Nová octavia, superb i rapid. Co vidí šéfdesignér Škody

Radek Pecák Radek Pecák
8. 10. 2012 11:20
Rozhovor s Jozefem Kabaňem, autorem designu nejrychlejšího auta světa Bugatti Veyron
Foto: Škoda Auto

Jozef Kabaň je autorem designu stále ještě nejrychlejšího auta světa - Bugatti Veyron, podílel se na designu řady modelů značky Audi a nyní je zodpovědný za podobu vozů Škoda.

Letos již přišly na trh dvě novinky, na nichž se výrazně podílel. A řada dalších bude následovat. Na autosalonu v Paříži, kde se model Rapid oficiálně představil veřejnosti, poskytl Jozef Kabaň exkluzivní rozhovor online deníku Aktuálně.cz.

Aktuálně.cz: Veřejnost se letos nejdříve mohla seznámit s modelem Citigo, který není tak úplně svébytnou škodovkou. Jaká to byla práce, když nemůžete dělat auto takzvaně od začátku do konce?

Jozef Kabaň: V životě to je tak, že člověk nemůže vždy dělat jen to, co chce. Ale rozhodně to není nezajímavé. Například výzvou je to, aby i při takové společné práci, a možná právě také díky tomu, dostal zákazník produkt, který mu plně vyhovuje. Pokud se to povede, je to určitě uspokojující i pro designéra.

A.cz: Pak přišel rapid a na něm poměrně hodně diskutovaný šikmý prolis na zádi. Chtěl jste jím vyjádřit charakter, například dříve zmiňovanou inspiraci českým křišťálem?

Ano, to také, ale hlavně je to plně funkční prvek. Současně dodává i charakter. Podívejte se, současné předpisy jasně určují, jak má být umístěna registrační značka a jak má být osvětlena. Dalo se to vyřešit i tak, že by to po designové stránce nic nepřineslo, jen by to bylo funkční, nebo takto. Muselo se o to i dost bojovat.

O možnost mít v Bugatti Veyron odkrytý motor musel zpočátku Jozef Kabaň hodně bojovat.
O možnost mít v Bugatti Veyron odkrytý motor musel zpočátku Jozef Kabaň hodně bojovat. | Foto: Aktuálně.cz

A.cz: Z ohlasů, které na vzhled rapidu máme v redakci, vyplývá, že jeho design je považován za poměrně strohý. Byl to úmysl?

Chci říci, že na tom autě není, na rozdíl od řady jiných současných aut, nic, co by nemělo opodstatnění z hlediska funkce. Jsem přesvědčen, že smyslem automobilového designu není jen dekorovat. Možná to ale někteří lidé pochopí až s odstupem času. Toto auto, i když bude stárnout, bude stále vyzařovat jasný charakter. Jeho design je silně nadčasový.

A.cz: Nakolik bude design rapidu příbuzný s novou generací octavie, která se má začít příští rok prodávat?

Společné mají obě auta nepochybně to, že budou velmi ergonomická a funkcionální. Jsou také stejně kvalitní a precizně udělaná. Octavia je ale auto vyšší kategorie a tuto pozici si musí obhájit. Nejen tím, že v ní budoucí zákazníci naleznou všechny potřebné a dostupné technologie a výbavu, ale i tím, že zákazník bude v jejím designu nacházet sebevědomější výraz. Bude i sportovnější a jsem přesvědčen, že vyjádří navenek osobnost svého majitele.

A.cz: Příští rok by se měla veřejnost seznámit i s novým vzhledem modernizovaného superbu. Jaká je vlastně pro designéra práce na faceliftu? Určitě má daleko menší pole působnosti, než kdyby dělal úplně nové auto...

