První test nové octavie combi v Česku. Jak dopadla?

Radek Pecák Radek Pecák
7. 6. 2013 6:45
První dojem? Je to zatím nejlepší škodovka v éře Winfrieda Vahlanda a Jozefa Kabaně
Jozef Kabaň přisoudil octavii combi účelnou a moderní karosérii.
Jozef Kabaň přisoudil octavii combi účelnou a moderní karosérii. | Foto: Radek Pecák

Škoda Citigo, Škoda Rapid, facelift Škody Superb, Škoda Octavia v karosářské verzi liftback a naposledy Škoda Octavia Combi. To všechno jsou novinky mladoboleslavské Škody Auto za poslední rok. Všechny tvary pocházejí z designérské dílny Jozefa Kabaně. A přestože všechny tyto novinky zaujaly, skutečným mistrovským dílem je až posledně zmiňovaný vůz - Octavia Combi III.

Redaktor online deníku Aktuálně.cz měl pro týdenní test k dispozici vůz s benzinovým turbomotorem 1,2 a výkonem 77 kW, ve výbavovém stupni Elegance. Nalakován byl bílou barvou - právě v ní nejvíce vyniknou jednotlivé linie karosérie.

Hlavní dojem? Octavie combi je skutečně to nejlepší, co zatím nový designérský směr Škody přinesl. Auto působí velmi moderně, důstojně až reprezentativně. Přitom neodradí ani ty, kterým se líbí sportovní tvary.

Proporce mezi plechovou a prosklenou částí karosérie jsou přesně takové, jaké mají být. Přestože je auto opravdu velké (na délku měří 466 centimetrů), nepůsobí nijak těžkopádně, spíše naopak.

Jako téměř dokonalé řešení vypadá záď. Ještě u předchůdce byla masa materiálu za zadními koly opticky příliš velká. Toho se novinka vyvarovala.

Prostor vzadu je královský.
Prostor vzadu je královský. | Foto: Radek Pecák

Přitom je zavazadlový prostor ještě větší než v minulé generaci. 610 litrů nestačí jen málokomu, navíc přístup do kufru i jeho tvar umožňují snadné nakládání i vykládání zavazadel. Víko se zvedá do takové výšky, že si pod něj stoupnou i nadprůměrně vysocí jedinci. Fixování nákladu je jednoduché díky systému ok, zarážkám se suchým zipem a příplatkovému síťovému programu.

Octavii Combi III lze vřele doporučit také rodinám, které potřebují převážet i poněkud přerostlé děti - redaktor to vyzkoušel na dvoumetrovém synovi. Stejně jako v liftbacku má i takový jedinec na zadním sedadle dostatek místa pro kolena, v kombíku ale navíc může sedět vzpřímeně, opřen zády o opěradlo, aniž by tlačil hlavou do čalounění a plechu střechy.

Nová octavia combi jezdí jistě i na silnicích nevalné kvality.
Nová octavia combi jezdí jistě i na silnicích nevalné kvality. | Foto: Radek Pecák

Spotřeba kolem šesti litrů

Motor 1,2 v tomto voze může budit nedůvěru. Je to sice už jeho vyšší výkonová verze (ten základní má jen 63 kW), ale přece jen má pohánět auto, které spíše než do nižší střední třídy patří již do té střední.

Jenže třetí octavia v porovnání s tou druhou pořádně "zhubla".  Pohotovostní hmotnost je 1230 kilogramů, což je velmi solidní hodnota. Pokud je vůz obsazen pouze řidičem, umožňuje i taková octavia dosti svižné svezení. Maximální rychlost činí 196 kilometrů v hodině.

