Firmu založil za 20 liber, teď je z ní nejluxusnější automobilka světa. Příběh otce Rolls-Royce

Jiří Kaloč
27. 3. 2018 14:29
Dne 27. března 1863 se narodil konstruktér Frederick Henry Royce. Vývoji a výrobě automobilů se sice začal věnovat až ve svých 40 letech, přesto významně vstoupil do dějin automobilismu. V roce 1904 totiž založil společný podnik na výrobu automobilů společně s obchodníkem Charlesem Rollsem. Jejich cílem bylo vyrábět nejdokonalejší automobily své doby, a to se jim nakonec podařilo. Dnes sice automobilka Rolls-Royce patří německému koncernu BMW, ale stále vyrábí ty nejluxusnější modely pro nejbohatší klientelu naší planety. Samotná značka Rolls-Royce je pak synonymem bohatství a technické vyspělosti.
Frederick Henry Royce (1863-1933) založil automobilku, která má věhlasné jméno dodnes.
Frederick Henry Royce (1863-1933) založil automobilku, která má věhlasné jméno dodnes. | Foto: Aktuálně.cz

První zkušenosti s technikou získal mladý Royce coby zaměstnanec železničních dílen, později si rozšiřoval své obzory u firmy zabývající se veřejným elektrickým osvětlením.

Royce 10 HP byl prvním vozem od Henryho Royce, který postavil na základech vozu Decauville.
Royce 10 HP byl prvním vozem od Henryho Royce, který postavil na základech vozu Decauville. | Foto: Rolls-Royce

Už v devatenácti letech si za vydělaných 20 liber založil s kamarádem v Manchesteru malou firmu, která se později rozrostla na továrnu vyrábějící hlavně elektromotory. Společnost Royce Ltd. mu přinesla bohatství, sláva přišla až později.

Jako úspěšný podnikatel si ve 40 letech mohl dovolit koupit tehdejší novinku - automobil. Jenže ojetý vůz značky Decauville technika Royceho zrovna nenadchl. A tak si ho patřičně vylepšil, respektive na jeho základě v roce 2004 postavil svůj první automobil Royce 10 HP.

Postupně postavil k plné spokojenosti jejich majitelů další tři automobily. Jeden z nich se dostal do ruky obchodníkovi a motoristickému nadšenci siru Charlesi Rollsovi.

Ten nabídl Royceovi, že bude s jeho automobily obchodovat a nakonec spolu v květnu 1904 uzavřeli dohodu: Royce bude auta vyvíjet a vyrábět a Rolls prodávat pod nově vzniklou značkou Rolls-Royce.

Prvním modelem se stal Silver Ghost, který se představil veřejnosti na výstavě v Londýně v roce 1906. V souvislosti s tímto automobilem byl poprvé v kampani na tento model prezentován i reklamní slogan "Nejlepší automobil na světě".

Rolls-Royce Silver Ghost byl prvním oficiálním autem britské značky RR.
Rolls-Royce Silver Ghost byl prvním oficiálním autem britské značky RR. | Foto: Rolls-Royce

Společně si oba zakladatelé firmu, jež oficiálně vznikla 16. března 1906 jako Rolls Royce Limited, moc neužili. Charles Rolls se v roce 1910 zabil při letecké akrobacii a workoholik Royce prodělal v roce 1912 náročnou operaci. I když se nakonec zotavil, podlomené zdraví mu již nedovolilo naplno pracovat.

Ještě než Rolls v roce 1910 zahynul, vznikla i typická ozdoba chladiče - soška "Spirit of Ecstasy", které se také říká Emily, Silver Lady nebo Flying Lady. Jejím autorem byl sochař Charles Robinson Sykes. Automobily Rolls Royce pak zdobí od roku 1911.

Henry Royce byl neobyčejně pracovitý, čímž trpěla jeho životospráva. To se pak značně podepsalo na jeho zdraví. Po výše zmíněné operaci v roce 1912 mu doktoři nedávali více než několik měsíců života. Royce se z toho nakonec dostal, ale do kanceláře se již nevrátil a svou firmu řídil na dálku z domova.

