Lada Kalina NFR
Malá Lada Kalina, připomínající svým designem Opel Corsa druhé generace, přijela poprvé v sériové verzi v roce 2004. Přitom její vývoj začal už v 90. letech, podobně jako u modelu 110 tak bylo auto ještě před příchodem na trh zastaralé. Nejprve byl uveden sedan, po něm se v roce 2006 objevil pětidveřový hatchback a v roce 2007 nejpraktičtější kombi. V roce 2013 vystřídala první Kalinu druhá generace, která se nabízela už jen jako hatchback a kombi. A to až do roku 2018.
Standardní první generace Kaliny se oficiálně dovážela i do Česka, existuje však provedení, které Evropané neznají. Kalina Sport, což byla ruská variace na téma malý ostrý hatchback. Se sportovními verzemi koketovala Lada už u řady 110, věhlasu se ale dočkala až s Kalinou. Nečekejte ovšem kdovíjaké výkony - první generace se nabízela se 65kW čtrnáctistovkou nebo 72kW šestnáctistovkou. Vždy s pohonem předních kol, manuálním řazením, sportovními doplňky exteriéru i interiéru a také upraveným podvozkem.
Své zákazníky si auto našlo, a tak se Kalina Sport vrátila i ve druhé generaci, kdy měla šestnáctistovku naladěnou na 78 nebo 84 kW. Ovšem skutečnou "ikonou" ostrých silničních automobilů Lada se stala Kalina NFR (Need for Race), která přijela v roce 2015. Vyráběla ji, stejně jako další sportovní modely, divize Lada Sport, jinak stavící auta pro okruhové nebo rallyeové závodění, a jednalo se o nejsilnější model v nabídce.
Výkon šestnáctistovky byl vyšponován až na 100 kW, to vše v kombinaci s manuální převodovkou a pohonem předních kol. Auto jezdilo až 203 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlovalo pod deset vteřin. Od roku 2016 navíc standardně dostalo samosvorný diferenciál. Roční produkce byla omezená a jednalo se o nejdražší variantu Kaliny.