Škoda oficiálně potvrdila, že se nová generace modelu Superb, která má přijít na trh v roce 2023, bude vyrábět ve fabrice Volkswagenu u Bratislavy spolu se sesterským Volkswagenem Passat. Oba modely přitom bude vyvíjet Škoda Auto ve svém technologickém centru "Česana" v Boleslavi. Výroba Kodiaqu zůstane v Česku, stejně jako menšího Karoqu.
"Díky přesunu Superbu získáme v České republice dodatečné kapacity, které jsou naléhavě potřebné pro náš růstový plán. Tím vytvoříme podmínky pro další expanzi naší značky při současném zachování vysoké ziskovosti. V Kvasinách se budou nadále vyrábět SUV Kodiaq a Karoq a zároveň tu bude vznikat další model značky Škoda," uvedl v tiskové zprávě automobilky její šéf Thomas Schäfer.
Informaci jsme přinesli už ve středu zde. Šéf koncernu VW Herbert Diess informoval, že se bude investovat do modernizace slovenské fabriky a částka by měla dosáhnout až jedné miliardy eur (26,6 miliardy Kč).
Škodovky není kde vyrábět
Škoda dlouhodobě informuje, že by dokázala prodat více aut, než kolik jich může vyrobit. Na tomto stavu se paradoxně příliš nepodepsala ani krize v souvislosti s pandemií koronaviru. O škodovky je i nadále velký zájem.
Zatímco české fabriky jsou vytížené na maximum, jiné, které koncern v Evropě vlastní, mají naopak volnější kapacitu. Právě proto se dlouhodobě řešily možnosti přesunu výroby modelů různých značek koncernu i za hranice. Namátkou Škody Superb a Volkswagenu Passat na Slovensko, Škody Kodiaq do továrny v dolnosaském Wolfsburgu, kde vzniká Seat Tarraco a VW Tiguan, případně přesunu výroby Seatu Ateca do Španělska.
Pro koncern je výrobně i logisticky výhodné sdružovat výrobu technicky spřízněných modelů do jedné továrny. Zároveň však platí, že pro automobilku je výhodnější, když ve svých továrnách vyrábí své vlastní vozy, zisky jsou pak vyšší. I proto by nebylo pro Škodu tak výhodné vyrábět v Kvasinách Passat.
Díky odsunu Superbu se v Kvasinách uvolní kapacita pro výrobu více než 100 tisíc aut, což Škodě velmi pomůže. Nyní se na nové Kodiaqy a Karoqy čeká minimálně čtyři měsíce až půl roku. Marže na Kodiaqu je velmi podobná té, kterou automobilka utrží na Superbu. O klasické vozy střední třídy (sedany, liftbacky, kombi) je přitom celoevropsky rok od roku stále nižší zájem, zatímco SUV se těší velké popularitě a zdá se, že o ni ani v následujících letech jen tak nepřijdou.
Odsun Superbu se tak může zdát jako to nejrozumnější řešení, jak zajistit ziskovost a uvolnit výrobní kapacity pro oblíbené modely Škody. V Kvasinách má navíc vznikat zatím blíže neurčený model značky, který by se sem přesunul z Mladé Boleslavi.
Zodpovědnost za rozvojové trhy
Automobilka v tiskové zprávě také potvrdila, že Škoda Auto přebírá zodpovědnost za aktivity na důležitých růstových trzích za celý koncern. Po Indii nyní převezme odpovědnost také za Rusko a region severní Afriky. V tomto směru výrobce spoléhá na zkušenosti s projektem INDIA 2.0, se kterým letos odstartovala na rozvíjejícím se trhu s velkým potenciálem.