Seat má výročí. Před 65 lety spatřilo světlo světa první auto známé španělské značky

Eva Srpová Eva Srpová
13. 11. 2018 18:43
Seat 1400 bylo první auto, které automobilka představila. Z bran barcelonského závodu vyjel 13. listopadu 1953. Španělský sedan elegantních tvarů měl italské geny, vznikl díky spolupráci s Fiatem.
První Seat vznikl v roce 1953 a šlo o přeznačkovaný Fiat 1400. Odstartoval tak historii jedné z nejmladších evropských automobilek.
První Seat vznikl v roce 1953 a šlo o přeznačkovaný Fiat 1400. Odstartoval tak historii jedné z nejmladších evropských automobilek. | Foto: Seat

První Seat se objevil tři roky po založení automobilky Seat, ke kterému došlo 9. května 1950. Název automobilky vznikl jako zkratka označení Sociedad Española de Automóviles de Turismo a šlo o podnik vzešlý z dohody mezi státní organizací INI, španělskými bankami a Fiatem, který poskytl licenci na výrobu.

Zpočátku se v závodu Zona Franca, který zaměstnával 925 lidí, stíhalo vyrábět jen pět aut denně. Čtyřdveřový sedan s motorem vpředu a pohonem zadních kol stál 117 000 peset. 

Do konce roku 1953 tedy vzniklo jen 959 vozidel, avšak následující rok se výroba přiblížila hranici 3000 vozů, v roce 1957 už to bylo 10 000 aut. Během 11leté výroby došlo na modernizace v letech 1954, 1955 a 1960 a celkem tak do roku 1964 vzniklo 98 978 Seatů 1400.

Automobilka ho pojmenovala jednoduše podle motoru, čtyřválec disponoval objemem 1395 cm³ a jeho nejvyšší výkon dosahoval hodnoty 44 koní. Skrze čtyřstupňovou manuální převodovku poháněl zadní kola. Maximální rychlost byla stanovena na 120 km/h a podle oficiálních údajů spotřeboval 10,4 l / 100 km.

Technika 1400 pocházela od Fiatu, protože Seat v té době neměl žádné hluboké zkušenosti s vývojem automobilů. Seat 1400 byl v podstatě přeznačkovaným Fiatem 1400. Důležitějším vozem, který de facto motorizoval Španělsko, byl až typ 600, představený v roce 1957. I v tomto případě se jednalo vlastně o Fiat.

Výroba v barcelonské továrně.
Výroba v barcelonské továrně. | Foto: Seat

Seat si zakládal na tom, že jako nová, v Evropě jedna z nejmladších automobilek nastartuje domácí trh. Zpočátku se komponenty vozily z Itálie, brzy se ale rozběhla výroba dodavatelských firem na území Španělska a v roce 1957 vznikalo 93 procent komponentů modelu 1400 na domácí půdě.

Spolupráce s Fiatem skončila až v roce 1982. V témže roce Seat představil zcela vlastní model Ronda, jehož vývoj už neprobíhal pod vlivem Fiatu. Automobilka dlouho opuštěná nezůstala, okamžitě se rozběhla jednání, s kým se Španělé spojí. Ve hře byly i koncerny Toyota nebo Nissan a Mitsubishi, avšak Seat si vybral Volkswagen, který měl velké plány expandovat na globální trhy a poohlížel se po továrně na Pyrenejském poloostrově.

A tak se ve Španělsku začaly stavět na stejné lince dva modely se stejným základem, Volkswagen Passat spolu se Seatem Santana, a Volkswagen Polo, dvojče Seatu Derby. V roce 1986 došlo k prodeji Seatu španělskou vládou a Volkswagen se stal jeho stoprocentním vlastníkem.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

České házenkářky na úvod Eura prohrály se Švédskem

České házenkářky vstoupily do mistrovství Evropy v Dánsku porážkou 23:27 s favorizovaným Švédskem. Svěřenkyně trenéra Jana Bašného v úvodním utkání základní skupiny B v Herningu dlouho držely krok, na startu druhého poločasu dokonce vedly o tři branky, ale závěr patřil Seveřankám.

V dalším duelu se český tým v sobotu utká s Ruskem a v pondělí zakončí skupinu proti Španělsku. Do další fáze turnaje, kterou budou dvě šestičlenné skupiny, postoupí první tři celky.

Švédsko a Česko se měly utkat už v březnu v kvalifikaci, kvůli koronaviru ale byly oba zápasy zrušeny a na šampionát se dostaly stejné týmy jako předloni. Kvůli přetrvávající pandemii se celý turnaj hraje bez diváků.

Zatímco český tým kvůli koronaviru nehrál zápas více než rok, Švédky stihly před šampionátem čtyři přípravná utkání. Svěřenkyně kouče Bašného se ale favoritek, s nimiž se jim v posledních letech nedařilo, nezalekly a od úvodu držely krok.

Seveřanky, šestý tým z předloňského Eura, sice v prvním poločase většinu času vedly, ale maximálně o dva góly. Mezi tyčemi v české brance se dařilo Kudláčkové, která působí ve švédském Kristianstadu, a i díky jejím zákrokům držel outsider v poločase nadějnou remízu 13:13.

Vstup do druhého dějství vyšel českému celku ještě lépe. Národní tým dal úvodní tři branky a chvíli měl překvapivý třígólový náskok. Pak přišla rozhodující fáze utkání.

Švédky po sérii čtyř branek otočily stav a ve 42. minutě vedly 19:18. Seveřanky se uklidnily a postupně navyšovaly náskok. V 56. minutě upravila Strömbergová už na 27:21 a bylo rozhodnuto.

Utkání skupiny B mistrovství Evropy házenkářek v Dánsku:

Švédsko - Česko 27:23 (13:13)

Sestava a branky Česka: Kudláčková, Novotná - Knedlíková 2, Konečná, Maňáková, Kvášová 2, Kordovská 2, Mikulášková, Hurychová 2, Šustková, Marčíková 3, Stříšková, Zachová, Kovářová, Jeřábková 8, Malá 4.

Nejvíce branek Švédska: Blohmová 5. Rozhodčí: Antičová, Jakovljevičová (obě Srb.). Sedmimetrové hody: 10/5 - 6/4. Vyloučení: 7:4. Bez diváků.

Rusko - Španělsko 31:22 (13:11)

Skupina D:

Německo - Rumunsko 22:19 (13:10), Norsko - Polsko 35:22 (17:13).

Zdroj: ČTK
Další zprávy