Prodeje aut v Evropě vloni vzrostly. Příčinou jsou i letošní přísné limity emisí CO2

ČTK Martin Přibyl ČTK, Martin Přibyl
16. 1. 2020 16:01
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v loňském roce zvýšil o 1,2 procenta na 15,34 milionu vozů. Růst tak vykázal již šestý rok za sebou. Oznámilo to dnes Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: iStock

"Rok začal na slabých základech kvůli dopadu zavedení testů WLTP (pro spotřebu a emise automobilů) v září 2018. Poslední čtvrtletí 2019 a zejména prosinec však dostaly trh EU do plusu," napsala ACEA.

V prosinci prodej nových osobních automobilů v EU meziročně vzrostl o téměř 22 procent na 1,215 milionu vozů. To představuje nejlepší prosincový výsledek v historii. Nárůst prodeje aut v prosinci zaznamenaly všechny členské země EU.

Český Svaz dovozců automobilů již minulý týden oznámil, že prodej nových osobních automobilů na českém trhu se v loňském roce snížil o 4,4 procenta na 249 915 vozů. V prosinci však prodej meziročně vzrostl o téměř 28 procent na 18 707 vozů.

Příčinou pětinového nárůstu v rámci Evropy jsou v první řadě nízká čísla z předloňského konce roku, kdy trh propadl v důsledku zavedení nových emisních předpisů. V té druhé ale pak i příprava výrobců na letošní omezení emisí oxidu uhličitého. Od letošního roku musí 95 procent všech prodaných aut vypustit v průměru jen 95 gramů na kilometr. Jinak budou automobilky platit pokuty.

Vozy zaregistrované ještě v loňském roce se ale do statistiky nepočítají. Výrobci se tedy snažili prodat zákazníkům méně úsporné verze s vyššími emisemi CO2 ještě v průběhu prosince. Dá se předpokládat, že řada vozů byla přihlášena i přímo automobilkami "na sebe" s tím, že budou zákazníkům dodány až letos.

Nemusí jít pochopitelně jen o sportovní vozy, jako v případě Porsche, kde počet přihlášených aut vzrostl o 63 procent. Výrazné prosincové nárůsty hlásí i lidovější značky. Seat vzrostl o 35 procent, Fiat si připsal 25 procent navíc, Hyundai 24, Dacia, Nissan nebo Škoda 23.

Prodeje také výrazně vzrostly ve státech, které od 1. ledna změnily daně, jež musí zákazník zaplatit při přihlášení auta na základě jeho normovaných emisí oxidu uhličitého. Jedná se například o Francii, kde se prodeje zvedly o třetinu. Prodej aut se zdvojnásobil ve Švédsku nebo Nizozemsku.

Podle renomovaných analytických firem evropský automobilový trh zaznamená letos pokles. LMC Automotive předpovídá pokles jedno procento, Moody's počítá s tříprocentním poklesem, podle IHS Markit se prodeje sníží o procenta dvě.

Šéf Peugeotu Jean-Philippe Imparato řekl oborovému magazínu Automotive News Europe, že pokles prodejů bude výrazný především v prvním čtvrtletí letošního roku.

 

Právě se děje

Další zprávy