Nástupce legendárního vozítka Velorex, který se představil v březnu na brněnské motocyklové výstavě, vzbudil rozpaky. Jednak mezi příznivci populárního hadráku, tak i mezi automobilovými a motocyklovými odborníky. Časopis AutoDesign&Styling ve svém vydání pro červen a červenec přináší vlastní představu o tom, jak by mohl vypadat opravdový moderní násupce Velorexu.
"Velorex z brněnského výstaviště je smutným příkladem přístupu velké části českých výrobců k designu. Bohužel je poznat, že ruka profesionálního designéra se tohoto výtvoru zjevně nedotkla," tvrdí autor článku, šéfredaktor Radek Laube.
Velor-x-trike: Pouze tuningová blyštivost?
V článku používá ještě kritičtější výrazy na adresu tříkolky Velor-x-trike opavského podnikatele Pavla Brídy. "Jen málokomu se může podařit uchopit odkaz Velorexu tak necitlivě jako českému tvůrci, který nedávno představil svoji vizi legendárního vozítka na brněnském výstavišti. Tuningová směs čehosi hodně blyštivého není podle nás rozhodně to, za čím bychom se na ulici ohlédli a s lehkým úsměvem na tváři si pomysleli, že ještě existují na světě lidé, již si umí užívat života naplno," píše se v textu článku.
Původní Velorex už samozřejmě neplní úlohu vozítka pro invalidy, pro které byl zkonstruován, ale stal se sběratelskou záležitostí a vozidlem pro zábavu a volný čas. V tomto duchu se nese návrh designéra Pavla Hrubého, který časopis přináší. "Chceme ukázat, že Velorex může dostat i opravdu moderní podobu, která ovšem respektuje původní model," tvrdí Radek Laube.
Spartánský charatker by měl zůstat zachován
Mezi klíčové prvky původního Velorexu jednoznačně patří spartánský charakter, originální plášť karoserie, jízdní zážitky a samozřejmě tříkolová koncepce. "Velorex je i v našem podání nadále malým automobilem pro dva pasažéry s technologií částečně převzatou z motocyklu. Konstrukční jednoduchost původního vozítka jsme zachovali v tvarech karoserie, kde jsme si mohli vzhledem k novému zaměření auta dovolit vypustit dveře a střechu, což zjednoduší výrobu a ušetří náklady," vysvětluje Pavel Hrubý svůj návrh.
Nosný rám roadsteru je navržen z hliníku, na kterém by ve spodní části byly kompozitové díly karosérie. Nahoře by, po vzoru předchůce, bylo vozidlo pokryto odolnou omyvatelnou tkaninou. Roadster by poháněl motocyklový motor, variantou jsou však i elektromotory umístěné v kolech.