Ano, samozřejmě. Při faceliftu se dá změnit design, ale jen určitým způsobem. Je třeba také být pokorný, nelze narušit harmonii, musí být zachován celek, který se vytvořil při uvádění na trh. Je nutné v tom být opatrný. Můžu ale říci, že superb po facelifu bude svěžejší, atraktivnější po stránce vzhledu. Nedá se ale očekávat žádná revoluce. Ostatně, není ani žádoucí, protože je to úspěšný produkt. Ovšem další superb, to bude další výrazný krok.

A.cz: Již ho máte hotový?

Práce na něm už pokročily do finální fáze, ale ještě to bude dřina. Podoba už je ale schválena.

Diskutovaný šikmý prolis vzadu měl už koncept Vision D, na kterém Kabaň ukázal své myšlenky.
Diskutovaný šikmý prolis vzadu měl už koncept Vision D, na kterém Kabaň ukázal své myšlenky. | Foto: Škoda-Auto

A.cz: V poslední době jste pracoval i na faceliftu vozu Yeti. Už víme, že z něho zmizí typická kulatá světla na přídi. Proč?

Víte, výsledek faceliftu yetiho je velmi dobrý. Já jsem ale na tu věc měl jiný názor a stále ho mám. Značka je sice důležitá, ale každé auto je individuum. Musí mezi nimi být znatelné odstupy. Na druhou stranu chápu, že k žádoucímu výsledku lze dojít různými postupy...

A.cz: V minulosti byl kromě roomsteru dosti kontroverzně vnímán i design fabie, zejména kvůli ne zcela ideálním proporcím. V tomto směru se příští fabie asi určitě změní, že? Bude orientována spíše jako městský, nebo nadále rodinný vůz?

I budoucí fabie zůstane rodinným autem. I na té současné zákazníci oceňovali samozřejmě kromě jízdních vlastností hlavně prostor. Teď se její role, díky příchodu rapidu jakožto typicky rodinného auta, trošku změní, ale ne příliš moc. Hlavní bylo, aby se daly do pořádku proporce. Bude také trošku odrážet skutečnost, že jde o úspěšný vůz ve světě motoristického sportu.

A.cz: V budoucnu asi přece jen většina vozů bude jezdit na elektřinu. Přinese to revoluční změnu v designu automobilů?

A vy byste si to přál? Podívejte se například na fotoaparát. Uvnitř se změnil docela zásadně. Už tam není film, ale čip, má řadu jiných funkcí. Přesto vypadá po desetiletí víceméně stále stejně. Je prostě dokonale logicky vymyšlený, tak proč ho měnit... Také ve světě aut platí určité hodnoty. Třeba Porsche. Technika uvnitř je úplně jiná, ale vnějšek pořád vyjadřuje původní 911. Až někdo za desítky let vydá další knihu o historii Škodovky a bude tam i kapitola o autech z doby mého působení, tak já bych určitě nechtěl být tím, kdo se odříznul od dosavadního vývoje. Když jste úspěšní, chcete ukázat, že jste hrdí na minulost a současně že dokážete udělat i kroky směrem k budoucnosti.

Podpis současného šéfdesignéra Škody Auto.
Podpis současného šéfdesignéra Škody Auto. | Foto: Radek Pecák

A.cz: A co potřeba vyrábět pro různé regiony různé modely?

Taková neexistuje. Podívejte se na tohle (vytahuje z kapsy iPhone - pozn. redakce). Jeho design doslova očaroval celý svět. Vnímání lidí je všude podobné. Vždyť je to jasné, dlouhá kapota evokuje pocit sportovnosti, a takto auta vnímá kdokoli, ať je Evropan, Američan, Asiat či Afričan.

A.cz: Jak dlouho vlastně plánujete zůstat ve Škodovce?

Dokud budu mít pocit, že mám Škodovce co dát, tak tam budu, na druhou stranu, není to úplně v mojí moci. Ostatně i prezidenti ne vždy chtějí odcházet sami (směje se). Teď jsem součástí Škody a jsem tomu strašně moc rád. Je to samozřejmě i proto, že jsem Čechoslovák a ta značka mi vždy byla velmi blízká.

 

Právě se děje

Další zprávy