Ani po dvou dnech, a zhruba třech stovkách kilometrů, které jsme strávili za volantem a na místě spolujezdce v novém Fordu Focusu nevíme, jak se nejnovější Ford bude chovat při přejezdech popraskaných a vytlučených českých a moravských silnic. Novinářské testovací jízdy s hatchbacky focus se totiž odehrávaly v Andalusii, na téměř dokonalých a navíc sluncem osvícených silnicích.
Přesto lze alespoň něco tušit. Protože se zpomalovacími retardéry ve městech se auto dokázalo vypořádat s noblesou - klidně, bezhlučně a bez zhoupnutí nebo naopak úderu do pozadí cestujících, lze tušit, že ani tento úkol nebude pro třetí generaci focusů neřešitelným problémem.
Nový Focus je zase o chloupek delší a širší. I proto v některých pasážích silnici a při prudkých změnách směru nepůsobí tak hravým dojmem jako minulá generace. Je to tak navzdory tomu, že hmotnost zůstala stejná.
Elektrický posilovač řízení nenadchne
Ještě více budou ale asi nadšení řidiči nadávat na elektrický posilovač řízení. Při klidné jízdě s manželkou a dvojicí dětí za zády bude samozřejmě vše v pořádku, ale jakmile otec rodinu vysadí a bude se snažit jet sportovněji, bude mu nejspíše, právě tak jako nám ve Španělsku, dělat trošku problém správně a bez nutnosti korigování nařídit volantem vůz do zatáčky.
Naopak velice potěší přesné řazení a také brzdy, které mají nástup takový, jaký člověk požaduje, když určitou silou sešlápne pedál.
Oproti minulému focusu je ale naopak znát snaha konstruktérů udělat pořádné, doslova globální auto. Na karosérii je řada zajímavých designérských řešení (například kryt víčka nádrže zakomponovaný do záhybu zadních svítilen), vrcholné verze využívají špičkové technologie k zajištění bezpečnosti posádky a interiér působí velmi solidně a přívětivě.
Co zákazník dostane:
- dvě výbavy: Trend a Titanium
- Trend obsahuje: manuální klimatizaci, šest airbagů, ESP, rádio, dálkové ovládání centrálního zamkyání...
- Titanium má: dvouzónovou automatickou klimatizaci, kola z lehkých slitin, startovací tlačítko
- tři karosářské varianty: hatchback, sedan a kombi
- motory: čtyři zážehové a pět vznětových s výkony od 95 do 182 koní
- ceny. za sedan se připlácí 25 000 a za kombi 34 000 Kč
Spolujezdec řidiče si moc nepohoví
I když tady bychom nějaké chybičky našli. Například tlačítka na středovém panelu jsou titěrná. Ještě větší problém je s místem před sedačkou spolujezdce. Středový panel je totiž velmi mohutný a místo pro levou nohu spolujezdce hodně omezuje. Naopak místo vzadu je pro většinu lidských postav dostatečné. Jen lidé s výškou nad 185 centimetrů se budou hlavou dotýkat stropu.
Během testování, při němž jsme jezdili s nejvýkonnějšími dieselovými i benzinovými motorizacemi, které budou při zahájení prodejů v Evropě k dispozici, jsme zkoušeli i některé z četných bezpečnostních pomocníků. Například systémy pro udržování vozu v jízdním pruhu (po předchozím varování, kdy řidiči v rukou vibruje volant dokáže auto sám stočit zpět do správného pruhu) a další pomocník který díky kameře dokáže zachycovat zákazové dopravní značky, které se týkají omezení rychlosti či zákazu předjíždění) fungovaly po celou dobu novinářských testů skvěle. A to jak za denních, tak i nočních světelných podmínek.
Řidiči ale budou mít k dispozici i systémy varující před vedle jedoucím vozidlem v mrtvém úhlu, samočinné přepínání dálkových světel a dokonce i systém samočinného brzdění v kritických situacích v nízkých rychlostech.