Jan Matoušek
25. 7. 2021 7:13
Před 55 lety, 20 července, bylo rozhodnuto o vzniku nové sovětské automobilky. AvtoVAZ, jehož automobily známe pod označením Lada, vyrostl prakticky na zelené louce a od roku 1970 začal vyrábět auta. Rozjezd byl pomalejší, nicméně loni vyrobili v Toljatti auto s pořadovým číslem 30 milionů. Připomeňte si v galerii deset ikonických automobilů Lada za 55letou historii značky.
Něco z historie
Tento týden, přesně 20. července, uplynulo 55 let od chvíle, kdy sovětská vláda podepsala nařízení o výstavbě nové automobilky AvtoVAZ v Toljatti. Její automobily jsou přitom známější pod obchodním jménem Lada. Stavba závodu začala v roce 1967 a už o tři roky později, 19. dubna 1970, byla ručně smontovaná první šestice vozů VAZ 2101 alias Žiguli. Jednalo se o licenci italského Fiatu 124 a Sověti se trefili s výběrem tohoto vozu do černého - žigulík byl moderní, prostorný a úspěšný ve všech zemích východního bloku, nejen v Sovětském svazu.
Zároveň tak odstartoval éru automobilky postavené na zelené louce, která nepřetržitě vyrábí auta již přes půl století. Dohromady jich stihla udělat přes 30 milionů (první milion už v roce 1973) a populární je, nepřekvapivě, hlavně v domovském Rusku. Vozy Lada tvoří třetinu tamního vozového parku a mají téměř čtvrtinový prodejní podíl.
Za dobu své existence vyrobil AvtoVAZ celou řadu ikonických modelů, stačí si vzpomenout na Nivu nebo Samaru. Od roku 2008 pak spolupracuje s Renaultem, který jej o pár let později definitivně zařadil do své skupiny po bok Dacie nebo Alpine. Momentálně se v Toljatti vyrábí Lady Granta, Vesta, Largus, Xray, Niva Legend a Niva Travel. Na následujících slidech se můžete podívat na nejzajímavější a nejdůležitější modely 55leté historie ruské automobilky.