Za socialismu patřily Seaty mezi nejprodávanější západní vozy v Československu. Jak jezdí dnes?

Jiří Kaloč
3. 5. 2018 13:46
Španělská automobilka Seat je dnes stejně jako Škoda součástí koncernu Volkswagen. Když však v 50. letech minulého století začínala, vyráběla v licenci modely turínského Fiatu. Až v 70. letech přišel vývoj vlastních modelů, nicméně do jejich předchůdců se Španělé i předtím snažili vložit část svých nápadů. Podívejme se na čtveřici youngtimerů, které jsme si v rámci prezentace současných vlajkových lodí Seatu Ateca FR, Leon Cupra R a nové značky Cupra respektive modelu Cupra Ateca mohli prohlédnout a tři z nich i vyzkoušet.

Shodou okolností jsou dva z nich - Seat 800 a 850 - jen španělskou obdobou nejprodávanějších automobilů západní provenience, které se kdy dovážely do socialistického Československa. Na českém "trhu" měly samozřejmě značku Fiat.

Starší řada Fiat 600/600 D byla počtem 17 397 vůbec nejprodávanější, mladších "osmsetpadesátek" se prodalo jen o 161 méně. Oba automobily nabízel jak Tuzex za "legendární" bony, tak Mototechna. Tam Fiat 850 prodávali v roce 1972 za 52 tisíc korun. Jen pro srovnání - legendární kupé Škoda 110 R v roce 1970 stálo 69 tisíc korun.

Seat 800 (1964-1967)

Modelová řada 800 sehrála v historii značky SEAT důležitou roli. Jednalo se o totiž první samostatně vyvinutý model ve Španělsku. Čtyřdveřový model 800 byl na trh uvedený v roce 1964 jako relativně dostupná alternativa pro rodiny, které si tehdy nemohly dovolit středně velké sedany na španělském trhu. Novinka byla samozřejmě levnější a nabízela větší prostor pro nohy cestujících vzadu než licenční turínský model 600/600 D. "Osmistovka" však neměla více sedadel ani větší zavazadlový prostor. Po mechanické stránce byly oba automobily rovněž víceméně shodné. Čtyřdveřová verze jen měla o 18 cm delší rozvor a o 35 kg vyšší hmotnost. První čtyřdveřový SEAT se nabízel jen tři roky, protože již v roce 1966 byl představen modernější model 850 a o rok později následovala i jeho "rodinná" čtyřdveřová verze. Nakonec se vyrobilo 18 200 vozů řady 800, což je v porovnání s téměř 800 000 "šestistovkami" jen zlomek. O to je dnes tento model vzácnější a sběratelé po něm často marně pátrají.

 

Právě se děje

před 30 minutami

EU se neshodla na sankcích za Navalného, šéf unijní diplomacie poletí do Moskvy

Přes naléhání řady států Evropské unie se ministři zahraničí členských zemí neshodli na potrestání ruských činitelů odpovědných za uvěznění opozičního vůdce Alexeje Navalného. ČTK to sdělil diplomatický zdroj. Některé země chtěly dát přednost jednání s ruským vedením, šéf unijní diplomacie Josep Borrell proto vyrazí začátkem února do Moskvy apelovat na propuštění Navalného.

Unijní státy dnes odsoudily potlačení víkendových demonstrací, během nichž ruské bezpečnostní síly o víkendu zadržely několik tisíc lidí. Protestující požadovali propuštění Navalného, který byl zatčen před týdnem, když se vrátil do Moskvy z léčení v Německu. Tam se zotavoval z otravy, kterou Navalnyj připisuje ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi a tajné službě FSB, což Kreml popírá. Den po zadržení na něj soud uvalil třicetidenní vazbu.

Přestože řada zemí od Litvy přes Polsko po Itálii navrhovala potrestat lidi odpovědné za Navalného zatčení a uvěznění, k jednomyslné shodě ministři nedospěli. Podporu neměla od řady zemí, mimo jiné Německa či Lucemburska.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Provozovatel největších skiareálů na Slovensku plánuje kvůli dopadům pandemie zrušit 260 pracovních míst

Provozovatel největších lyžařských středisek a dalších služeb pro turisty na Slovensku, společnost Tatry mountain resorts (TMR), hodlá zrušit 260 pracovních míst. V oznámení firma tento krok zdůvodnila uzavřením provozů a složitou situací v cestovním ruchu v souvislosti s koronavirovou krizí. Společnost podniká i v České republice, Polsku a Rakousku a po ohlášeném hromadném propouštění bude na Slovensku zaměstnávat celkem 1100 lidí, z toho většinu ve svých slovenských provozech.

Zdroj: ČTK
Další zprávy