Odhalili jsme novou octavii. Podívejte se, jak vypadá

Tomáš Kunc Radek Pecák Tomáš Kunc, Radek Pecák
5. 11. 2012 11:03
Design Škody Octavia třetí generace vyjde z konceptu Vision D a BMW
Foto: Aktuálně.cz

Žádné prolisy ve tvaru bumerangů či hokejek (i když to by se vzhledem k zaměření sponzoringu Škody nabízelo), ba ani vlnění vody na karosérii nové Škody Octavia nenajdete. Přestože její nezamaskované oficiální fotografie uvidí veřejnost nejspíše až v prosinci, už teď lze říci, že design je nekomplikovaný a výrazně nadčasový.

Je jasné, že designéři mladoboleslavské automobilky vedení Jozefem Kabaněm nemohli měnit úspěšný koncept pětidveřového liftbacku. Díky němu se první generace octavie stala pojmem a druhá pak pronikla do první čtyřicítky nejprodávanějších vozů světa. Základní boční linie se proto měnily jen v detailech. Hlavně díky prodloužení rozvoru vozu a zkrácení převisů.

Základní rysy představil už koncept Vision D.
Základní rysy představil už koncept Vision D. | Foto: Aktuálně.cz

V Mladé Boleslavi jsou si dobře vědomi, že se vůz bude - s výjimkou Ameriky a Antarktidy - prodávat na všech kontinentech, a tudíž musí vyhovět vkusu prakticky celého lidstva. A zároveň, že podobné ozdoby velmi často rychle zastarají. Navíc Jozef Kabaň, jak už je patrné z jeho minulých děl (Bugatti Veyron i řada posledních vozů Audi), je zastáncem čistých, jasně ohraničených ploch.

Základní směr nastolil Vision D

To, jakým směrem se design škodovek v letech 2012-2018, tedy v době mohutné modelové ofenzívy této značky, bude ubírat, naznačila už designová studie Vision D představená v březnu 2011 na autosalonu v Ženevě. Už tehdy mnozí zasvěcenci mluvili o tom, že tímto způsobem Škoda prezentuje mnohé prvky, které se uplatní na nové octavii.

Tvary boku odhalilo auto samo.
Tvary boku odhalilo auto samo. | Foto: Aktuálně.cz

Při úvahách v redakci Aktuálně.cz, jakým způsobem "sejmout" z dosud vyfotografovaných jezdících octavií maskování, jsme samozřejmě brali v úvahu i vzhled přídě rapidu, především umístění nového loga a tvar mřížky chladiče. Pomohl i "únik" kresby bočního profilu vozu z jejího vlastního palubního systému.

V přídi, kterou jsme pak stvořili, lze jednoznačně poznat octavie první i druhé generace. A navíc jsou zde i prvky, které Jozef Kabaň uvádí jako svůj rukopis, tedy například čtveřici světlometů rozmístěných do jakéhosi čtyřlístku. Čestně přiznáváme, že tvar mlhových světlometů může být nakonec jiný, nicméně i toto řešení by nepochybně bylo možné.

Zalomení okénka zadních dveří měl již také koncept Vision D.
Zalomení okénka zadních dveří měl již také koncept Vision D. | Foto: Aktuálně.cz

Částečně lze v některých řešeních použitých na přídi shledat i prvky současných BMW, o nichž se několikrát Jozef Kabaň s respektem vyjádřil.

Záď bylo nutno "odlehčit"

To je pak patrné rovněž na zadním páru dveří, jak upozorňuje šéfredaktor časopisu AutoDesign&Styling Radek Laube. "Trochu mi to připomíná tzv. Hofmeister kink, což je už od 60. let jeden ze základních kamenů designu BMW. Tento specifický tvar C sloupku u BMW odkazuje na pohon zadních kol a v posledních letech ho můžeme vidět například i u Lexusu a některých dalších značek," uvádí Laube.

Podle něho tato záležitost dodá octavii dynamičtější vzhled. Na druhou stranu je to poněkud vybočení, protože octavie má samozřejmě poháněná přední kola.

Na našich silnicích jezdí auto dosud zamaskované.
Na našich silnicích jezdí auto dosud zamaskované. | Foto: Autoforum

Použité řešení má i další důvod. Trochu totiž opticky zmenšuje mohutnou záď, která je logická kvůli nutnosti neztratit zákazníky zvyklé na velký zavazadlový prostor škodovek. Masa materiálu na zádi byla nejvíce patrná právě na dosluhující Octavii II.

Octavie III se začne vyrábět již v některém z příštích týdnů a na českém trhu se objeví v únoru, tedy ještě před oficiální výstavní premiérou na ženevském autosalonu v březnu příštího roku. Tam již bude k vidění i verze kombi a možná i RS a Scout.

Čtěte také: Exkluzivní rozhovor s šéfdesignérem Škody

 

Právě se děje

Další zprávy