Současný šéfdesignér mladoboleslavské škodovky Josef Kabaň proslul především jako autor vnějšího designu nejrychlejšího automobilu světa Bugatti Veyron. Teprve nyní se ovšem veřejnost může seznamovat s díly, na kterých měl jako šéf vnějšího designu vozů Audi před několika lety velkou část odpovědnosti.
V současnosti ale uplatňuje své zkušenosti pro značku, která je pro něj srdcová záležitost. Rozhovor, který jsme s ním vedli, se ale z valné části točil kolem jeho současné práce v Mladé Boleslavi.
A.cz: Jak se krize projevila na požadavcích na design?
V našem případě minimálně. Škodovka je automobilka, která má nejen atraktivní auta, ale zároveň je založená na racionálních základech. Na těchto vozech není nic zbytečného, dekorativního a nepotřebného.
A.cz: Nebylo tedy třeba nic zásadního přepracovávat?
Škodovce se i přes krizi daří, protože má úspěšné produkty. I v této době je ale třeba se stále ohlížet a ptát se, zda je vše v té správné kvalitě. Kvalita pro mě znamená i cena. Nyní zřejmě stojíme v bodě, kdy bude ještě důležitější než dosud. To ale neznamená, že budeme dělat auta levná. Naopak musí být působivá, atraktivní, kvalitní, spolehlivá a bezpečná, ale zároveň se více cenově přiblížit zákazníkům.
A.cz: Škodovka má od loňského září nového šéfa. Znal jste jeho názory na design Škodovek už před jeho nástupem do firmy?
Příliš ne. S panem Vahlandem jsme se osobně seznámili až několik měsíců před jeho oficiálním nástupem a o to víc mě těší, že se mu naše práce líbila. Pan Vahland je velmi globálně orientovaný člověk a velký stratég. Člověk, se kterým je radost a čest pracovat. Nejen designérská práce, ale i strategie designu vychází z osobního pohledu. Proto je nesmírně důležitá komunikace mezi vedením firmy a designem. Na základě toho jsme o řadě věcí hovořili dopředu a mohu říci, že hned od začátku nastalo značné porozumění.
A.cz. Takže jste zatím neměl důvod litovat, že jste od takových značeck jako je Bugatti a Audi přešel ke škodovce?
Ne, naopak. Škodovka je atraktivní a úspěšná značka, pro kterou jsem chtěl jednou pracovat. Myslím si, teda jsem o tom přesvědčený, že jsem si nemohl vybrat lepší období než teď. Škodovka je firma, v níž platí právě kvůli zmiňovanému tlaku na cenu určitá omezení. A to je příležitost přijít s něčím novým, ještě zajímavějším.
A.cz: Tvar masky chladiče je už poměrně dlouho u Škodovek v podstatě stejný. Nastanou již brzy na přídi nových modelů nějaké změny?
Budeme měnit příď, ale bude se dále vyvíjet i zbytek vozu. Je ale důležité, aby tato změna proběhla na všech autech. Musí být patrné, že vozy Škoda jsou jedna rodina, ale zároveň každé auto musí mít svůj vlastní charakter. Vedle tradičních prvků se objeví vývojově vyzrálejší, ale i zcela nové prvky. Mohu prozradit například to, že současné vertikální členění masky chladiče zůstane zachováno.
A.cz: Neměl jste někdy chuť udělat pro Škodovku koncept, který by ukázal vývojový směr?
Ano, měl. Ale všechno má svůj čas. I toho se dočkáme. Momentálně jsme však pracovali na projektech, které budou zkrášlovat nejen autosalony ale hlavně cesty. Stejně jako dnes třeba model Yeti. Podle mě je tento vůz současná ikona Škodovky. Yeti je nádherná ukázka toho, jak lze spojit racionální s emocionálním. Ve svém segmentu přesně ten model, který má tu správnou velikost, charakter i šarm. Je a bude to velmi úspěšný produkt.
Další část rozhovoru, ve které dnes již světoznámý designér mluví například o tom, jak se nové typy pohonu, včetně elektrického promítnou do designu automobilů, přineseme v příštích dnech.