Na ženevském autosalonu v březnu 2016 ukázalo Hyundai evropskému publiku poprvé modelovou řadu Ioniq, sestávající z klasického hybridu, plug-in hybridu i plnohodnotného elektromobilu. Poprvé tak nějaké auto dostalo na jediné platformě všechny tři hlavní typy elektrifikovaného pohonu. Následně na stejném základě vyrostlo ještě sesterské SUV Kia Niro se stejnou trojicí pohonného ústrojí. Do prodeje pak jednotlivé verze přicházely postupně.
Korejská automobilka uvádí, že inspirací pro Ioniq byl koncept i-oniq, poprvé představený v březnu 2012. Obě auta jistě sdílejí stejné jméno a některé elementy designu, jinak jsou od sebe ale výrazně odlišná. Zatímco koncepční vůz byl dvoudveřovým kupé s nahoru se otevírajícími dveřmi a dlouhou přední kapotou, sériový vůz byl konvenčním pětidveřovým liftbackem tvarem karoserie ne nepodobným asi hlavnímu rivalovi, alespoň pokud šlo o hybridní varianty: Toyotě Prius.
Vnější vzhled Ioniqu se pak u tří nabízených variant vždy v detailech, především v oblasti čelní masky, odlišoval, poměrně decentní změny při velké modernizaci v roce 2019 nicméně dokazují, že tvary byly do jisté míry nadčasové. A také aerodynamické s koeficientem odporu vzduchu Cd na úrovni 0,24.
Více se změnil interiér, kde se místo integrované obrazovky objevil volně stojící displej, a úprav se dočkala i tlačítka na středovém panelu. Pohonné ústrojí hybridu a plug-in hybridu se s modernizací nijak nezměnilo: od začátku mají obě auta benzinovou šestnáctistovku doplněnou o elektromotor, byť s rozdílným výkonem. Hybrid dobíjený ze zásuvky spoléhá logicky na větší čistě elektrickou sílu, protože dokáže ujet část trasy bez emisí. S 8,9kWh baterií to je zhruba 52 km. Celkový výkon obou verzí je pak 104 kW, na přední kola sílu přenáší šestistupňový automat se dvěma spojkami.
U čistě elektrické verze byla situace jiná. Auto začínalo s baterií o kapacitě 28 kWh, s níž se na jedno nabití dalo ujet podle automobilky až 280 km. Při modernizaci se kapacita zvětšila na 38,3 kWh, udávaný dojezd pak stoupl na maximálních 311 km. Mírně stoupl i výkon, takže Ioniq Electric ve své pozdější podobě dostal 100 kW, stejnou silou může být maximálně napájen i akumulátor.
A právě plně elektrická verze zanechala nejviditelnější stopu i na českém trhu. V roce 2020 totiž pražské policejní ředitelství převzalo 38 elektrických Ioniqů. Ty je v hlavním městě možné potkat dodnes, už při přebírání ale bylo jasné, že nepůjde o auta zásahová. "Využívat je budou místní oddělení při šetření nebo dokumentaci a dalších běžných činnostech," vysvětloval před dvěma lety tehdejší ředitel krajského ředitelství pražské policie Tomáš Lerch. Bez speciální policejní výbavy stálo jedno auto přes 735 tisíc korun. Při převzetí se jednalo o první elektromobily ve službách české policie (BMW i3 měli policisté jen zapůjčené).
Na českém trhu jako takovém prodalo Hyundai od konce roku 2016 do konce roku 2021 dohromady 589 Ioniqů ve všech třech variantách. Loni jich bylo 54, nejvíce s plně elektrickým pohonem, jakkoliv rozdělení mezi všechny tři varianty bylo poměrně rovnoměrné. Podle českého zastoupení značky auto splnilo očekávání, pro kontext dodejme, že v Evropě se ve stejném období prodalo necelých 136 tisíc Ioniqů ve všech třech verzích.
Výroba liftbacku skončí v korejském Ulsanu letos v červenci. Důvodem je, jak Hyundai kulantně vysvětluje, "změna zákaznických preferencí napříč světem". Na českém trhu už je auto nějakou dobu dostupné jen jako skladovka, dovozce ale počítá, že prodej bude probíhat, vzhledem ke skladovým zásobám, ještě do poloviny letošního roku. Ceníkově pak hybrid donedávna startoval na 599 990 korunách, plug-in hybrid na 799 990 korunách a elektrická verze na 899 990 korunách.
Na rozdíl od Kii Niro, jejíž druhá generace už byla představena a opět nabídne hybridní, plug-in hybridní i plně elektrický pohon, se o nástupci Ioniqu nemluví. Hyudai však po něm pojmenoval celou budoucí řadu elektromobilů, která začíná u SUV Ioniq 5 a ještě letos do ní přibude i sedan Ioniq 6.