Za symbolický jeden rubl převede Renault svůj 68procentní podíl v automobilce AvtoVAZ automobilovému výzkumnému institutu NAMI. Agentuře Interfax to řekl ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov. Agentura Reuters se obrátila přímo na francouzského výrobce, který ale situaci odmítl komentovat, stejně jako francouzské ministerstvo financí. Francie má přitom v Renaultu patnáctiprocentní podíl. Podle Manturova stojí za převedením většinového podílu finanční neschopnost dále udržet v chodu výrobu v Rusku. Podotknul také, že NAMI ve spolupráci s koncernem Rostec (ten vlastní zbytek ruského výrobce) vybere nové vedení AvtoVAZu.
Manturov dále uvedl, že Renault bude mít možnost odkoupit svůj podíl zpět během následujících pěti až šesti let. "Pokud však během této doby podnikneme nějaké investice, budou zohledněny v případné ceně. Nebudeme dávat žádné dárky," dodal. AvtoVAZ, který v Toljatti (tam se dělají i Renaulty Logan a Sandero) a Iževsku vyrábí automobily pod značkou Lada, přitom právě na francouzskou techniku včetně motorů výrazně spoléhá. Jak to bude s jejím užíváním, zatím jasné není, počátkem dubna ale automobilka uvedla, že připravuje některé modely s výbavou, která tolik nespoléhá na import součástek.
Ministr obchodu rovněž prohlásil, že závod francouzské automobilky v Moskvě bude převeden do vlastnictví samosprávy hlavního města. Co se však stane s technologiemi Renaultu, zatím opět jasné není. Francouzi v tamním závodě vyrábějí modely pod vlastní značkou specificky pro ruský trh. Jedná se o SUV Duster, Kaptur a Arkana, které sdílejí platformu.
Ruský deník Kommersant s odkazem na vlastní zdroje informoval, že zástupci Ruska s Renaultem také jednali o možnosti nikoliv převedení majetku, ale jeho odkupu. Ruská strana však v takovém případě chtěla práva na nové modely a licenci na jejich výrobu pro následující roky. Vzhledem k problémům s dodávkami komponentů by to však bylo minimálně komplikované.
Agentura Reuters upozornila, že právě osud Renaultu je jedním z prvních příkladů, co chtějí ruské úřady dělat s majetkem západních firem. Ty v reakci na invazi na Ukrajinu začaly Rusko houfně opouštět. Mezi zasaženými automobilkami je i koncern Volkswagen, který v Rusku vyrábí i modely Škoda, nebo Mercedes-Benz. Ruská vláda už dříve pohrozila, že majetek západních firem, které kvůli invazi tamní trh opustí, může znárodnit.
Na závěr dodejme, že Lada je dlouhodobě nejprodávanější značkou nových aut v Rusku, patří jí zhruba 22 procent trhu. V ruských továrnách Renaultu pak pracuje přes 40 tisíc lidí.