Jan Matoušek
25. 7. 2021 7:13
Před 55 lety, 20 července, bylo rozhodnuto o vzniku nové sovětské automobilky. AvtoVAZ, jehož automobily známe pod označením Lada, vyrostl prakticky na zelené louce a od roku 1970 začal vyrábět auta. Rozjezd byl pomalejší, nicméně loni vyrobili v Toljatti auto s pořadovým číslem 30 milionů. Připomeňte si v galerii deset ikonických automobilů Lada za 55letou historii značky.
Lada Largus
V roce 2008 AvtoVAZ uzavřel partnerství s Renaultem, které postupně přešlo až do začlenění ruského výrobce pod francouzskou automobilku. Prvním hmatatelným produktem spolupráce se stala od roku 2012 sériově vyráběná Lada Largus. Že je vám kombi nějak povědomé? Nepletete se, skutečně se stejné auto dalo koupit svého času i v Česku. Jen se jmenovalo Dacia Logan MCV.
Largus se totiž stal jeho licenční verzí, a to dokonce až v době, kdy první MCV končilo. Zatímco vzhled a nabídka až sedmimístného osobního kombi nebo dodávky rumunský vůz zpočátku kopírovaly, motory byly ruské. Úprav se dočkaly i některé komponenty podvozku nebo protikorozní ochrana.
V průběhu výroby se Largus stal docela populárním, ale hlavně - začal se od rumunského originálu více odlišovat. Dostal třeba terénní verzi Cross, pohon na stlačený zemní plyn a naposledy na přelomu loňského a letošního roku facelift s novou přední částí, která se vizuálně sjednotila s novějšími ladami. Došlo i na přepracovaný interiér třeba s dotykovou obrazovkou, kterou původní Logan nikdy nedostal. Přesto rumunský originál znalec pozná i nadále podle skupinových světel nebo dvoukřídlých zadních dveří.
Pod kapotou se objevuje zážehová šestnáctistovka se 66 nebo 78 kW a manuální pětistupňovou převodovkou.