Velké přezouvání je za dveřmi: Testy zimních gum pro Octavii, Tiguan a BMW řady 5

Ilustrační foto.
Výsledky testu zimních pneumatik o rozměru 205/55 R 16, pro Škodu Octavia nebo Volkswagen Golf.
Výsledky testu zimních pneumatik o rozměru 235/55 R 17, pro Ford Kuga, VW Tiguan nebo VW Multivan.
Výsledky testu zimních pneumatik o rozměru 245/45 R 18, např. pro BMW řady 5.
Foto: ÖAMTC
Martin Přibyl Martin Přibyl
3. 10. 2020 8:07
Od 1. listopadu platí podle českého zákona tradiční povinnost nazout na auto za sněhové pokrývky nebo souvislé vrstvy ledu zimní pneumatiky. A ty samé gumy byste na autě měli mít i v případě, že se dá taková situace očekávat. V říjnu tak vypukne přezouvací šílenství. Víte ale, jaké pneumatiky vybrat? Přinášíme výsledky dvou testů autoklubů ADAC a ÖAMTC a jednoho magazínu AutoBild.

ADAC pro letošní rok testoval dva rozměry pneumatik. Tím prvním je 205/55 R 16, což jsou typické pláště pro auta nižší střední třídy. Obouvá je třeba Škoda Octavia, VW Golf, Opel Astra a řada dalších zástupců jedné z nejoblíbenějších tříd na trhu.

Tím druhým pak 235/55 R 17, což jsou gumy vhodné pro podobně velká SUV, například pro Ford Kuga, nový Peugeot 3008/5008 nebo Volkswagen Tiguan předchozí generace. Stejný rozměr obouvají ale i velká MPV jako VW Multivan.

Autoklub u pneumatiky testuje jízdní vlastnosti na jednotlivých typech povrchů. Hodnotí brzdné dráhy, ovladatelnost, na mokru odolnost vůči akvaplaninku. Výsledky jsou hodnoceny známkami od jedné do pěti jako ve škole a do celkového hodnocení pak vstupují s různou vahou. Připočítávají se k nim pak ještě výsledky v ekonomických a ekologických kritériích: spotřeby, opotřebení a hlučnosti.

Váhy u kritérií jsou přitom stanoveny tak, aby zohledňovaly podmínky, které v zimě běžně panují ve střední Evropě. Nejdůležitější váhu tedy má chování na mokru, o něco menší důležitost mají výsledky na sněhu, následuje je sucho a led.

Na Octavii je nejlepší Bridgestone

V případě jednoho z nejrozšířenějších rozměrů 205/55 R 16 uspěla v testu především pneumatika Bridgestone Blizzak LM005. ADAC pozitivně hodnotí její výkony na suchu, výtečná je zejména mokru, horší je ale opotřebení, plášť tedy bude mít kratší životnost.

Foto: Denis Chripák, ADAC

Pro ty, kterým jde o to, aby pneumatika dobře fungovala, a ještě dlouho vydržela, je pak určen druhý v pořadí, Michelin Alpin 6, ten za cenu horších výsledků na suchu a mokru zvládne podle odhadů ADAC ujet na 43 000 kilometrů. Podobně je na tom na mokru o něco horší Dunlop Winter Sport 5: ujedete na něm více než na Bridgestonech, ale přitom je levnější než Micheliny.

Zajímavou možností pro ty, kdo chtějí dostupnější pneumatiky, jsou pak gumy Hankook i*cept RS2 nebo o něco málo horší, ale také levnější Maxxis Premitra Snow WP6.

Zklamáním je výsledek tradičně velice dobrých pneumatik značky Continental. Model WinterContact TS860 skončil jen s hodnocením "uspokojivý". Celkový výsledek mu zhoršilo chování na suchu, za nějž dostal čistou trojku. Stejný problém potkal i pneumatiky Goodyear UltraGrip 9+ a ještě hůře dopadly pneumatiky Pirelli Cinturato Winter.

Vyhnout byste se na každý pád měli plášťům značek King Meiler Winter Tact WT81 (občas jen jako Winter Tact WT81) a Tristar Snowpower HP. Test ukončily s hodnocením "nevhodné".

