Napadne sníh. Zkuste, jak na něm vaše auto klouže

Radek Pecák Radek Pecák
20. 10. 2010 5:30
Nastal čas do auta nastěhovat řadu věcí: Smetáček, řetězy, deku....
Foto: Radek Pecák

Meteorologové vyslali jasný signál: Možná už jen hodiny zbývají k tomu, aby silnice zasypal první sníh letošní zimní sezóny.

Pneuservisy hlavně v Praze hlásí, že mají "vyprodáno" na několik dní dopředu. Ale přezout auto nestačí. Jak jezdit, abyste první sníh neodnesli zraněním, nebo škrábanci na vašem voze?

Pro jízdu v zimě je nejdůležitějších několik zásad.

Za prvé je nutné daleko pečlivěji než v létě sledovat silnici před sebou. Měli bychom vědět, zda jedeme po mostě, kde hrozí rychleji než jinde riziko náhlého náledí, měli bychom si všímat dokonce i toho, zda přejíždíme hranice krajů, protože ne všude se silničáři o silnici starají stejně, měli bychom si od vozidel jedoucích před námi nechávat daleko větší rozestupy. Proč je nabíledni. Na sněhu a ledu jsou brzdné dráhy dvoj i trojnásobné než na mokré či dokonce suché vozovce.

Brzdit před zatáčkou je tedy třeba daleko dříve a hlavně je na sněhu či ledu se obvykle vyplatí brzdit jen tehdy máme-li kola srovnaná do přímého směru. Pokud už jsme to s rychlostí přehnali a musíme brzdit ještě v zatáčce, je třeba být navýsost opatrný a být připraven na okamžitou korekci přetáčivého smyku (to je ten, když má najednou zadek auta tendenci předbíhat předek).

Mistři defenzivní jízdy (ti, co se snaží předvídat opravdu každou okolnost) dokonce předem přemýšlejí, kam v případě hrozící srážky s vozem vyjet, aby minimalizovali škody a újmy na zdraví. Lehká bouračka do sněhové bariéry či sjetí do příkopu lze obvykle přežít s nějakou tou boulí, zatímco náraz do kamionu, který ve smyku zabírá celou šířku vozovky, může být také v životě lidském tou poslední události. 

Smyky se učte zvládat na parkovišti

Zdaleka ne všichni před zimou absolovali placenou školu smyku. Je ale možné si udělat vlastní. Stačí počkat například na neděli, kdy má nějaký velký obchod ve vašem okolí zavřeno a na jeho zasněženém prázdném  parkovišti si vyzkoušet, jak se vaše auto chová. Dobré je vzít si sebou pár papírových krabic, vytyčit si zatáčku a pak do ní vjíždět postupně se zvyšující rychlostí, abyste zjistili, jaké tempo je ještě bezpečné. A když pak už smyk  dostanete, můžete se ho učit zvládat okamžitým natočením volantu do správného směru.

Ještě častěji se patrně (zvláště pokud máte auto s pohonem přední nápravy) setkáte s nedotáčivým smykem. Tedy tím, kdy auto nechce a nechce dostatečně zatočit do zatáčky. Tady pomůže okamžité sešlápnutí spojky, uvolnění plynového pedálu a citlivé zatočení.

Co přidat do auta než napadne sníh

  • pytlík s pískem
  • lopatku
  • smetáček na ometání sněhu
  • deku
  • kanystřík s náhradní tekutinou do ostřikovačů
  • řetězy

Pamatujte, že pokud máte auto vybavené systémem ABS, můžete řídit i během brždění, pokud ne, musíte brzdit pouze s narovnanými koly. Ani s vozy vybavenými elektronickou stabilizací (sytémem ESP) nelze na sněhu a ledu jezdit do zatáček stejným tempem jako v létě. I elektronika má totiž své limity a fyzikální vlastnosti nepřekoná.

V kopci mají přednost auta jedoucí nahoru

Zima samozřejmě s sebou přináší i  problémy s rozjezdy do zasněžených či zledovatělých kopců. Aby se kola protáčela co nejméně, je třeba citlivě pracovat se spojkou a na rovině se raději rozjíždět na druhý převodový stupeň. Je třeba se předem rozmyslet, na jaký rychlostní stupeň celý kopec vyjedete a ten zařadit ještě pod ním. Pamatujte, že pokud je třeba se vyhýbat v kopci, mají přednost ta vozidla, která jedou nahoru.

Pokud už se rozhodnete předjíždět, například na dálnici, kde jsou ve sněhu vyjeté pásy od kol a jednotlivé jízdní pruhy odděluje od sebe vyšší či nižší sněhová bariéra, je tak nutno činit plynule. I když uslyšíte hluk způsobený protáčejícími se koly, nesmíte se vylekat a cuknout volantem či dokonce šlápnout na brzdu. Stejným způsobem se pak budete i vracet do svého původního jízdního pásu.

Možná se to bude zdát zbytečné, když síť benzinových stanic je v Česku dostatečně hustá a velká část má otevřeno i v noci, ale pokud pojedeme během sněžení do hor či třeba na dálnici D1 je lepší před jízdou natankovat plnou nádrž. Bez pohonných hmot totiž motor nebude pracovat a logicky ani topit. Také není špatné vozit s sebou v zimě v autě deku.

A ještě jedna poznámka k řetězům. Pokud jezdíte jenom ve městě, vozit je asi s sebou nemusíte. Pokud se ale pracovně či zábavou vydáváte do horských oblastí, nejenže byste je měli s sebou mít, ale měli byste mít i natrénováno jejich nasazování. 

 

Právě se děje

Další zprávy