Toyota Aygo X
Segment těch nejmenších vozidel postupně, na úkor o třídu větších aut, vymírá. Naposledy to pocítila továrna Toyota ve středočeském Kolíně, která přestala vyrábět miniauta v kooperaci s Peugeotem a Citroënem. Zatímco modely 108 a C1 už jsou minulostí, Toyota Aygo dostalo nástupce. Nově se jmenuje Aygo X, čteno cross, a má toho hodně společného s větším Yarisem.
V podstatě jde o jeho zmenšenou variantu, třeba platforma je stejná, jen přizpůsobená menším rozměrům. Aygo X má na délku 3,7 metru a mezi nápravami 2,43 metru, což je výrazně více než u předchůdce. Zvětšil se i kufr na 231, po sklopení zadních sedadel dokonce 829 litrů. SUV pojetí celého vozu pak kromě větších kol (v základu jsou ocelové sedmnáctky s kryty, mezi příplatky jsou i o palec větší ráfky) a celkového robustnějšího vzezření doplňuje i o 55 mm vyšší pozice sedadel. Celkově by měla být podle automobilky kabina vzdušnější.
Yaris pomáhá menšímu sourozenci i pod kapotou, půjčuje mu totiž svůj litrový benzinový tříválec VVT-i s výkonem 53 kW. Kdovíjaký rychlík to není, z 0 na 100 km/h akceleruje za 15,6 vteřiny, umí ale podle údajů automobilky jezdit za 4,7 l/100 km. Motor je kombinovaný s pětistupňovou manuální převodovkou nebo automatem s plynule měnitelným převodem (označení S-CVT), opět odvozeným od ústrojí v Yarisu, ale zároveň odlehčeným a celkově kompaktnějším. Automat zkrátí o desetinu dobu potřebnou ke zrychlení, ale o dvě desetiny zvedne průměrnou spotřebu.
Jiný motor se nenabízí a stejné je to i s pětidveřovou karoserií. Někdejší model se třemi dveřmi se z nabídky poroučel už před nějakou dobou a zpátky se nevrátí. Připlatit si ale lze za střední plátěný stahovací díl střechy, u dvou nejvyšších výbav stojí toto řešení 26 tisíc korun, ale váže s sebou i nutnost dalších příplatků. Kabina pak obsahuje vždy dotykovou obrazovku, podle výbavy se odlišuje jen její velikost, a v přístrojovém štítu bude vždy čtyřpalcový menší displej.
Více si o nové Toyotě Aygo X můžete přečíst zde.