Kolín, Mladá Boleslav, Nošovice - Svůj pátý model právě zavádí do výroby nošovická továrna automobilky Hyundai. Novinkou je třídveřová sportovnější varianta automobilu i30.
Už v průběhu letošního roku nahradila první generaci tohoto vozu druhá v karosářských variantách hatchback a kombi.
Karosářských variant automobilů, které se vyrábějí ve velkých sériích na území České republiky, je nyní tedy již sedmnáct.
"V současné době nejvíce vyrábíme právě vůz i30 s karosérií hatchback, druhý největší zájem je o SUV ix35, následuje kombi i30 a MPV ix20," říká mluvčí továrny Hyundai Petr Vaněk.
Letos sjede z výrobní linky v Nošovicích 300 tisíc kusů automobilů, bude tak naplněna plánovaná kapacita továrny. "Letos byl první kompletní rok, kdy jsme vyráběli ve třísměnném provozu," upřesňuje Vaněk.
Podobný počet vyrobených vozů očekává i v příštím roce, přestože připouští, že z hlediska počtu objednávek již zažili lepší časy, než jsou nyní. Proto jsou prý zcela předčasné úvahy o možném dalším rozšiřování výrobních kapacit. "I kdyby se zájem zvýšil, máme určitou možnost navýšit výrobní kapacitu ještě o zhruba deset procent - díky zkrácení výrobního taktu," vysvětluje Vaněk.
Škoda chce opět růst
Také mladoboleslavská Škoda předpokládá, že letos vyrobí rekordní počet aut ve své historii. "Vyrobíme více aut než v loňském roce, který byl rovněž rekordní. Za deset měsíců letošního roku jsme rostli globálně o 7,2 procenta a v Evropě o 4,2 procenta," říká Jozef Baláž, mluvčí Škoda Auto.
Škodovka si navíc hodně slibuje od nového modelu rapid, nové generace octavie a dalších novinek, které se ještě představí v příštím roce.
Další předpokládaný vývoj Baláž nechce komentovat, je ale optimistou. "Přestože na některých trzích západní Evropy zaznamenáváme v posledních týdnech pokles, daří se nám zde navyšovat tržní podíly, což je v době nepříznivé ekonomické situace na těchto trzích rozhodující," vysvětluje.
Jedním z modelů, který Škodovce v současné době pomáhá k lepším prodejním číslům, je i SUV Yeti. "Model Yeti zaznamenává výrazný nárůst poptávky. Za prvních deset měsíců letošního roku došlo ke globálnímu nárůstu poptávky po tomto modelu téměř o 30 procent," dodal Baláž. Poptávka po vlajkové lodi superb je podle něho zhruba na stejné úrovni jako v loňském roce. Nejprodávanějším vozem je nadále i těsně před koncem svého výrobního cyklu octavia.
Pokles v Kolíně
Nejméně optimistická vyjádření přicházejí v současné době z kolínské automobilky TPCA. U ní pokles výroby pokračuje již třetím rokem. Vloni vyrobila zhruba 270 tisíc automobilů, letos předpokládá jen zhruba 215 tisíc kusů Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo.
Přitom na přelomu desetiletí zde z výrobní linky sjíždělo výrazně více než 300 tisíc těchto malých aut ročně.
Podle viceprezidenta Patrice Le Guyadera by klesající trend měl pokračovat i v příštím roce. Při tomto tempu lze tedy očekávat, že v roce 2013 produkce nepřesáhne 180 tisíc aut.
Letos se výsledek hospodaření projevil i na počtu pracovních míst. "V průběhu roku firmu opustilo 344 lidí," říká mluvčí TPCA Radek Kňava. Počet zaměstnanců by na konci roku měl být zhruba 2450. V příštím roce automobilka další snižování stavu zaměstnanců zatím neplánuje.