Po půstu přijde hlad po autech, věří prodejci. V pondělí opět otevřou showroomy

ČTK ČTK
7. 5. 2021 14:46
Obchodníci s novými i ojetými auty očekávají po otevření autosalonů růst prodejů o deset až 20 procent. Velká část značek sice během půlročního uzavření provozoven využívala on-line prodej, ten však plný provoz většinou zcela nenahradil. Prodej bude v autosalonech probíhat za přísných hygienických opatření. Vyplývá to z vyjádření firem pro ČTK.
Showroom značky Škoda, ilustrační snímek
Showroom značky Škoda, ilustrační snímek | Foto: Škoda Auto

Škoda Auto podle vedoucího českého zastoupení Jiřího Maláčka letos cílí na dorovnání výsledku s rokem 2019, proti kterému byly prodeje v první třetině letošního roku stále o 17 procent nižší. "Pochopitelně vítáme možnost opět otevřít naše autorizované showroomy po dlouhé době. Jejich znovuotevření je dobrou zprávou nejen pro nás a naše obchodní partnery, ale především pro zákazníky. Automobily ještě nejsou v naší zemi spotřebním zbožím, které si lidé kupují, aniž by si ho mohli osobně prohlédnout a vyzkoušet," podotkl Maláček. S ohledem na charakter provozu je podle něj prodej nových i ojetých automobilů z epidemiologického hlediska mnohem méně rizikový než obchody s většinou ostatních komodit.

Toyota očekává za letošní rok prodej rekordních 14.000 vozů, což je o čtvrtinu více než loni. Za první čtyři měsíce roku Toyota v Česku, i přes omezení prodejů pouze na on-line prodej, uzavřela 4472 zákaznických objednávek, což je o 46 procent více než ve stejném období loni. Celý trh přitom rostl jen o 13 procent. Obrat náhradních dílů, i přes uzavření provozoven v březnu a dubnu, celkově vzrostl o 19 procent.

"Všechna naše dealerství jsou připravená na zvýšenou poptávku po předání již objednaných vozů i příchod nových zákazníků. I nadále bude fungovat náš virtuální showroom, který se za rok své existence osvědčil," uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška. Na 5. a 6. června Toyota připravuje první letošní Toyota Víkend, během kterého si budou moci zákazníci vyzkoušet všechny aktuálně nabízené modely. Jarní akce bude zaměřena primárně na modelovou rodinu Corolla a její sportovní výbavu GR Sport.

Mnohaměsíční uzavření autosalonů se podle generálního ředitele Porsche ČR Jana Hurta negativně projevilo nejen na prodejích, ale i na počtu přijatých nových objednávek. "Přestože jsme zavedli on-line prodej, nákup automobilů je přece jen specifický, většina zákazníků si chce vůz osobně vyzkoušet, probrat například možnosti výbav s prodejcem, což elektronický kontakt zatím nedokáže zcela nahradit. Proto jsme velmi rádi, že budeme moci zákazníky opět v našich autosalonech přivítat. Osobně si myslím, že to mohlo být mnohem dřív, protože naše showroomy jsou veliké a vzdušné a při malé koncentraci lidí a naopak vysokých protiepidemických opatřeních je zde riziko nákazy naprosto marginální," podotkl.

Také dealerská síť značky Kia je na osobní kontakt se zákazníky pečlivě připravena. České zastoupení automobilky pro ně zajistilo zvýšené zásoby vozů na centrálním skladu včetně nabídky financování a další formy podpory. Samotní dealeři jsou zásobeni hygienickými prostředky, širokou nabídkou příslušenství a dalšími nezbytnými službami. "Znovuotevření prodejen je pro nás samozřejmě velmi důležité, protože ne všichni zákazníci jsou připraveni nakupovat vozy z domova pomocí digitálních prostředků komunikace," uvedl generální ředitel Arnošt Barna.

Síť autobazarů AAA Auto v pondělí otevře všech svých 22 prodejních poboček. "Jsem ráda, že rozvolnění přišlo ještě do hlavní sezóny, která je vždy nejsilnějším prodejním obdobím roku. Na jaře se celý trh ojetin probouzí a je dobře, že u toho můžeme být s otevřenými autocentry. Na našich tuzemských pobočkách máme k prodeji připraveno 9200 vozů, což je nejširší nabídka v České republice," uvedla generální ředitelka Karolína Topolová.

Za první čtyři měsíce vzrostl prodej nových aut v ČR o 12,6 procenta na 68.510 vozů. Proti roku 2019, který nebyl zasažený koronavirem, je to o 17 procent méně.

 

Právě se děje

Další zprávy