Motor 1,2 je postačující alternativa.
Motor 1,2 je postačující alternativa. | Foto: Radek Pecák

Takový turbomotor je samozřejmě, stejně jako u konkurence, velmi citlivý na styl jízdy. Má sice uváděnou kombinovanou spotřebu jen 4,9 litru na sto kilometrů, ale po týdenním testu, kdy vůz najel na silnicích různých tříd a kvalit přes devět stovek kilometrů, lze říci, že reálné je jezdit za zhruba šest litrů. Při opravdu svižné jízdě vystoupá číslovka na palubním počítači na něco málo přes sedm litrů.

Octavia combi jezdí příjemně. Vděčí za to již zmiňovanému odlehčení a podstatnému zvětšení rozvoru i rozchodu kol, dobrý je i podvozek. Jistě se chová na kvalitní silnici, ale ještě více překvapí na rozbitém povrchu okresek. Na druhou stranu, stále se nelze zbavit dojmu, že minulá generace přinášela řidiči, který se touží svézt na zatáčkovité silnici, větší potěšení. Je to nepochybně i vlivem jednodušší zadní nápravy, kterou dostává drtivá většina nových octavií combi se slabšími motory (a bez pohonu 4x4).

V menu počítače je možno nastavit řadu parametrů.
V menu počítače je možno nastavit řadu parametrů. | Foto: Radek Pecák

Octavia Combi potěší skvělou ergonomií. V autě se opravdu nestane, že by řidič nevěděl, kam sáhnout, pokud si potřebuje ztlumit rádio, přidat či ubrat topení, rozsvítit varovná světla a podobně.

Domyšleno do nejmenších drobností

Nastavení posazu za volantem je i díky velkému rozsahu nastavení volantu (výškově i podélně) snadné. V menu palubního počítače, respektive multimediálního systému Columbus jsme nalezli například i paměť pro nastavení zrcátek a stěračů!

Výhled směrem šikmo vzad je překvapivě dobrý
Výhled směrem šikmo vzad je překvapivě dobrý | Foto: Radek Pecák

Mimochodem, stěrače a ostřikovače jsou v této škodovce naprosto špičkové. Na rozdíl od mnohé konkurence, u níž je stěrač zadního okna spíše jen symbolický a hodil by se spíše na sběratelské modely než skutečná auta, je ten u octavie skutečně funkční a stírá téměř celou plochu. Ostřikovače stříkají tekutinu tam, kde je to nejúčinnější, totiž na prostředek stírané plochy. Stěrače samy bezchybně fungují jak při městském ploužení, tak i při vysokých dálničních rychlostech.

Výhled šikmo vpřed přes skloněné sloupky předního skla je z octavie combi průměrný, naopak šikmo vzad je velmi dobrý. To ocení zejména ti, kteří nebudou mít ve výbavě parkovací senzory nebo dokonce asistenta samočinného parkování.

Černý interiér s bílou karosérií ladil
Černý interiér s bílou karosérií ladil | Foto: Radek Pecák

Octavia v obou karosářských verzích automobilce Škoda velmi dobře vydělává. Proto se někteří majitelé budou těžko smiřovat s některými příklady úspor při vývoji vozu.

Za všechny lze jmenovat například vzpěru kapoty. I u nejvyšších verzí ji musíme - například při dolévání kapaliny do ostřikovačů - podepírat drátem, který zpravidla nebývá moc čistý. Přitom i taková Dacia Logan má plynokapalinovou vzpěru. Kritizován bude rovněž schod, který zůstává po sklopení opěradel zadních sedaček na konci kufru, pokud vůz není vybaven mezipodlahou.

Technické údaje a cena

  • Rozměry (d,š,v v mm): 4659, 1814, 1645
  • Rozvor: 2868 mm
  • Objem kufru: 610 litrů
  • Maximální rychlost: 196 kilometrů v hodině
  • Zrychlení 0-100 km/hod: 10,3 s
  • Kombinovaná spotřeba: 4,9 l/100 kilometrů
  • Objem nádrže: 50 litrů
  • Cena testované verze bez příplatků: 467 900 Kč

 

Právě se děje

Další zprávy