Praotec luxusních SUV popáté: Nový Range Rover je zelenější, stále ale má osmiválec

Pátá generace Range Roveru bude poprvé i plně elektrická.
Novinka je například aerodynamičtější.
Z profilu vyniknou charakteristické boční linie.
Úplně nové je provedení zadních partií.
Kabina je velmi luxusní a sází především na prémiové materiály.
Foto: Land Rover
Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 10. 2021 16:32
Úplně první Range Rover představili Britové před více než padesáti lety. Stvořili tak symbol všech luxusních SUV, který v dalších generacích neustále vybrušovali. Zatím nejdokonalejší verzi Range Roveru představuje pátá generace, která je poprvé sedmimístná a také plně elektrická. Aktuálně.cz mělo možnost krátce se s ním seznámit ještě před jeho premiérou.

Už z dálky vzbuzuje nový Range Rover patřičný respekt. Designéři sice dokázali poměrně umně skrýt jeho skutečné rozměry, především při pohledu z profilu byste mu pětimetrovou délku možná ani nehádali, mohutná přední část ale i tak vystupuje z davu. Její vzhled je spíše evolucí končící čtvrté generace, ale jak popisuje šéfdesignér Land Roveru Gerry McGovern, přesně tak to automobilka chtěla. Vytvořit tradiční luxusní design, který si bere inspiraci z minulosti a nesnaží se za každou cenu ohromit jako třeba velká SUV Audi s maskou Singleframe nebo BMW se stále se zvětšujícími ledvinkami.

McGovern upozorňuje především na boční linii, táhnoucí se od předních až k zadním světlům, a k ní paralelně linii střechy a naopak zlom ve spodní části karoserie. „Vytváří to iluzi, že je auto vytesáno do kamene,“ popisuje. Samotná přední část je uhlazenější a aerodynamičtější než doposud, ale může na leckoho působit spíše jako evoluce stávajícího designového jazyka. Jenže když proti sobě postavíte končící a nastupující provedení, teprve tehdy si všimnete, jak moc jsou vlastně obě auta odlišná. Přední diodová světla mohou být mimochodem digitální, dokážou tak osvětlit až 500 metrů před automobilem.

Naopak hodně odlišná je zadní část, byť stále bezpečně přiřaditelná k předchozím generacím vozu. Vertikální diodová světla, pokud zrovna nesvítí, vypadají jako součást lesklé černé lišty „objímající“ páté dveře. Až když se rozsvítí, dojde vám, že jde vlastně o reflektory. Zástupci Land Roveru na tento prvek hodně upozorňují, jestli se však objeví i na novém Range Roveru Sport a dalších menších modelech, říct nechtěli. Poprvé může mít auto také 23palcová kola, standardem jsou výsuvné kliky dveří.

Úplně nový je prostor pod karoserií. Auto je postavené na platformě MLA-Flex a oproti předchůdci mírně narostlo. Opět se budou dodávat dvě varianty - krátká s délkou 5052 mm a rozvorem náprav o hodnotě 2997 mm a dlouhá s délkou 5252 mm a rozvorem protaženým na 3197 mm. K dispozici budou verze se čtyřmi, pěti a u prodlouženého modelu poprvé i sedmi sedadly. Poslední řada přitom není úplně nouzová, sedí se v ní trochu výše než v prostřední řadě, místa před koleny je tam ale tak akorát a oba cestující mají plný komfort včetně vyhřívání či ventilace sedadel.

Kufr v konfiguraci jen se dvěma řadami sedadel pak u obou délek pojme shodně 818 litrů, za třemi řadami sedadel zbývá ještě 212 litrů. Víko kufru je dvoudílné, v jeho spodní části se přitom dá i sedět, k čemuž nechybí polstrovaný sedák a nouzové opěradlo. V horní části pak jsou reproduktor nebo lampičky.

Především ale nová platforma umožnila vyrobit plně elektrický Range Rover. Jeho premiéra se uskuteční v roce 2024 a příliš detailů zatím automobilka neřekla. Její zástupci alespoň potvrdili, že elektromobil bude mít stejný základ jako ostatní varianty. Baterie budou umístěné pod podlahou, stejně jako u plug-in hybridu. Jen budou mít větší kapacitu. Plug-in hybrid si musí vystačit s využitelnými 31,8 kWh, které vydrží na laboratorních 100 elektrických km, v reálném provozu jich má být 80.

Pod kapotou je kombinace zážehového šestiválce a 105kW elektromotoru. Slabší provedení P440e má dohromady 324 kW, silnější P510e pak 375 kW. Hlavní výhodou budou emise pod hranicí 30 g CO2 na ujetý kilometr, baterii pak lze u plug-in hybridu dobíjet výkonem až 50 kW. Osmdesát procent kapacity tak auto doplní ani ne za hodinu. Na druhou stranu si zájemci o dobíjecí hybrid musí vystačit s kratší karoserií, pro delší se nedodává.

