výdrží.
Zklamáním je opět výsledek drahých Continentalů WinterContact TS 860, jimž celkové hodnocení podobně jako Pirelli Winter Sottozero 3 zhoršuje špatné chování na suchu. Lepší výsledek by se dal čekat i od Bridgestone Blizzak LM005, které jsou skvělé naopak na suchu a mokru, ale nefungují tak dobře na sněhu. Navíc je trápí vyšší opotřebení.
V případě rozměru 225/50 R17 se ale v testu objevila i dvojice pneumatik, od nichž autokluby radí dát ruce pryč. Jedná se o čínské pláště značek Goodride a Linglong. Prvně jmenované zcela propadly na sněhu, druhé na mokru.
Na testy zimních pneumatik z předchozích let se můžete podívat zde: