Lada Niva, jak ji neznáte. Verze Travel je dobyvatel stepí v uhlazeném obleku

Lada Niva, jak ji neznáte. Verze Travel je dobyvatel stepí v uhlazeném obleku
Moderní prvky na přídi dodávají Nivě Travel zcela současný výraz.
Proporce odpovídají terénnímu poslání, i když Travel s rozvorem 2450 mm a délkou 4050 mm zapadá mezi tří- a pětidvéřovou Nivu.
Proporce odpovídají terénnímu poslání, i když Travel s rozvorem 2450 mm a délkou 4050 mm zapadá mezi tří- a pětidvéřovou Nivu.
Proporce odpovídají terénnímu poslání, i když Travel s rozvorem 2450 mm a délkou 4050 mm zapadá mezi tří- a pětidvéřovou Nivu.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
26. 7. 2021 6:01
Kdo se zajímá o auta aspoň trochu, ví, že terénní Lada Niva se bez velkých změn prodává přes 40 let. Méně je známo, že ve společném podniku s americkým General Motors se od roku 2003 vyráběla civilizovanější verze, kterou v Rusku prodávali jako Chevrolet Niva. Předloni Američané podnik opustili, plnou kontrolu převzal AutoVAZ a stejný vůz se nyní pod názvem Lada Niva Travel dováží do Evropy.

Jak čas plynul, bylo angažmá Lady Niva na trhu stále neuvěřitelnější. Design, pojetí interiéru, pasivní bezpečnost nebo hladina hluku působily stále zastaraleji. Jenže málo platné - základní koncept vlastně dosáhl dokonalosti a není čím ho překonat.

Samonosná karoserie je lehká, obratnost v terénu dodává velká světlá výška i kola v rozích. To známe také od Suzuki nebo Daihatsu. Stejně jako redukční převodovku, která relativně malý benzinový motor dostane do otáček už při rychlosti chůze. Navíc je tu ale stálý pohon 4×4 se středovým diferenciálem a lichoběžníková přední náprava, obvyklá spíš u sportovních aut. Díky nim je Niva nečekaně schopná a ovladatelná i na silnici.

Právě takhle by mělo fungovat opravdové SUV, auto pro dálnici i lesní cestu. V tomto ohledu Niva nijak nezaostávala třeba za Subaru Forester, zvlášť po uvedení o půl metru prodloužené pětidvéřové verze. Kvůli spartánskému interiéru a hlučné jízdě si ji však stejně kupovali nejčastěji zemědělci nebo lesníci.

General Motors měl na tyto bolístky správnou medicínu. Jeho evropské i americké modely byly v interiérových detailech i odhlučnění mnohem dál, upravená karoserie dostala více deformačních prvků i airbagy a samozřejmě vypadala moderněji. Vespod přitom zůstal nezničitelný ruský základ připravený projet čímkoli.

Ani tato zdokonalená verze dnes nezapře téměř dvacetileté stáří. V oblých rysech palubní desky poznáváme Opely z devadesátek, dodatečně doplněný displej s navigací sem jaksi nepasuje a volant lze seřídit jen výškově. Také dlouhá řadicí páka umístěná poněkud blíž ke spolujezdci i její drsnější chod odkazuje na dědictví originálu.

Jenže po pár kilometrech se začne vkrádat neodbytná otázka. Chybí nám tu vlastně něco? Přes rozbité české okresky se podvozek nese s grácií, hladké tlumení rázů si nezadá s většími a mnohem dražšími SUV. Servořízení jde příjemně zlehka, stejně jako jemná a čitelně zabírající spojka. Ergonomie je místy obstarožní, ale s tím se za cenu pod půl milionu můžete smířit.

Benzinový motor 1,7 litru si s vahou auta poradí tak akorát. Ve městě nezdržuje, do stokilometrové rychlosti dodává Nivě přiměřenou pružnost. Slabší dech projeví až na dálnici, kde se otáčky vyšplhají ke čtyřem tisícům.

Znalci si vzpomenou na velkou bolest původního provedení - hlučnou rozvodovku pohonu 4×4, která asi od 80 km/h vydávala melodické kvílení a prakticky znemožňovala jet trvale víc než stovkou. Ani Niva Travel není vzor tichosti a ozubená kolečka si kolem sedmdesátky také "houknou". Pak ale hluk ustoupí a na dálnici zaniká mezi ostatními vlivy. Akustický komfort lze srovnat třeba s benzinovou Octavií 1,6, což byl před deseti či patnácti lety standard rodinného auta.

