Vedle sekce filmových aut, kterých bylo celkem 23, na trávníku parkovaly další desítky krásných historických automobilů a motocyklů a dorazili také někteří úspěšní účastníci letošního ročníku 1000 mil československých.
Vrcholem přehlídky je ocenění vystavených vozů neboli Concours d'Elegance, čímž odkazuje na soutěž, která se odehrává na prestižní světové výstavě Pebble Beach v Kalifornii, kde se majitelé veteránů rovněž setkávají na golfových trávnících.
"Do soutěže se v devíti třídách, které hodnotila odborná porota, zapojilo 54 čtyřkolových a 20 dvou- či tříkolových klenotů vyrobených v rozmezí let 1905 až 1983. Porota mezi automobily vybírala i vítěze v hodnocení elegance ve třech třídách," řekl organizátor výstavy Automobilové klenoty 2019 Jiří Martinka.
Tři ceny, (absolutní prvenství v hodnocení odborné poroty i v hodnocení elegance, dále cena v kategorii předválečných automobilů vyrobených po roce 1918) získal unikátní vůz Lagonda V12 z roku 1939, který vlastní František Kudela. "Renovaci jsme dokončili před pár týdny, takže jde o jeho světovou výstavní premiéru. Je to jedno z nejkrásnějších aut, které nyní mám," řekl Aktuálně.cz jeho šťastný majitel.
"Lagondu na zkráceném podvozku pohání motor, který má stejnou specifikaci jako závodní vozy pro závod 24 hodin v Le Mans v roce 1939. Konstrukce tohoto dvanáctiválce, u něhož se uvádí výkon 220 k, je označována jako vrcholné dílo Waltera Owena Bentleyho," dodává Jiří Martinka.
František Kudela už vlastní několik unikátních veteránů, největší veřejný úspěch u veřejnosti ale získal na loňské výstavě Pebble Beach, kam přivezl výjimečný Talbot-Lago T26 Grand Sport Fastback Coupé. Vůz českých majitelů Františka Kudely a jeho syna Roberta na nejprestižnější automobilové slavnosti světa získal první cenu za nejkrásnější poválečný cestovní automobil a v absolutním pořadí nejhezčích aut výstavy byl druhý.
František Kudela z Chropyně má Talboty rád, v tuto chvíli připravuje další model této značky, který by se mohl příští rok ukázat na Concours d'Elegance v Pebble Beach. Vlastní dílnu, ve které své vozy kompletně renovuje.
"Letos jsme rozdělili 19 různých ocenění, která byla založená na názoru odborné poroty, novinářů, sponzorů a diváků. Vybrat ty nejlepší exponáty mezi všemi klenoty bylo letos pro všechny extrémně obtížné," dodal prezident výstavy Jiří Martinka, jak se vybírali vítězové.
Dalším oceněným byl například Lorraine Dietrich VVM/CI (kategorie Antique Trophy, vůz vyrobený do konce roku 1918), v kategorii poválečných automobilů exceloval Triumph 1800 z roku 1947 a mezi českými vozy dominovala Praga Mignon.
Speciální cenu Preservation Trophy - nejzachovalejší automobil v původním stavu - získala Tatra 52 cabrio Sodomka z roku 1933, kterou přivezl Jiří Veleba. Patina této slonovinové Tatře dodávala na výjimečnosti.
Mezi oceněné motocykly patřily Ariel Square Four (celkový vítězný motocykl), MV Agusta 175, Praga BD a Indian Power Plus.
Na trávníku vynikal překrásný Aston Martin DB2 MK4, který patří společnosti Engine. Chybělo mu však evidenční číslo, přesto získal speciální cenu pořadatelů.
Mezi filmovými auty, navíc autentickými, která ve filmech hrála, se objevil například Wikov 7/28 ze seriálu První republika či Morris Minor, ve kterém jela herečka Lucie Zedníčková v Saturninovi. Ukázal se i automobil Laurin & Klement 110 z filmu Bylo nás pět či motocykl BMW, který se objevil v Dívce na koštěti.
"Už teď plánujeme příští ročník, který bude věnovaný sportovním a závodním automobilům," slibuje prezident výstavy Automobilové klenoty Jiří Martinka.