Lukáš Vaverka
4. 5. 2019 6:24
Výraznému navýšení podílu elektromobilů na počtu prodaných nových aut stojí v cestě stále dvě hlavní věci - vysoká cena a omezená kapacita baterií. Přitom se už dlouho testuje mnohem elegantnější řešení: palivové články na vodík. Ani to ale pochopitelně není bez výhrad. Jakých? Přinášíme přehled.
Plničky na západě
Aspoň trochu rozumná síť je zatím jen v Německu a na hlavních dálničních tazích v Dánsku; Nizozemci se intenzivní výstavbou snaží rychle dosáhnout podobného stavu, jaký panuje v sousedním Německu. A Němci chtějí své území výhledově pokrýt sítí 400 stanic. Přehled funkčních plniček je ostatně k dispozici zde.
Pak je tu samozřejmě finanční stránka věci. Vodíkové auto není levné, stojí zhruba 1,5 milionu korun, a kilogram vodíku, který vystačí zhruba na 100 km jízdy, stojí okolo deseti eur. Náklady na palivo proto přesahují 2,5 Kč/km, což proti konvenčním spalovacím motorům nepředstavuje žádnou úsporu. Vodík se tedy jednoduše řečeno dnešním motoristům nevyplatí. Na tomto budou muset výrobci aut a dodavatelé paliva ještě pořádně zapracovat.