Stále více silnic v Praze a na objízdných trasách města bývá pravidelně postiženo dopravními zácpami. Ty se navíc prodlužují. Vyplývá to z údajů společnosti TomTom za letošní druhé čtvrtletí. TomTom již pět let shromažďuje data o dopravních tocích ve velkých městech od uživatelů svých navigací. Nyní je hlavní město České republiky v žebříčku "nejucpanějších" měst Evropy na 21. místě.
Oproti loňsku si tak o patnáct míst pohoršilo a procento ucpaných komunikací se zvýšilo o citelných pět procentních bodů na 26 procent.
Lidé, kteří se v hlavním městě České republiky potřebují dostat z bodu A do bodu B v dopravních zácpách stráví průměrně zhruba o polovinu více času, než kolik by potřebovali při jízdě povolenou rychlostí v době, kdy se zácpa nekoná. Ročně je zácpy stojí 78 hodin času.
Horší situace podle TomTomu bývá v Praze ráno. To si musíte vyhradit zhruba o šedesát procent času více, než ukazuje v okamžiku startu cesty vaše navigace jako čas dojezdu do cíle. Večer pak musíte připočítat jen 43procentní časovou rezervu.
Největší pravdědodobnost dopravních kolapsů bývá v hlavním městě Česka ve středu a ve čtvrtek. Naopak pátky jsou poměrně překvapivě dny s relativně dobrou průjezdností silnic.
Istanbulu se vyhněte
Nejucpanějším evropským městem je podle statistiky výrobce navigací Istanbul. Tam trpí zácpami 57 procent komunikací ve městě a večer musíte počítat s tím, že do cíle dojedete v čase o 125 procent delším, než vám ukazuje navigační přístroj.
Jen o málo lepší je situace v polské Varšavě, o čemž se ostatně letos mohli přesvědčit fotbaloví fanoušci a na bronzovém stupínku této nepříliš lichotivé soutěže skončilo francouzské město Marseille.
Hůře než v Praze se jezdí také v Římě, Paříži, Bruselu, Stockholmu, ve Vídni, Berlíně a Londýně. Milán je na tom zhruba podobně jako Praha.
Lépe se vám bude autem jezdit například v Mnichově, Lisabonu, Barceloně, Kodani, Amsterodamu, v Helsinkách i Madridu.
Španělská města jsou na tom v nejnovějším žebříčku poměrně dobře. Ucpaných silnic tu bývá jen kolem desetiny a doba dojezdu se prodlužuje přibližně o deset až dvacet procent. Vůbec nejlépe z 58 hodnocených měst v Evropě na tom byla Malaga.