Skandál VW zasáhne nejvíce ČR a Maďarsko. Mají silný autoprůmysl a výrobu spjatou s Německem

ČTK ČTK
1. 10. 2015 18:00
Podle analytiků Bank of America se skandál německé automobilky Volkswagen dotkne ve střední a východní Evropě nejvíce české a maďarské ekonomiky. "Význam automobilového průmyslu a silné napojení na německé výrobce staví země střední a východní Evropy do pozice, kdy jsou výjimečně zranitelné dopadem případu Volkswagen," uvedli analytici.
Prodejna Volkswagenu v Hamburku
Prodejna Volkswagenu v Hamburku | Foto: Reuters

New York/Budapešť - Události okolo manipulace testů emisí u naftových vozů Volkswagen zasáhnou nejvíce Českou republiku a Maďarsko, odhadli analytici Bank of America. Zranitelné jsou ekonomiky střední a východní Evropy svou hodnotou automobilového průmyslu a sepjetím s výrobou v Německu.

Hospodářský růst obou zemí by mohly dopady skandálu snížit v nejhorším případě o 1,0-1,5 procentního bodu. Pro českou ekonomiku by to například mohlo znamenat, že růstové tempo 2,8 procenta, které na příští rok odhaduje Česká národní banka, by se mohlo zpomalit až na 1,3 procenta.

Stejně tak se podle analytiků banky zhorší i bilance obou zemí na běžném účtu, který odráží zejména bilanci zahraničního obchodu. Ekonomiky střední Evropy podporoval v posledních letech vývoz zboží včetně automobilů do Německa a dalších zemí eurozóny. Skandál Volkswagenu, který je majitelem největšího českého výrobce automobilů Škoda Auto, by mohl srazit prodej vozů celé skupiny.

"Význam automobilového průmyslu a silné napojení na německé výrobce staví země střední a východní Evropy do pozice, kdy jsou výjimečně zranitelné dopadem případu Volkswagen," uvedli analytici banky podle agentury Bloomberg. "Česká republika a Maďarsko tím budou zřejmě zasaženy nejvíce," dodali.

Šéf úřadu maďarského premiéra János Lázár dnes připustil, že skandál Volkswagenu sníží v příštích letech příspěvek automobilového průmyslu k ekonomickému růstu země. Vláda proto navrhne "akční plán pro hospodářský růst" a přehodnotí předpoklady ekonomického vývoje v rozpočtu na příští rok. Vláda zatím na příští rok odhaduje růst v tempu 2,5 procenta. V Maďarsku skupina Volkswagen vyrábí motory a vozy koncernové značky Audi.

Mírnější dopad na Polsko či Rumunsko

Podstatně menší bude dopad skandálu na ekonomiky Polska a Rumunska, kde Bank of America očekává snížení růstu o méně než půl procentního bodu. Přímý dopad na Rusko, kde se skupina Volkswagen podílí na tamní produkci automobilů asi pěti procenty, bude omezený. V dlouhodobějším pohledu ale může aféra "Dieselgate" snížit evropskou poptávku po vývozu ruské nafty, který od počátku tisíciletí těží z boomu naftových vozů v Evropě, uvedli analytici.

Volkswagen minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, z toho bylo zhruba 1,2 milionu vozů značky Škoda. Skandál vypukl před dvěma týdny, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (téměř 437 miliard Kč).

Skandál začaly minulý týden vyšetřovat některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

 

Právě se děje

Další zprávy