Nový český supersport má kola z továrny na raketoplány

Radek Pecák Radek Pecák
8. 4. 2013 12:00
Další prototyp supersportu pod názvem Vesper V8 vzniká v malé vesničce u Klatov
Foto: Vesper

V Česku se rodí hned několik nových automobilových projektů, za nimiž nestojí velké tradiční automobilky, ale menší firmy nebo nadšenci.

Pod názvem Vesper V8 vzniká v malé vesničce u Klatov další prototyp supersportu od českých autorů. Výroba limitované série má začít v roce 2015, prodejní cena jednoho vozu přesáhne 100 tisíc eur.

Online deník Aktuálně.cz získal exkluzivní informace o projektu.

Počítačová simulace útrob vozu.
Počítačová simulace útrob vozu. | Foto: Vesper

Plán postavit si auto přesně podle vlastních představ se zrodil před několika lety. "S kamarády, s nimiž jezdím amatérské okruhové závody, jsme debatovali nad možnostmi vylepšení repliky legendárního stroje Lotus Super 7. Po shrnutí našich dosavadních zkušeností jsme se rozhodli postavit zcela nový vůz," svěřuje se Ondřej Janda, zakladatel společnosti Vesper Automotive.

Na projektu se mimo jiné podílejí i designér Jan Hrbek a specialista na pevnostní výpočty Michal Kalinský.

Maketa sloužící pro výrobu formy karoserie již vzniká v malé dílně firmy. Zde rovněž budou vyrobeny některé kompozitové části. Prototyp rámu byl svařen v dílnách v Loděnici a zde je uskladněn i první motor pro budoucí automobil.

Zakladatel firmy Ondřej Janda.
Zakladatel firmy Ondřej Janda. | Foto: Radek Pecák

"Od samého počátku jsme byli přesvědčeni, že pouze při použití špičkových komponentů, technologií a materiálů můžeme doufat v budoucí komerční úspěch projektu. Proto už je také nyní zřejmé, že i cena takového vozu bude začínat nad hranicí 100 tisíc eur," uvádí Janda. 

Z nuly na sto za tři sekundy

Předpokládané technické parametry Vespru V8, jako jsou výkon 412 koní a poměr hmotnosti a výkonu 550 koní na tunu, dávají tušit, že váha otevřeného vozu bude jen necelých 750 kilogramů.

Maximální rychlost by měla překročit 320 km/h a zrychlení z nuly na stovku se bude, v závislosti na zvoleném typu převodovky, pohybovat na hranici tří sekund. Parametr zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost se blíží údaji, který zazněl letos na ženevském autosalonu při představení supersportů Ferrari LaFerrari a McLaren P1.

Motor slibuje skvělé zážitky.
Motor slibuje skvělé zážitky. | Foto: Radek Pecák

"Plán je takový, že v roce 2014 hotový prototyp otestujeme. Pokud bude vše probíhat dle našich představ, schválíme ho za pomoci odborníků z TÜV SÜD pro silniční provoz a v roce 2015 zahájíme výrobu speciální limitované série pro automobilové nadšence," vysvětluje Janda.

Tvůrci vozu již mají jasno i o pohonné jednotce, která bude zajišťovat dostatečnou dynamiku vozu. Uvažovali o agregátu Mitsubishi Lancer EVO X. nebo o motoru AMG 6,3, nakonec zvolili osmiválec Ford o zdvihovém objemu pěti litrů. Je to Ford Coyote, používaný například i v modelech Mustang.  Jako jediný si agregát od Fordu dokázal poradit s přísnými emisními limity EURO V a zároveň nabídl uživatelsky "přátelskou'' elektroniku od Ford Motorsport uk, což značně zjednodušuje jeho implementaci do vozu Vesper V8.

Maketa vozu.
Maketa vozu. | Foto: Radek Pecák

Na vývoji spolupracuje s týmem Vesper Automotive i několik dalších odborníků ze společnosti TÜV, několikanásobný účastník Rallye Paříž-Dakar Josef Kakrda jako externí poradce a další specializované externí firmy.

Například kola navrhovali a vyráběli raketoví inženýři, kteří dříve pracovali na stavbě raketoplánu Buran. Jsou vyrobena ze speciální letecké slitiny nejvyšší kvality kované v lisu za tlaku 10 000 tun a následně CNC obráběna.

Kola z továrny na raketoplány
Kola z továrny na raketoplány | Foto: Radek Pecák

Karosérie vozu bude vyrobena z kompozitu Carbon Kevlar s využitím aramidové voštiny. „Mimochodem, vývojem podobných materiálů se hodláme zabývat i v budoucnosti, a to nejen pro náš automobilový projekt," svěřuje se Janda.
"Rádi bychom získali grant na výzkum a vývoj uhlíkových technologií."

A další plány? „V současné době rovněž jednám s městem Klatovy o získání pozemku na stavbu haly, ve které plánuji umístit autokláv pro zpracování uhlíkových vláken," prozrazuje podnikatel. Ve výhledu jsou pak i další typy aut.

Technické parametry

  • Koncepce: Dvoumístný roadster s klasickým uspořádáním (vpředu podél uložený motor a pohon zadní nápravy)
  • Motor: V8 5.0 Ford Coyote
  • Výkon: 412 hp (303 kW) / 6500 ot/min.
  • Kroutící moment: 528 Nm / 4500 ot/min.
  • Rám: Příhradová konstrukce z trubek
  • Karoserie: Kompozitní materiály carbon kevlar s využitím hliníkové a aramidové voštiny
  • Rozvor: 2520 mm
  • Rozchod: 1596 mm
  • Rozměry: Výška 1030 mm, délka 3833 mm, šířka 1955 mm
  • Pneu přední: Pirelli 285/18
  • Pneu zadní: Pirelli 335/18
  • Převodovka: Manuální 6st Getrag
  • Hmotnost: 750 kg
  • Výkonová hmotnost: 549 PS/t
  • Rozložení hmotnosti P/Z : 48,5 / 51,5 %
  • Maximální rychlost: > 320 km/h

 

Právě se děje

Další zprávy