Před padesáti lety Škoda zaspala dobu. Podívejte se, jak vítězil pohon předních kol

Petr Korbel
12. 1. 2019 7:38
Při rozhodování o titulu Evropské auto roku v roce 1968 ještě motoristické novináře i veřejnost nejvíce zaujaly sedany klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Titul získal Peugeot 504, druhé místo v této soutěži obsadil typ BMW 2500/2800, třetí byla Alfa Romeo 1750. Rok 1969 ale přinesl revoluci. Poprvé se stalo, že o všechny tři pomyslné medaile se v jednom ročníku podělily vozy s pohonem předních kol. Tuto koncepci ctila před padesáti lety většina úspěšných novinek.

Na trhu se pochopitelně objevily ještě i nové modely cestovních aut s motorem vzadu a například tehdy čerstvě sjednocený evropský Ford stále prosazoval klasické uspořádání. A Škoda společně s Volkswagenem trvala na motoru vzadu a pohonu zadních kol. Jaká zajímavá auta se ukázala před padesáti lety? Podívejte se na přehled všech novinek.

Foto: Ralf Roletschek

Autobianchi A 112

Také druhé místo v soutěži o titul Evropské auto roku obsadil italský vůz s předním pohonem, a to Autobianchi A 112. Šlo o odpověď koncernu Fiat na britské vozy Mini, jejichž licenční verzi na italském trhu úspěšně prodávala milánská firma Innocenti. A protože v 60. letech si Fiat s oblibou ověřoval novinky pod značkou dceřiné firmy Autobianchi, zkonstruoval pro ni atraktivní malý model A 112.

Vůz, který byl určen hlavně pro mladé lidi z bohatých rodin, se na trhu objevil v říjnu 1969. O dva roky později přišel jeho blízký příbuzný Fiat 127. Od těchto modelů pak vede přímá vývojová linie k moderním vozům Fiat 500, Fiat Panda a Lancia Ypsilon.

 

Právě se děje

Další zprávy