Velmi zajímavý příběh, jak píše
magazín Road & Track, má závodní Auto Union type C/D pro závody do vrchu z roku 1938, respektive jeho velmi věrná replika, která zároveň i prominentním umístěním dává najevo svou důležitost a unikátnost. Sověti na konci druhé světové války zabavili v Německu kromě jiného právě i celou řadu závodních speciálů Auto Union a převezli je zpátky do Ruska kvůli výzkumu a případně i nějakému tomu kopírování pro použití ve vlastních závodních autech. Jenže po tragické nehodě při jedné z demonstračních jízd byla všechna ukradená auta zavřena do garáže a později určena k sešrotování, aby uvolnila místo pro něco jiného. Předsedovi lotyšského klubu historických vozidel Viktorsi Kulbergovi se nakonec alespoň poslední existující závodní vůz, typ C/D se šestnáctiválcem, povedlo za velkého úsilí a řady úplatků zachránit jen pár hodin před sešrotováním. Po rozpadu Sovětského svazu kontaktoval Kulberga přímo Volkswagen, který auto odkoupil, nechal zrenovovat a originál vystavuje v muzeu Audi v Ingolstadtu. V Rize je ale jeho přesná replika, kterou německá automobilka nechala vyrobit. | Foto: Jan Matoušek