V případě Tiguanu vyhrál Michelin

Pokud byl v případě Octavie Michelin druhý, v případě Tiguanu nebo Multivanu jeho model Pilot Alpin 5 již zvítězil, a odnesl si dokonce jako jediný plášť v testu hodnocení "dobrý". Může za to chování na suchu. Auto se na michelinkách dá precizně vést zatáčkami a při úhybném manévru je dostatečná bezpečnostní rezerva. Pneumatika je dobře ovladatelná i na mokru, ale potýká se s akvaplaninkem. Skvělý výsledek jí tak nakonec zajistilo chování na sněhu.

Foto: Denis Chripák, ADAC

Drtivá většina ostatních pneumatik v této kategorii si odnesla hodnocení "uspokojivý". To znamená, že je ADAC ještě doporučuje, ale většina z nich má nějaké nedostatky v jednom z hlavních kritérií. Goodyear, Bridgestone (vítěz v menším rozměru), Pirelli nebo Continental ztrácí na suchu, Dunlop a Vredestein na sněhu a Nokian na mokru.

S nejhorším hodnocením v případě rozměru 235/55 R 17 skončily Semperity Speed-Grip 3. Jsou jen dostatečné a může za to jejich špatný výsledek na suchu. Tyto pneumatiky si tedy zopakovaly horší známku z kategorie 205/55 R 16.

BMW na barumkách? Otestováno AutoBildem

Německý magazín AutoBild testuje pneumatiky ve větším měřítku než ADAC. Pro svůj letošní test si vzal na paškál padesát gum o rozměru 245/45 R 18. To jsou pneumatiky, které se hodí na auta vyšší střední třídy, třeba BMW řady 5, na němž ostatně i samotné zkoušky proběhly.

Foto: Denis Chripák, AutoBILD

Místo padesáti gum jich v tabulce je jen dvacet. Proč? AutoBild nejprve prověřuje brzdnou dráhu z 80 km/h na mokru a třicet nejhorších modelů z následujících testů vynechá. Pro postup do finále bylo letos nutné zabrzdit na 37 metrech, nejlepším pneumatikám v tomto směru (Bridgestone Blizzak LM005) stačilo 30,3 metru.

Tento základní test slouží k oddělení zrna od plev. Mezi plevami zůstaly ze známějších značek Riken, Firestone nebo GT Radial a z českého hlediska je zajímavé i to, že s brzdnou dráhou 39,3 metru skončily v pomyslné kvalifikaci pneumatiky české značky, ovšem s čínským původem, Tomket Snowroad 3.

Ryze český (pravda, s německým vlastníkem) Barum naopak do finále postoupil, a prošel si tedy dalšími testy ovladatelnosti a brzdných drah na suchu, mokru, sněhu i ledu. Jako druhé nejlevnější gumy ve finálové dvacítce nakonec Barum Polaris 5 získaly hodnocení "dobré" a skončily na 15. místě. Porazily dokonce slovutnější, ale jen "uspokojivé" pneumatiky Pirelli Sottozero 3 a Nokian WR A4.

V případě barumek AutoBild pozitivně hodnotí vyvážené jízdní vlastnosti na suchu a sněhu, dobrá je i rychlostní rezerva při akvaplaninku. Horší je pak delší brzdná dráha na mokru, jen průměrné opotřebení (a tedy rovněž průměrný kilometrový nájezd) a zvýšený valivý odpor, který se nepříznivě podepíše na spotřebě.

Vítězem tohoto testu se nakonec staly pneumatiky Michelin Pilot Alpin 5. Jsou dobré na sněhu, suchu i mokru, mají krátké brzdné dráhy, nízkou spotřebu, a ještě ke všemu vydrží hodně kilometrů. Nevýhodou je pro Michelin tradiční vysoká cena.

Na druhém místě skončily Bridgestone Blizzak LM005. Stejně jako v případě testu ADAC jejich jinak vyvážené vlastnosti sráží vyšší opotřebení. Třetí Goodyear UltraGrip Performance+ pak nabízí jen průměrný komfort jízdy a shodně na čtvrtém místě skončivší pláště Kleber Krisalp HP3 a BF Goodrich g-Force Winter 2 mají zvýšený jízdní odpor.

 

Právě se děje

Další zprávy