2 725 497 nových automobilů se za první tři měsíce prodalo na 27 evropských trzích včetně České republiky. Podle analytické společnosti Jato Dynamics je to o 11 procent méně než v prvním čtvrtletí loňského roku, které bylo stále ovlivněné celosvětovou pandemií onemocnění covid-19. Ta se mohla do čísel promítat i tentokrát, větší vliv má ale invaze Ruska na Ukrajinu, která výrazně ovlivnila dodavatelské řetězce, a s tím spojená nedostupnost nových aut.
Všímá si toho i analytik Jato Felipe Munoz: "Ačkoliv Ukrajina, navzdory počtu obyvatel, nepatří mezi největší evropské automobilové trhy, pro zahraniční výrobce zůstává důležitým zdrojem dílů," komentuje. Připomeňme, že mezi zasaženými značkami byla i Škoda. Té chyběly například kabelové svazky pro elektromobil Enyaq iV, kvůli čemuž došlo k zastavení výroby, v minulém týdnu se však povedlo produkci v Mladé Boleslavi obnovit. Problémy s dodávkami dílů ale nadále ovlivňují i jiné značky.
Loni se mimochodem na Ukrajině prodalo 103 300 automobilů, v Česku to za stejné období bylo necelých 207 tisíc vozidel. Největším trhem bylo v roce 2021 Německo s více než 2,62 milionu automobilů.
A Německo zůstává největším trhem i v prvním čtvrtletí roku 2022, jako jediný doposud překonal hranici 600 tisíc prodaných automobilů. Následují Velká Británie, Francie a Itálie, kde prodeje překonaly alespoň třísettisícovou hranici. Česká republika zapsala podle Svazu dovozců automobilů za první tři měsíce roku 47 391 prodaných aut, což je o 4,3 procenta méně než loni. Z analytickou společností sledovaných trhů rostly meziročně jen ty menší: Kypr, Irsko, Litva, Lotyšsko, Portugalsko, Rumunsko a Slovensko.
Nejoblíbenějším modelem prvního čtvrtletí se stal Peugeot 208, který tak předstihl i stálice, jakými jsou Volkswagen Golf, Renault Clio nebo loni minimálně v některých dílčích měsících úspěšná Toyota Yaris. Nutno podotknout, že vozu se dařilo již loni, kdy byl také nejprodávanějším autem prvního čtvrtletí. Francouzský model jako jediný překonal hranici 50 tisíc prodaných kusů. Za ním skončilo další malé auto, tentokrát Sandero rumunské Dacie, které tak navazuje na své loňské celoroční prodeje. Třetí je VW Golf, u nějž je více než poziční propad vidět další celkový úbytek prodaných kusů.
Golf se podobně jako i jiná auta zdaleka nejen koncernu VW potýká s problémy ve výrobě kvůli nedostatku dílů z Ukrajiny. Proto se za první tři měsíce umístil až na třetím místě. Kompletní pořadí dvaceti nejprodávanějších aut Evropy si prohlédněte v galerii.
Mezi nejoblíbenějšími chybí Škoda, jejím nejprodávanějším modelem se stala Octavia s 28 450 kusy, což je ale o 36 procent méně než loni. I český bestseller narazil na problémy s dodávkami komponentů. Pak v interním pořadí následují Fabia a vyrovnaná SUV Kodiaq, Kamiq a Karoq. Elektrický Enyaq iV se dostal na 8715 kusů a je na tom s popularitou prakticky stejně jako kompaktní Scala.
V březnu samotném pak Jato Dynamics uvádí prodej 1 116 419 automobilů, což je o 19 procent méně než loni. Nejprodávanějším březnovým modelem se stala Tesla Model 3 s 23 tisíci kusy, což je ale způsobeno nevyrovnanými dodávkami americké automobilky, které výrazně stoupnou vždy na konci čtvrtletí. V březnu se dařilo i odvozenému SUV Model Y, které skončilo celkově třetí. Mezi obě Tesly se dostal Peugeot 208. Americká automobilka mimochodem v pořadí značek v březnu překonala i Dacii nebo Citroën. Narostla také poptávka po elektromobilech a plug-in hybridech, kterých bylo dohromady 22 procent ze všech v březnu prodaných nových aut.
V galerii najdete 20 nejprodávanějších nových aut prvního čtvrtletí roku 2022.