Lada Niva Travel

Motor: benzinový 4válec, 1690 cm3
Výkon: 59 kW při 5000 ot./min
Točivý moment: 127 Nm při 4000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 140 km/h
Kombinovaná spotřeba: 10,5 l/100 km
Provozní hmotnost: 1505 kg
Objem zavazadlového prostoru: 320 l 
Cena: od 430 000 Kč

Proti původní Nivě má Travel také podstatně pohodlnější sedadla, na nichž záda nerozbolí ani při delší cestě. Totéž platí o halogenových světlometech, které svítí podstatně lépe než úsporné diody moha dnešních západních aut.

Se čtyřmetrovou délkou (4099 mm) zapadá Niva Travel mezi malé crossovery jako Renault Captur a Dacia Duster. Na zadních sedadlech je místo spíše pro předpubertální děti, kufr s objemem 320 litrů odpovídá malým hatchbackům. Kvůli vnějšímu umístění rezervy se navíc otevírá do boku, což je při podélném parkování ve městě nepraktické.

Proti evropským konkurentům ruský svéráz zaujme daleko vyššími schopnostmi v terénu a také geniálně jednoduchou technikou bez drahých servisních rizik. Nemá stop-start ani řízené dobíjení, motor MPI bez turba vydrží, dokud nedojde ropa. Odvrácenou stranou je spotřeba paliva kolem devíti až deseti litrů.

Cena startující na 430 000 Kč vypadá ve srovnání se zdražujícími auty domácího původu příznivě. Platí to i o plně vybaveném voze na snímcích za 490 000 Kč, kde nechybí klimatizace ani navigace.

Poctivý mechanický grunt terénního vozu se ovšem nemůže dostat na úroveň Dacie Duster, která vychází z mechaniky Renaultu Clio. S rozmáčenou loukou si neporadí tak snadno, ale také je o sto tisíc levnější.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Volejbalisté Itálie po 16 letech vyhráli mistrovství Evropy

V Katovicích italští volejbalisté udolali Slovince v pětisetové bitvě a celkově slaví sedmé zlato. Mladý italský celek na šampionátu neprohrál jediný zápas, suverénně prošel i ostravskou základní skupinou, v níž přehrál i českou reprezentaci (3:1) a také své dnešní soupeře. Tehdy 3:0, dnes 3:2. Dva týdny po ženské reprezentaci slaví Itálie zlatý volejbalový double.

Slovinci hráli již třetí finále za poslední čtyři Eura, ale opět se museli spokojit jen se stříbrem. Nad Italy vedli 1:0 a 2:1 na sety, ale rozhodující zkrácenou sadu ztratili 11:15. Jejich cesta za druhým místem přitom začala nečekanou porážkou v Ostravar Aréně s Čechy. Ti obsadili na turnaji osmou příčku.

Finálovou bitvu začali lépe Slovinci, dařil se jim servis i příjem, a byť Italové sedmibodovou ztrátu stáhli na minimum, víc už nedokázali. Karta se však záhy obrátila, mladý italský výběr se dostal do tempa a naboural sebevědomí soupeře. Koncovku třetí sady si vzal do své režie slovinský univerzál Tončen Štern, servisem ji rozhodl a přiblížil slovinský celek k vytouženému titulu. Dařilo se i jeho spoluhráčům blokařům, kteří často nacházeli mezery v italské obraně.

Kouč Ferdinando de Giorgi měl nicméně po další změně stran šťastnou ruku a střídáním univerzála Romana za Pinaliho zastavil nápor slovinských volejbalistů. Ti ještě začali rozhodující dějství tříbodovou šňůrou, ale druhá polovina tie-breaku patřila Italům pod vedením teprve devatenáctiletého smečaře Michieletta a nahrávače Giannelliho.

Bronzové medaile získali volejbalisté Polska. Úřadující dvojnásobní mistři světa si po semifinálové porážce se Slovinskem spravili chuť a před domácím publikem v Katovicích porazili šampiona z roku 2019 Srbsko 3:0.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

PSG zažilo proti Lyonu obrat. V nastavení rozhodl Icardi

Fotbalisté Paris St. Germain otočili utkání 6. kola francouzské ligy s Lyonem a po vítězství 2:1 zůstali v nejvyšší soutěži nadále stoprocentní. O třech bodech pro domácí rozhodl ve druhé minutě nastaveného času Mauro Icardi. Lionel Messi hrál od začátku duelu, ale v 76. minutě střídal.

Tým z hlavního města tak drží v čele soutěže pětibodový náskok před druhým Marseille, které porazilo 2:0 Rennes.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Poslední debatu kandidátů na kancléře SRN provázely spory o sociální témata

Spory o sociální témata, ochranu klimatu a také budoucí německou vládu provázely třetí televizní debatu kancléřských kandidátů konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, sociální demokracie SPD Olafa Scholze a Zelených Annaleny Baerbockové. Dnešní společné vystoupení trojice kandidátů bylo před nadcházejícími parlamentními volbami poslední. Vybírat nové složení Spolkového sněmu budou Němci za týden, tedy v neděli 26. září.

Další zprávy