Martin Přibyl
15. 5. 2019 6:02
Elektronické systémy se staly nedílnou součástí moderních aut. Jedni je vítají pro jejich přínos bezpečnosti, další zatracují, protože nechtějí, aby jim počítače „kecaly“ do řízení. Přinášíme přehled moderních funkcí, které vám mohou zachránit život nebo alespoň plechy. Nutno podotknout, že většinu systémů na dalších stránkách můžete vypnout nebo jejich činnost omezit.
Elektronická stabilizace podvozku (ESC – Electronic Stability Control)
Stačí, abyste v zatáčce příliš prudce ubrali plyn nebo sešlápli brzdu. Zadní kola se odlehčí a přijdou o kontakt s vozovkou. Hloupé je, že v takové situaci už většinou řešíte nějakou krizi, a o to těžší je vyrovnávat smyk. ESC vám v takovém případě pomůže tím, že přibrzdí vnější přední kolo, aby auto srovnalo zpátky zamýšleného směru.
ESC pochopitelně není všemocné, dokáže ale pomoci v řadě situací. Bosch dokonce tvrdí, že jeho systém zvládne zabránit až 80 procentům všech nehod, které vzniknou následkem smyku. Podle studie amerického Institutu pro bezpečnost na silnicích (IIHS) z roku 2006 by se dalo předejít 10 000 úmrtím při dopravních nehodách, stačilo by, aby všechny vozy tento systém měly.
Systém využívá celou řadu komponent - čidla monitorují natočení volantu, otáčky kol i příčné zrychlení - a dá se také využít k řadě různých aplikací. Díky své schopnosti ovládat brzdy vozu tvoří jakýsi základ pro řadu dalších a pokročilejších asistenčních systémů. Součástí ESP je dnes i známé ABS, které umožňuje, abyste s autem při prudkém brzdění zatočili, nebo asistent rozjezdu do kopce, který při stání ve svahu podrží déle brzdy, aby auto necouvlo dozadu.