Před 110 lety se svět dozvěděl o autě z Mladé Boleslavi. Noviny otiskly první snímek

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 29. 10. 2015 19:46
Motoristický časopis Allgemeine Automobil-Zeitung zveřejnil 29. října 1905 první snímek vozu Laurin&Klement Voiturette A s informací o brzkém uvedení této novinky na trh.
Historické dokumenty s prvními snímky mladoboleslavského automobilu.
Historické dokumenty s prvními snímky mladoboleslavského automobilu. | Foto: Škoda Auto

Praha - Deset let poté, co pánové Václav Laurin a Václav Klement začali v Mladé Boleslavi vyrábět nejprve jízdní kola a později i motocykly, pronikla do světa zpráva, že z tohoto podniku vyjede i první automobil.

První snímek otiskl přesně 29. října 1905 časopis Allgemeine Automobil-Zeitung. Krátce po něm obdobnou informaci přinesl i český týdeník Sport a hry.

Historicky první vůz vyrobený v Mladé Boleslavi vypadal nakonec takto.
Historicky první vůz vyrobený v Mladé Boleslavi vypadal nakonec takto. | Foto: Škoda Auto

Vůz dostal označení Voiturette, což je francouzská zdrobnělina slova označujícího malé auto - vozítko. Myšlenkou na výrobu aut se otcové zakladatelé zabývali již od roku 1900, kdy se v oficiálním prospektu na motocykly značky Slavia objevilo toto označení firmy: Laurin&Klement, továrna velocipedů, motocyklů a automobilů Slavia, Mladá Boleslav (Království české).

Nejprve byl vyroben čtyřkolový motocykl, kde spolujezdec seděl o něco níže než řidič a před ním. V roce 1901 se pak na vídeňské automobilové výstavě objevila čtyřkolka, která již měla volant. Různé prototypy pak vznikly i v letech 1902 a 1903. Ještě před samotným kompletním automobilem firma v roce 1905 v Praze vystavila nový motor.

Tento kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o zdvihovém objemu válců 1005 cm3 pak také skutečně využila k pohonu prvního mladoboleslavského automobilu. Výkon byl 5,2 kW (7 koní), což stačilo na dosažení rychlosti 40 kilometrů v hodině. Řidič mohl využívat tři rychlosti pro jízdu vpřed, k dispozici byla i zpátečka.

Hmotnost prázdného vozidla činila přibližně půl tuny. Prodej začal krátce po zveřejnění fotografií a prvních testech. Nakonec bylo smontováno 44 exemplářů vozu s typovým označením Voiturette A.

Do současnosti mladoboleslavská automobilka vyrobila již více než 17 milionů vozů.

 

Právě se děje

Další zprávy