MG3 spadá do třídy malých aut, která v posledních letech v Evropě spíš stagnovala. Oficiálně se uvádí na trh letos v srpnu, ale zprvu s hybridním pohonem. Sami zástupci značky tuší, že MG3 naplno osloví zájemce o Fabii a další až s konvenčním spalovacím motorem bez částečné elektrifikace. S ním totiž také zlevní.
"Na Fabii budeme s konvenčním spalovacím motorem cílit nejvíce," přiznává Marek Vodička, vedoucí marketingu a PR v českém zastoupení MG. Dalšími rivaly jsou Dacia Sandero, Toyota Yaris, Hyundai i20, Renault Clio, Peugeot 208, VW Polo či Opel Corsa.
Hybridní verze tak především cílí na Yaris. Jsou si i cenově blízko, zatímco Yaris startuje na akčních 480 tisících korun, MG3 je o 9900 Kč dražší. Jenže má o dost zajímavější a také výkonnější techniku.
Základem dobře fungujícího hybridního ústrojí je oddělený elektromotor a generátor. "Není hybrid jako hybrid, baterie v MG3 má kapacitu 1,83 kWh. Hlavní konkurence má baterku poloviční," upozorňuje Robin Babický, technický školitel MG, a má tím na mysli hybridní ústrojí Toyoty či Mazdy. Hybridní Renault Clio (a jeho dvojče Mitsubishi Colt) mají kapacitu o chlup vyšší, konkrétně 1,2 kWh.
MG3 tak patří mezi nejvýkonnější hybridy ve své třídě na trhu. Elektromotor poskytuje výkon 100 kW, což už je hodnota, která by stačila elektrickému malému vozu do města. V případě MG3 má ale samozřejmě menší baterii, ovšem se slušným napětím 350 V.
Hybridní ústrojí kombinující 75kW atmosférickou benzinovou patnáctistovku s elektromotorem dává dohromady 143 kW. A téměř 200koňové auto v této třídě není skutečně něco úplně běžného. Automobilka tak slibuje, že s MG3 si majitel užije i příjemně svižné svezení. Tento výkon je ale k dispozici jen ve chvíli, kdy kola pohání motor i elektromotor najednou.
MG3 kombinuje v podstatě dvě varianty hybridního pohonu, tedy paralelního i sériového. Zatímco u paralelního může motor a elektromotor pohánět kola současně, či samostatně, u sériového přímo pohání kola pouze elektromotor , motor funguje jako generátor. Technika v MG je navržená právě tak, aby využila výhod obou řešení.
"Maximální hodnota účinnosti spalovacího motoru je asi 35 procent, v reálu s ohledem na jízdní režim, kdy je potřeba ubírat plyn, pak akcelerovat či brzdit, je spíše okolo 20 procent. Díky elektrifikaci a větší baterii v hybridu je účinnost motoru v MG3 41 procent," tvrdí Babický.
Agregát musel projít úpravami. Motor pracuje v Atkinsonově cyklu, tedy řešení, které využívá zpožděné uzavření sacího ventilu, krátkou kompresi a dlouhou expanzi. Má poměrně velký kompresní poměr a další úpravy, které snižují mechanické ztráty.
Zároveň ale jednotka slibuje nízkou spotřebu, podle výrobce 4,4 litru na 100 km. Yaris či Clio umějí být na papíře o deci či dvě úspornější, mají ale znatelně méně výkonu, a tím pádem i horší dynamiku.
K řazení se používá třístupňová planetová převodovka, což je poměrně nekonvenční řešení. "Zjednodušeně to funguje tak, že pro spalovací motor tu jsou čtvrtý, pátý a šestý stupeň, elektromotor pokrývá jedničku, dvojku a trojku," popisuje řešení v praxi Babický.
Čistě v elektrickém režimu umí MG3 jet až do rychlosti 60 km/h, do 80 km/h funguje jako sériový hybrid. "Čísla se ale nedají brát jako dogma, může se stát, že jedete rychlostí 100 km/h pouze v EV režimu, když budete k pedálu plynu šetrní," slibuje Babický. Záleží podle něj i na víc faktorech, třeba jak moc je baterie nabitá, zda má motor ideální teplotu a vše funguje, jak má.
Podle technického školitele je MG3 špičkové především v rekuperaci. Energii sbírá nejen ve chvílích, kdy řidič ubere plyn, umí ji zachytit i tehdy, kdy auto brzdí.
"U většiny hybridů rekuperaci v takovém případě snižujete, brzdový systém Bosch v MG3 ale funguje jinak. Zjednodušeně když řidič brzdí, tlak na brzdové destičky je vytvářený elektromotorem, díky tomu se uspoří každá kWh. Řidič nebrzdí přímo svou nohou na brzdy, vyjma samozřejmě nouzového brzdění," popisuje Babický.
Řidič si navíc může zvolit stupeň rekuperace od nízké po střední až vysokou, k tomu slouží o tlačítko přímo na volantu.
Slabinou MG3 je ale průměrná velikost kufru. Nabízí objem 293 litrů, Fabia má kufr o velikosti 380 litrů. Nádrž se kvůli baterii za zadními sedadly musela snížit na 36 litrů.
Ceník modelu jsme podrobně probrali v tomto článku. Připomeňme, že v základní výbavě Essential za 489 900 Kč nechybí adaptivní tempomat, zadní parkovací kamera, Apple CarPlay a Android Auto či navigace. Automobilka láká na leasing s měsíční splátkou 3990 Kč. "Tím chceme reagovat na to, že Yaris je v základu přece jen levnější," dodává Vodička.
Letošní cíl je 5000 aut
MG se v Evropě daří, jde o nejúspěšnější čínskou značku na starém kontinentu. Zatímco v roce 2022 prodala 112 327 aut, loni se údaj pro evropský trh zdvojnásobil na 247 989 kusů. Na český trh značka s britskými kořeny přišla začátkem roku 2022 a nyní, po sedmi měsících letošního roku, zaujímá 1,77procentní podíl.
"Měli jsme v plánu dosáhnout letos 5000 registrací, zatím jsme i s červencovými čísly na hodnotě 2418 aut, s čímž jsme spokojeni," dodává vedoucí marketingu a PR oddělení značky Marek Vodička. "Rádi bychom se dostali na šestou pozici nejprodávanějších značek. Vidíme, že jsme oblíbení především mezi soukromými zákazníky, připadají na čtyři pětiny našich prodejů. Rádi bychom proto více oslovili firmy," říká Vodička.
Pochvaluje si, že v dotačním programu na nákup elektromobilů jsou se 156 vozy šestou nejprodávanější značkou v Česku. Nejžádanější je nicméně automobilka Tesla, kterých se už prodalo 1680 kusů.
Výrobce pokračuje s uváděním nových či faceliftovaných modelů na trh, letos tak přichází s novým HS i ZS, největší novinkou je ale bezpochyby model MG3. S klasickým spalovacím motorem bez hybridní pomoci dorazí před koncem roku. Elektrický roadster Cyberster se odkládá, prodávat by se měl začít příští rok.