K dispozici ale bude i celkem pět šestiválcových 48V mildhybridů - benzinové P360 a P400 a naftové D250, D300 a D350. Výkon se pohybuje mezi 183 až 294 kW, jen emise atakují nebo přesahují hranici 200 g na km. Vrcholem nabídky zůstává benzinový osmiválec P530, oblíbený třeba v USA nebo na Blízkém východě, který má nově dvojité přeplňování a původ u BMW. Jeho výkon je 390 kW a z 0 na 100 km/h zrychluje za 4,6 vteřiny.

Všechny motorizace mají standardně osmistupňovou automatickou převodovku a pohon všech kol s aktivní uzávěrkou zadního diferenciálu. Auto se tak v terénu neztratí, čemuž pomáhají i světlá výška 295 mm, přední nájezdový úhel 34,7 stupně, zadní nájezdový úhel 29 stupňů a brodivost 900 mm. K dispozici bude i sestava kamer, která umí nasimulovat třeba takzvanou průhlednou kapotu. Řidič tedy přesně ví, kam jede. Součástí standardního vybavení je i vzduchový podvozek, který ve vyšších verzích umí podle dat z navigace predikovat své nastavení tak, aby vždy nabídl posádce dokonalý komfort. Manévrování ve městě pak pomáhá natáčení zadní nápravy pod úhlem sedm stupňů, takže kratší verze má průměr otáčení menší než 11 metrů.

Při usednutí za volant si spíše než v autě budete připadat jako v luxusním apartmá. Všude jsou na dotek kvalitní materiály, nechybí čalounění kůží nebo obložení dřevem, které ale postrádá vrstvu laku a působí tak co možná nejvíce přirozeně. Kůže, případně její velmi jemná prémiovější varianta však mohou být nahrazeny novou udržitelnou textilní tkaninou. Ta je výrazně lehčí než kůže a při její výrobě také vznikne jen čtvrtina emisí oxidu uhličitého. I osmiválcový Range Rover tak může být „zelenější“.

Hlavní dění je v přední části soustředěné kolem 13,1palcového centrálního zakřiveného displeje. Pod ním ale je i pár fyzických tlačítek, která tak nahradila druhou obrazovku používanou doposud. Před řidičem nechybí 13,7palcové digitální budíky, případně také průhledový displej. Samozřejmostí je plná konektivita - bezdrátové připojení k internetu pomocí wi-fi, hlasový asistent Amazon Alexa, bezdrátové rozhraní Apple CarPlay i Android Auto nebo aktualizace softwaru na dálku. Novinku pak představují dveře, s jejichž manipulací pomáhají elektromotory, systém čistění vzduchu uvnitř vozu i reproduktory v hlavových opěrkách k aktivnímu potlačování hluku.

Divize SVO pak již tradičně představila také ještě luxusnější Range Rover SV. Ten se dodává s krátkou i dlouhou karoserií a čtyřmi nebo pěti místy k sezení. Dvě kapitánská místa jsou přitom vyhrazena delší karoserii a nabízí se i jejich luxusnější provedení Signature Suite. V něm nechybí mezi zadními sedadly lednička a v ní speciální skleničky nebo odkládací stolky. Ty, jak tvrdí zástupci automobilky, změnily od minulé generace na přání zákazníků své uchycení, jsou nyní také těžší. Vše se navíc ovládá elektricky přes dotykovou obrazovku ve středovém tunelu a cestující mají vzadu volitelně k dispozici i dvě 13,1palcové obrazovky.

Range Rover SV Serenity je vrcholem luxusu značky Land Rover.
Range Rover SV Serenity je vrcholem luxusu značky Land Rover. | Foto: Land Rover

Od klasických výbav SV odlišíte pomocí několika designových prvků, z nichž tím nejdůležitějším je keramické logo vozu na pátých dveřích. To doplňují i keramické plochy na sedmi místech v interiéru - umístěné jsou tam, kam řidič nejčastěji sahá, tedy třeba na hlavici řadicí páky. „Keramické díly děláme spolu s německou specializovanou firmou,“ říká ředitel divize speciálních vozidel Michael van der Sande. „Keramické logo je také mnohem dražší než klasické,“ doplňuje. Pokud zvolíte designovou verzi SV Serenity, jsou keramické díly v kabině bílé, pokud sportovnější SV Intrepid, pak budou černé. Zájemci o verzi SV se ale budou muset smířit s užší nabídkou motorů - k dispozici budou jen silnější plug-in hybrid, nejsilnější turbodiesel a přeplňovaný osmiválec.

Zatímco Range Rover SV půjde do prodeje až příští rok, klasické provedení už si můžete na stránkách automobilky nakonfigurovat a předobjednat dnes. Nejlevnější verze D250 SE vyjde na 3 241 132 korun, u vyšších výbav ale hravě překročíte čtyřmilionovou hranici i bez příplatků. K dispozici je přitom také limitované úvodní provedení First Edition.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Další zprávy