Jan Matoušek
19. 7. 2019 6:02
Nabídka ostrých hatchbacků a SUV je v současné době široká, naproti tomu sportovní kombi jsou úzce profilovanou skupinou automobilů. Přitom spojení praktické karoserie a silného motoru je na první pohled zajímavou kombinací. V těchto dnech navíc slaví jeden ze symbolů této třídy 25 let od svého vzniku. V galerii si proto můžete připomenout nejen Audi RS2 Avant, ale i některé další "splašené" kombíky z minulosti i současnosti.
BMW M5 Touring - I s motorem z McLarenu F1
Zatímco BMW M3 nikdo jako kombi nevzniklo, větší M5 ano. První byla generace E34 z roku 1992. Kombi bylo nepoměrně vzácnější než sedan - vzniklo ani ne 900 kusů, navíc se jednalo o poslední ručně stavěné BMW M. Oproti Audi šlo o výrazně slabší model - měl šestiválec s 231 a později 250 kW. Sílu na zadní kola přenášela manuální převodovka.
V podcastu Collecting Cars prozradil někdejší ředitel McLarenu David Clark zajímavou informaci o M5 Touring generace E34. BMW totiž vyrobilo testovací prototyp tohoto vozu s dvanáctiválcem kultovního supersportu McLaren F1. To znamená 461 kW, přičemž se bavíme o době před více než čtvrtstoletím. Na druhou stranu nejde o nic až tak šíleného uvážíme-li, že šlo o jednotku vyvinutou BMW.
Zpět však ke klasické silniční M5 Touring, která se v nabídce BMW objevila ještě jednou. Konkrétně v roce 2005 u generace E61 (na snímku). Opět šlo o extrémně vzácnou záležitost, protože celkem vzniklo jen lehce přes 1000 kombíků. To je zhruba 19krát méně než sedanů. Pod kapotou se objevil pětilitrový desetiválec s 373 kW. Poháněná byla opět zadní kola, tentokrát přes sedmistupňovou převodovku SMG vyvinutou ve spolupráci s tehdejším týmem F1 BMW Sauber. Z 0 na 100 km/h zrychlovalo poslední kombi divize M za 4,8 sekundy. S továrně posunutým omezovačem umělo jezdit i kolem 300 km/h.