20 053 nových osobních automobilů se podle Svazu dovozců automobilů (SDA) prodalo na českém trhu v březnu letošního roku. To představuje meziroční nárůst o 46,53 procenta, je však nutné podotknout, že právě loni v březnu se na prodejích poprvé výrazně projevila pandemie onemocnění covid-19 a vládní nařízení zabraňující jeho šíření. A jakkoliv prodeje meziročně výrazně narostly, stále jde o nejhorší březnový výsledek (pomineme-li ten loňský) od roku 2014.
Za první tři měsíce roku 2021 se pak v Česku prodalo 49 534 osobních automobilů, což i přes březnový růst představuje meziroční pokles o 1,31 procenta. V lednu a únoru totiž ovlivňovaly prodeje (směrem dolů) především vládní omezení spojená se zpomalením šíření pandemie. Jinými slovy lze také říct, že prodeje nových osobních aut v prvním čtvrtletí letošního roku stagnovaly.
Podle poradenské společnosti PwC by se pak za celý letošní rok mělo prodat asi 224 tisíc aut, což by znamenalo meziroční nárůst o deset procent. Negativně by počet registrací podle PwC mohly ve druhé polovině roku ovlivnit především omezení ve výrobě spojená s nedostatkem procesorů a čipů pro auta.
Nejprodávanější značkou za první čtvrtletí letošního roku zůstala Škoda s necelými 18 tisíci prodanými automobily. Meziročně si však mladoboleslavská automobilka pohoršila o téměř jedenáct procent. Druhé místo obsadil Volkswagen, který naopak o devět procent rostl, třetí stejně jako loni zůstalo Hyundai s dvouprocentním nárůstem prodejů. Na kompletní desítku nejprodávanějších značek na českém trhu za první čtvrtletí se podívejte v následující tabulce.
Nejprodávanější značky nových aut za 1-3/2021
Značka | Počet prodaných kusů | Meziroční změna | |
1. | Škoda | 17 902 ks | -10,66 % |
2. | Volkswagen | 4873 ks | +9,09 % |
3. | Hyundai | 4503 ks | +2,16 % |
4. | Mercedes-Benz | 2300 ks | +35,93 % |
5. | Ford | 2252 ks | +91,99 % |
6. | Peugeot | 2173 ks | +13,83 % |
7. | Toyota | 2044 ks | -3,77 % |
8. | Seat | 1543 ks | +36,31 % |
9. | Kia | 1534 ks | -26,04 % |
10. | Dacia | 1286 ks | -34,32 % |
Jak je vidět i z tabulky výše, také v letošním roce pokračuje propad Dacie, která opět ztratila více než třetinu svých loňských prodejů. Může za tím stát konec populárních MPV Dokker a Lodgy, stejně jako teprve postupný nástup nových generací modelů Logan a Sandero. Výrazněji si pohoršila také Kia, naopak třeba Ford své loňské prodeje téměř zdvojnásobil a dostal se na celkovou pátou příčku. O více než třetinu rostl také Mercedes-Benz, který se dokonce dostal na čtvrté místo a patří mu skoro pět procent trhu s novými auty.
Naopak mimo první desítku se po delší době propadl Renault, který si meziročně pohoršil o skoro 38 procent a zatím prodal méně než tisíc nových aut. O 21,5 procenta se zhoršil meziročně rovněž Citroën. Naopak v prvním čtvrtletí roku 2021 se dařilo SsangYongu, který prodal za leden až březen o 185 aut více - z 39 si polepšil na 224 kusů. Za zmínku stojí i třicetiprocentní nárůst Audi nebo více než třetinový růst Opelu, který prodal dokonce více aut než Renault.
Mezi nejprodávanějšími modely se žádné překvapení neodehrálo. Žebříčku za první čtvrtletí vévodí Škoda Octavia s 3849 prodanými kusy, což je ovšem o skoro 37 procent méně než za stejné období loni. Mírný pokles si připsala i druhá Škoda Fabia, která ale i tak dýchá Octavii na záda. Naopak o skoro třetinu vyletěly prodeje Hyundai i30. Dařilo se i dalšímu kompaktnímu modelu - Volkswagen Golf téměř ztrojnásobil své loňské prodeje a po nástupu osmé generace se vrátil mezi deset nejprodávanějších nových aut.
