Kvůli chybějícím dílům jsme přišli o více než sto tisíc aut, říkají odbory ve Škodě

ČTK Eva Srpová ČTK, Eva Srpová
21. 4. 2022 9:21
Mladoboleslavská automobilka se nadále potýká s problémy ve výrobě, chybí jí díly, zejména kabelové svazky. Kvůli tomu letos vyrobila zatím o sto tisíc aut méně, než měla v plánu, přiznává Škodovácký odborář.
Kabelové svazky se pro koncern VW vyrábějí na Ukrajině. Kvůli přerušení montáže po vpádu ruských vojsk se výroba některých modelů zcela zastavila, což platilo například pro Škodu Enyaq.
Kabelové svazky se pro koncern VW vyrábějí na Ukrajině. Kvůli přerušení montáže po vpádu ruských vojsk se výroba některých modelů zcela zastavila, což platilo například pro Škodu Enyaq. | Foto: Škoda Auto

Výroba v automobilce Škoda Auto by se mohla do června stabilizovat, na podzim se možná vrátí přesčasové směny. Škoda letos zatím přišla kvůli chybějícím dílům o více než sto tisíc aut oproti plánům, uvedl dnes týdeník Škodovácký odborář. Prozatím se však výroba potýká nadále se složitou situací ohledně nedostatků dílů do výroby, zejména čipů a v poslední době také kabelových svazků.

Začátkem dubna se v Mladé Boleslavi rozběhla výroba kabelových svazků, část závodu se sem přesunula z Ukrajiny včetně zaměstnankyň.
Začátkem dubna se v Mladé Boleslavi rozběhla výroba kabelových svazků, část závodu se sem přesunula z Ukrajiny včetně zaměstnankyň. | Foto: Eva Srpová

Pozitivní vyhlídky jsou podle odborů důležité pro zajištění výdělků a budoucnosti pracovních míst. Ve výrobních ztrátách je kromě samotných aut také produkce na převodovkách a v dalších komponentech. V některých provozech se nadále ruší část směn. Situace se ale lepší, například závod Vrchlabí bude v příštím týdnu prakticky zcela bez omezení.

Škoda Auto už začátkem dubna přesunula část výroby kabelových svazků z Ukrajiny do Mladé Boleslavi včetně ukrajinských zaměstnankyň. Zpočátku se tu mají vyrábět kabely pro koncern Volkswagen, zejména pro modely Transporter a Crafter, poté se tu budou montovat svazky pro všechny modely Škody vyjma elektromobilu Enyaq.

Škoda Auto věří, že díky tomu se jí podaří rychleji obnovit výrobu aut. "Nejprve začneme s Fabií, poté dalšími modely, tedy Scalou, Karoqem, Kodiaqem, Octavií, Superbem," vypočítává plány Jan Melichar, který má ve Škodě Auto na starosti nákup konektivity a elektriky.

Škoda Auto a celý koncern VW navíc vytipovávají další místa, kde by se mohla výroba kabelových svazků duplikovat. "Nyní řešíme lokality v Rumunsku, Bulharsku a Maroku, tam všude by se mohla také rozjet výroba kabelových svazků pro celý Volkswagen. Na Ukrajině máme 11 dodavatelů kabelů a celkem v závodech dodavatelských firem pracuje 55 tisíc lidí," říká Karsten Schnake, člen představenstva Škody Auto za oblast nákupu. Ve všech se aktuálně vyrábí, i když u Perjeslavi a Žytomyru výroba kvůli bombovým útokům stála.

Méně aut, vyšší zisk
Kvůli nedostatku polovodičů a pandemii koronaviru automobilka loni zákazníkům na celém světě dodala 878 200 vozů, což bylo o 12,6 procenta meziročně méně. Nedostatek čipů způsobil, že Škoda nevyrobila 280 000 aut.

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila nekonsolidovaný čistý zisk o 48 procent na 22,41 miliardy korun. Nekonsolidované tržby se snížily o 0,4 procenta na 422,6 miliardy Kč. Letos však očekává značné zatížení provozní činnosti v důsledku války na Ukrajině a výpadků v dodávkách některých dílů.

 

Právě se děje

Další zprávy