Pamatujete si na podzim roku 2016? Škoda tehdy ukázala modernizaci třetí generace Octavie, která přinesla kontroverzní rozdělená přední světla. Někteří toto řešení velebili, většina se ale postavila proti němu (než si na něj všichni zvykli). Pro mladoboleslavskou automobilku šlo ale o důležitý prvek, což dokazuje i facelift aktuálního čtvrtého vydání vozu.
Ten dostal čelní světla rozdělená alespoň opticky. "Nadále držíme linii čtyřoké Octavie," komentuje světlomety mluvčí značky Anežka Boudná. Část jich nově zasahuje hlouběji do nárazníku a více obepínají rozšířenou masku chladiče. Z upraveného předního nárazníku zmizely mlhovky, ty jsou nově integrované právě do čelních světel. Novinkou jsou maticové diodové světlomety druhé generace s o 40 procent větší svítivostí. Vzadu pak mají světla nové blinkry a také krystalickou strukturu jako u Kodiaqu.
Přepracované nárazníky Octavii s karoserií liftback i kombi o pár milimetrů prodloužily, na prostornost interiéru to ale nemá vliv. Tam i v kufru je vše při starém. Naopak vícero změnami prošla palubní deska. Tak třeba před řidičem jsou nově standardem desetipalcové digitální budíky, u nichž lze za příplatek rozšířit počet funkcí, ne však úhlopříčku.
To středová dotyková obrazovka se dodává s úhlopříčkou 10 nebo 13 palců a má nový software stejně jako u Enyaqu. Ve druhé polovině roku se objeví také do asistentky Laura integrovaná umělá inteligence ChatGPT.
Systém je tedy rychlejší a intuitivnější, přestože fyzická tlačítka třeba pro nastavování hlasitosti nebo teploty se po vzoru Superbu a Kodiaqu při modernizaci nevrátila. Omlazená Octavia pak již nemá chrom v interiéru, nahrazuje jej barva ve stejném odstínu, upravená byla i nabídka čalounění. Novinku představuje perforovaná kůže v koňakovém odstínu.
Standardem všech verzí pak bude dvouzónová automatická klimatizace, mezi příplatky se objevují odvětrávané sedačky vpředu. Z nových výbavových prvků stojí za zmínku třeba přepracovaný parkovací asistent nově v kombinaci s automatem s možností ovládání parkování na dálku chytrým telefonem. To když bude potřeba vyjet nebo zajet do nějakého užšího prostoru.
Pod kapotou definitivně odzvonilo tříválcovému litru, novým základem nabídky je patnáctistovka TSI, ovšem s poníženým výkonem na 85 kW. Doplňuje ho stejná jednotka s výkonem 110 kW, obě patnáctistovky se kromě manuálního řazení nabízejí i s dvouspojkovým automatem, pak jde vždy o mildhybridy.
Výrazně posílilo dvoulitrové TSI nabízené výhradně s automatem. Nově má v kombinaci s pohonem všech kol 150 kW (+10 kW), tato varianta se ale objeví až v příštím roce. Nechybí naftové motory, dvoulitrové TDI má 85 kW s manuální nebo 110 kW s dvouspojkovou automatickou převodovkou.
Hledáte Octavii do zásuvky? "Plug-in hybridní pohon v tuto chvíli nabízet nebudeme," řekla Aktuálně.cz Boudná. Jestli se do nabídky vrátí, je nejasné. A čistka v nabídce tím nekončí. Sportovní verze RS už bude jen benzinová, se 195kW dvoulitrem, pohonem předních kol a dvouspojkovým automatem. Kvůli menšímu zájmu zákazníků končí naftový dvoulitr, k dispozici pak logicky nebude ani plug-in hybrid. Jinak RS stále poznáte podle sportovních doplňků karoserie nebo o 15 mm sníženého podvozku.
Končí také terénní kombi Scout, kde rozhodla změna zákaznických preferencí. Škodě se okrajovou verzi nevyplatilo držet v nabídce. Naopak pokračovat bude model Sportline, který je na půli cesty mezi klasickým modelem a provedením RS.
Po vzoru dalších modelů pak došlo k přejmenování výbavových stupňů na Essence, Selection, Top Selection a Exclusive Selection. V prodeji se omlazená Octavia objeví na přelomu druhého a třetího čtvrtletí letošního roku.