Cenová bitva elektromobilů. Tesla uvádí nejlevnější model na trhu s dojezdem 702 km

Budete ji milovat i nenávidět. Za volantem nejlevnější Tesly, omlazeného Modelu 3
Verze s jedním elektrickým motorem má poháněná zadní kola výkonem 208 kW. Z 0 na 100 km/h zrychluje za 6,1 vteřiny a je to přesně to auto s cenou od 1 053 990 korun. Donedávna to byla nejlevnější Tesla, v lednu ale zlevnil Model Y, který letos čeká facelift.
Stojí ale také o 200 tisíc korun více než zadokolka, má pak baterii typu NCM s využitelnou kapacitou 75 kWh a udávaný dojezd až 629 km. Baterka se nabíjí také rychleji, má ale nižší životnost, na rozdíl od LFP akumulátoru se ale nemusí pravidelně nabíjet do sta procent.
Interiér je neskutečně minimalistický a jednoduchý, řidiči trochu klade brouka do hlavy, jestli konkurence není zbytečně přeplácaná. Automobilka při modernizaci zapracovala na kvalitě materiálů i zpracování a je to hodně znát. Chybí třeba trochu laciný dřevěný dekor, nahrazený tkaninou.
Asi nejkontroverznější novinka modernizace Modelu 3. Auto se zbavilo klasické páčky blinkrů, které se nově ovládají dvěma tlačítky na volantu. Není to moc praktické, především na kruhovém objezdu nebo v místech, kde musíte hodně točit volantem a samozřejmě dávat znamení o změně směru jízdy. Právě z kruhového objezdu tak budete často vyjíždět bez blinkru. Zobrazit 48 fotografií
Foto: Simona Modrá
Jan Matoušek Jan Matoušek
před 4 hodinami
Levnější Tesla na trhu ještě nebyla. Model 3 v českém konfigurátoru poprvé prolomil milionovou hranici a po červencovém zdražení teď zase zlevnil. Americká automobilka navíc uvádí i verzi, po níž mnozí dlouho volali: zadokolku s větší baterií, a tedy i nejdelším dojezdem. Levnější auto s dojezdem 700 kilometrů na trhu nenajdete.

Cenová válka se mezi elektromobily zřejmě rozhořela naplno i v České republice. Minulý týden představila Škoda kompaktní SUV Elroq se základní cenou 799 tisíc korun, čímž utekla veškeré konkurenci, teď americká Tesla srazila cenu Modelu 3 poprvé pod milionovou hranici. Základní zadokolku s menší baterkou je možné pořídit za 979 990 korun.

Takové auto má výkon 208 kW, 57,5kWh baterii a dojezd 513 kilometrů. Už letos v zimě jsme přitom zjistili, že pohon umí být velmi efektivní i v chladných podmínkách. Zlevnění přichází jen asi tři měsíce po plošném 38tisícovém zdražení (Model 3 v tu chvíli startoval na 1 041 990 korunách). Tesla tím reagovala na tehdy ještě prozatímní cla Evropské komise uvalená na elektromobily dovážené z Číny.

Začátkem prázdnin to vypadalo, že vozy Tesla budou zatížené clem 20,8 procenta, jenomže americké automobilce se povedlo dokázat, že na dotacích od čínské vlády dostala méně než ostatní. Komise tak výši cel přepočítala a Tesla se dostala na 7,8 procenta, nejméně ze všech automobilek. Jestli to ale vedlo skutečně ke snížení ceny, lze jen spekulovat.

Model 3 však není sám, co umí nabídnout papírový dojezd přes 500 kilometrů za méně než milion. Ještě o deset tisíc levnější než Tesla je třeba Hyundai Kona Electric, který s baterkou o kapacitě 64,8k Wh zvládne 510 kilometrů. MG4 s 74,4kWh baterkou zvládne 520 kilometrů a stojí 999 900 korun. Většina elektroaut s dojezdem přes 500 kilometrů, včetně Elroqu, ale startuje nad milionovou hranicí.

Není to ovšem jediný trumf Tesly v podzimním rukávu, ba právě naopak dost možná ten méně zajímavý. Úplnou novinku totiž představuje Model 3 Long Range s pohonem zadních kol. Jde o verzi, po níž řada zákazníků dlouho volala, tedy auto s nejmenším výkonem a největší baterkou s kapacitou 75 kWh. Papírově zvládne 702 kilometrů a stojí 1 099 990 korun.

Levnější auto, které zvládne na papíře více než 700 kilometrů, na trhu aktuálně není. Přes 600 kilometrů podle tabulek zvládne v cenové hladině do 1,1 milionu jen Kia EV3 za 1 024 980 korun a Renault Scenic za 1 085 000 korun. Oba jsou ale konkurenti spíše Modelu Y, v obou případech jde také o auta menší než Tesla.

Podle americké automobilky je nová verze Modelu 3 se spotřebou 12,5 kWh/100 km "dosud nejúspornějším vozidlem Tesla, které kdy bylo vyrobeno". Platí též, že jde o model s nejdelším dojezdem od automobilky Elona Muska.

Zlevnila i verze Long Range se dvěma elektromotory, a tedy pohonem všech kol, která ujede 629 kilometrů. Nově stojí 1 204 990 korun, paradoxně o 37 tisíc méně než o prázdninách. Zlevnila tak o menší sumu, než o jakou tři měsíce zpátky zdražila. Naopak Performance s akcelerací z 0 na 100 km/h za 3,1 vteřiny zůstává na 1 405 990 korunách.

Dá se očekávat, že nižší cena i nová verze ještě více přilákají zájemce z řad podnikatelů a firem, které dosáhnou na 200tisícovou státní dotaci ve formě záruky na úvěr v hodnotě minimálně 300 tisíc a maximálně 1,5 milionu korun. Právě Tesla je totiž zdaleka nejoblíbenější automobilkou, připadá na ni zhruba pětkrát více žádostí než na další značku v pořadí, kterou je Volvo.

V úvodní galerii se podívejte na fotky z testu základního Modelu 3, který jsme publikovali letos v únoru.

 

Právě se děje

Další zprávy