Všichni motoristé, kteří od začátku listopadu do konce března vyjedou na tuzemské silnice, by měli mít povinně namontované zimní pneumatiky. Takovou změnu zákona chtěl prosadit ministr dopravy Pavel Dobeš podle svého květnového vyjádření. Už tehdy ale říkal, že kvůli složitosti legislativního procesu to bude nejspíše až od sezony 2013/2014.
Šéf dopravní policie Leoš Tržil se přimlouval za co nejrychlejší změnu, ideálně tedy již pro zimu, která je právě za dveřmi. "Naše stanovisko i s odůvodněním jsme posílali již na jaře na ministerstvo dopravy," říká mluvčí dopravní služby Policejního prezidia ČR.
Samo ministerstvo dopravy navíc nyní již nemá tak kategorický názor. "Nejprve vyhodnotíme průběh i nadcházející zimní sezony a pak případně příští rok na jaře navrhneme příslušnou legislativu," vysvětlil online deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
A tak letos bude každopádně platit dosavadní, mírnější úprava. Podle ní může řidič v zimě jezdit na letních pneumatikách, ale pouze tehdy, pokud na silnici neleží sníh či led a současně pokud nehrozí žádné nebezpečí, že během své jízdy na takový úsek může vjet.
Ten, kdo chce ušetřit za zimní pneumatiky, tedy musí zákonitě bedlivě sledovat předpovědi počasí i zprávy o sjízdnosti silnic. Jinak riskuje pokutu.
I kdyby ale nakrásně ministerstvo dopravy nakonec za půl roku dospělo k tomu, že povinné používání zimních pneu je žádoucí, je otázkou, zda by takové nařízení mohlo vstoupit v platnost. Chybí totiž takzvaně "politická vůle" přimět řidiče k ještě větším nákupům pneumatik označených na boku symbolem sněhové vločky a nápisem M+S.
"Myslím, že nynější stav je plně vyhovující. Nelze přece úředně nařídit začátek a konec zimy," argumentuje například poslanec a dopravní expert Stanislav Huml (ČSSD, dříve VV).
Přichází čas na přezutí
Ti zodpovědnější motoristé by už ale teď měli sáhnout po telefonu a objednat si návštěvu v pneuservisu. "Druhá polovina října je totiž v našich klimatických podmínkách ten správný čas pro přezutí," doporučuje Jiří Patera, odborník na bezpečnou jízdu.
Mnozí lidé si podle něj mylně myslí, že když ještě nesněží a není náledí, je lépe mít na autě namontovány letní pneumatiky. Opak je ale pravdou.
Letní směs při nízkých teplotách tvrdne, a tudíž má vůz delší brzdnou dráhu i menší stabilitu v zatáčkách. Od samého počátku října už nejsou vůbec výjimečné ranní mrazíky, a proto třeba na mostech či v lesních úsecích, kde asfalt dostatečně nevysychá, může být povrch silnice namrzlý. Tam pak už je zimní pneumatika doslova k nezaplacení.
Termíny se již zaplňují
Teploty přes deset stupňů, které bývají v poledních hodinách a v časném odpoledni, se pak na jízdních vlastnostech zimní pneumatiky nijak zásadně neprojeví.
Kromě toho má zimní pneumatika více drážek, navíc hlubších, proto i na mokré vozovce lépe odvádí vodu.
V současné době je ještě v pneuservisech klid. "Zatím se dá říct, že řidiče dokážeme přezout nejpozději do druhého až třetího dne od objednání. Mnohdy i v ten samý den. To platí však pro tento týden," uvedla v polovině týdne Magda Pančochová, marketingová ředitelka servisní sítě BestDrive, působící ve všech krajích České republiky.
Podle Pančochové se však volné termíny na přezutí v posledních dvou říjnových týdnech začínají pomalu, ale jistě obsazovat.