Naopak výraznější meziroční propad si připsala Škoda Scala. Loni byla celkově třetí, letos je až šestá s poklesem o necelých jedenáct procent. Z nejlepší desítky pak na úkor Golfu vypadl jeho sourozenec Volkswagen Tiguan, který je nově jedenáctý. Na dvacet nejprodávanějších nových aut v Česku se můžete podívat do galerie přiložené ke článku.
Mimo první desítku stojí za vypíchnutí především nárůst popularity Fordu Puma, který se z osmé desítky loni dostal s 681 kusy až do desítky druhé. Podobně se dařilo i Fordu Tourneo Custom, kterého se prodalo 444 kusů a celkově druhou desítku prodejů uzavírá. Výraznější růst si připsaly dále Seat Arona, Opel Crossland nebo Volkswagen T-Cross. Naopak téměř třetinový propad zaznamenala Kia Ceed, dále se nedařilo ani Renaultu Clio nebo Toyotám Corolla a Yaris.
Nepřekvapí, že nejúspěšnějším segmentem v Česku jsou, podobně jako v Evropě, vozy kategorie SUV. Těm v prvním čtvrtletí roku 2021 patřilo téměř 41 procent trhu s novými osobními auty. Daleko za sportovně-užitkovými vozy jsou kompaktní modely, následují malá auta.
Jak populární byly v prvním čtvrtletí jednotlivé segmenty
Segment | Počet prodaných kusů | Nejprodávanější model | Počet prodaných kusů |
Miniauta | 788 ks | Toyota Aygo | 164 ks |
Malá auta | 6971 ks | Škoda Fabia | 3700 ks |
Kompakty | 12 244 ks | Škoda Octavia | 3849 ks |
Střední třída | 3198 ks | Škoda Superb | 1810 ks |
Vyšší střední třída | 739 ks | Mercedes-Benz třídy E | 247 ks |
Luxusní auta | 171 ks | Mercedes-Benz třídy S | 147 ks |
Sportovní auta | 285 ks | Volkswagen T-Roc Cabrio | 32 ks |
MPV | 3726 ks | Ford Tourneo Custom | 444 ks |
SUV | 20 136 ks | Škoda Karoq | 2422 ks |
Pohon všech kol zvolilo za leden až březen 2021 dohromady 9611 zákazníků, nejvíce u Škody Kodiaq - dohromady 1459 z nich. Nepřekvapí, že dominantním typem pohonu zůstává benzinový motor s podílem přes 64 procent. Pro naftový automobil se rozhodlo lehce přes 29 procent zákazníků.
Mezi alternativními typy pohonu převládají plug-in hybridní automobily (943 kusů), následují čisté elektromobily (563 kusů) a automobily s pohonem na LPG, tedy zkapalněný ropný plyn. Těch se prodalo 344 kusů, drtivá většina z nich připadá na Dacii. Naopak aut s pohonem na CNG, tedy stlačený zemní plyn, se prodalo 152 kusů. Většinu, 119 z nich, si připsala Škoda.
Ačkoliv se Škoda Enyaq začne koncovým zákazníkům prodávat až v květnu (objednávat auto je možné už teď), stejně se za první čtvrtletí roku stala nejregistrovanějším elektromobilem v Česku. Následují Hyundai Kona Electric a již nevyráběná Škoda Citigo-e iV. Je však nutné podotknout, že statistiky nerozlišují jednotlivé modely Tesla a házejí je do jednoho pytle. Americká automobilka zatím letos zaujala 69 zájemců. Plug-in hybridům dominuje dvojice od Škodovky, tedy Octavia iV a Superb iV.
Prodeje elektrických a plug-in hybridních modelů
Elektromobily | Počet prodaných kusů | Plug-in hybridy | Počet prodaných kusů | |
1. | Škoda Enyaq iV | 155 ks | Škoda Octavia | 223 ks |
2. | Hyundai Kona Electric | 53 ks | Škoda Superb | 155 ks |
3. | Škoda Citigo-e iV | 46 ks | Seat Leon | 66 ks |
4. | Volkswagen ID.3 | 39 ks | Mercedes-Benz GLE | 58 ks |
5. | Renault Zoe | 33 ks | Mercedes-Benz A | 33 ks |
Mezi hybridními automobily (těch se prodalo 3762 kusů), přičemž SDA nerozlišuje klasické hybridy a takzvané mildhybridy s nižším stupněm elektrifikace, je jedničkou Toyota Corolla následovaná Toyotou RAV4 a Fordem Puma.
V galerii se podívejte na přehled 20 nejprodávanějších nových aut v Česku za první čtvrtletí roku 2021.