Pro české motoristy je Škoda Favorit pravděpodobně tím vůbec nejslavnějším pozůstatkem automobilismu východního bloku. Vývoj moderního hatchbacku (a následně i pick-upu a kombi Forman) byl vládou zadán v roce 1982. O design karoserie se postaralo studio Bertone, Favorit navíc znamenal v českém automobilovém průmyslu malou revoluci. Po škodovkách s motorem vzadu a pohonem zadních kol završených již zastaralou řadou 742 totiž přišel jako moderní hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol. Auto nakonec vzniklo v rekordně krátkém čase, do konce června 1985, a v září 1987 v Brně oslavilo svou premiéru. Ihned se stalo prodejním hitem a jeho kvality nakonec přesvědčily Volkswagen k tomu, aby do Škody nejprve investoval a následně ji celou převzal. Na produkci Favoritu navázala v roce 1994 jeho výrazně zmodernizovaná varianta se jménem Felicia. Teoreticky tak poslední pozůstatky Favoritu vznikaly až do roku 2001. Více si o historii vozu přečtěte
tady. | Foto: Škoda Auto