Továrna Rolls-Royce od první světové války vyráběla kromě luxusních vozů i letecké motory, které poháněly i anglické stíhačky v první světové válce. V době hospodářské krize firma Rolls-Royce koupila konkurenční Bentley, ve stejném roce byl Royce povýšen do šlechtického stavu.

O dva roky později však Henry Royce krátce po svých 70. narozeninách zemřel. Po Royceho smrti změnila firma na znamení smutku barvu podkladu na logu "RR" z červené na černou. Další osudy značky samozřejmě poznamenala válka i konjunktura v 50. a 60. letech minulého století.

V roce 1946 se firma přestěhovala do města Crewe, které leží asi 45 km jihozápadně od Manchesteru. V roce 1966 pak společnost Rolls-Royce převzala kontrolu nad firmou Bristol Siddeley a měla rázem nejširší program na výrobu leteckých motorů na světě.

Přesto se v roce 1971 kvůli vývoji třírotorového motoru pro americký dopravní letoun Lockheed L-1011 Tristar dostala do vážných finančních potíží, a dokonce na ni byl vyhlášen konkurz. Britská vláda se snažila zabránit ztrátám už vložených peněz daňových poplatníků a společnost byla zestátněna.

V roce 1973 se nakonec automobilka od továrny na letecké motory oddělila.
Od roku 1980 byla společnost Roll-Royce Cars součástí zbrojařského koncernu Vickers, v roce 1987 pak byla firma po následné reprivatizaci přejmenována na Rolls-Royce plc.

V roce 1998 po všeobecném úpadku britského automobilového průmyslu se zástupci společnosti Vickers rozhodli anglický národní poklad prodat. Zájem projevily automobilky BMW a Volkswagen.

Koncern z Wolfsburgu sice nabídl více, ale právo užívat název Rolls-Royce již tehdy vlastnilo BMW. Proto se nakonec představitelé obou automobilek dohodli, že značku Bentley si nechá Volkswagen a Rolls-Royce připadne BMW.

Ta už tehdy dodávala do britských automobilů své motory. Od roku 2003 tak Rolls-Royce plc. patří BMW a pod dohledem techniků mnichovské značky pokračuje v odkazu svého zakladatele Henryho Royce.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Státní zástupce znovu podal obžalobu kvůli úniku odposlechů Béma s Janouškem

Státní zástupce znovu podal žalobu na bývalého předsedu Věcí veřejných Víta Bártu a policistu Jana Petržílka kvůli úniku odposlechů bývalého pražského primátora Pavla Béma a lobbisty Romana Janouška. Žalobce viní Bártu s Petržílkem ze zneužití pravomoci a ohrožení utajované informace. O znovupodání žaloby informovala pondělní Mladá fronta Dnes (MfD).

Nově podaná obžaloba už v utajeném režimu není. "Jediná odstraněná vada je, že obžaloba již není utajována. Spis je i přes výhrady městského soudu a vrchního soudu utajován stále stejně," řekl MfD Petržílkův advokát Václav Němec. Důkazně se podle něj spis vůbec nikam neposunul.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Venezuelský opoziční předák López, který je blízkým spolupracovníkem Guaidóa, uprchl do Španělska

Venezuelský opoziční předák Leopoldo López v neděli dorazil do Španělska poté, co se rok a půl ukrýval v rezidenci španělského velvyslance ve venezuelské metropoli Caracasu. Lópezovi se nejprve podařilo utéci do Kolumbie, odkud odletěl do Madridu, kde se znovu shledal se svou rodinou. López je blízkým spolupracovníkem šéfa parlamentu Juana Guaidóa, jehož uznává na šest desítek zemí prozatímním prezidentem Venezuely. Guaidó se snaží přimět k demisi autoritářskou vládu Nicoláse Madura s cílem uspořádat v zemi svobodné volby.

López slíbil, že i z exilu bude podporovat politickou opozici v její snaze sesadit Madura. "Venezuelci, toto rozhodnutí nebylo jednoduché. Ujišťuji vás ale, že můžete počítat s tím, že budu bojovat odkudkoli. Nebudeme odpočívat a budeme pokračovat dnem i nocí ve snaze dosáhnout svobody, kterou si všichni Venezuelci zasluhují," uvedl López.

Zdroj: ČTK
Další zprávy