Nejznámější ruská automobilka má 55 let. Připomeňte si deset ikonických modelů Lada

Jan Matoušek Jan Matoušek
25. 7. 2021 7:13
Před 55 lety, 20 července, bylo rozhodnuto o vzniku nové sovětské automobilky. AvtoVAZ, jehož automobily známe pod označením Lada, vyrostl prakticky na zelené louce a od roku 1970 začal vyrábět auta. Rozjezd byl pomalejší, nicméně loni vyrobili v Toljatti auto s pořadovým číslem 30 milionů. Připomeňte si v galerii deset ikonických automobilů Lada za 55letou historii značky.
Foto: Lada

VAZ 2101 - první Žiguli

Vůbec první auto, které AvtoVAZ vyprodukoval, je dost možná i tím vůbec nejslavnějším. Vždyť jej Rusové zvolili svým autem 20. století a na světě není moc automobilových nadšenců, kteří by žigulík neznali. Oficiální jméno je VAZ 2101 Žiguli, na exportních trzích se však sedan prodával jako Lada 1200. To podle objemu motoru, který byl umístěný vpředu a poháněl zadní kola.

Je trochu ironií, že jakkoliv se jedná o jedno z nejslavnějších ruských aut, žigulík vlastně ani není ruský. Jde o licenční Fiat 124, byť s celou řadu především technických změn - jiný je například motor (byť i ten vyvinul Fiat), brzdy, karoserie byla oproti originálu vyztužena a zvýšila se i světlá výška.

Z nového rodinného vozu se brzy stal hit a AvtoVAZ postupně doplňoval nabídku nejen o lépe vybavené exportní varianty, ale také novou karoserii. V roce 1971 vznikl kombík VAZ 2102. O rok později nabídku doplnila luxusnější verze s upraveným designem, silnější patnáctistovkou a jménem 2103, v roce 1974 se začalo vyrábět modernizované provedení 21011. To se nicméně nabízelo po boku původního žigulíku.

Poslední vůz podle původní licence Fiatu nakonec v Toljatti vyrobili až v roce 1988. Dohromady vzniklo podle knihy Domácí osobní auta S. V. Kanunnikova na 2,7 milionu kusů modelu 2101, další více než čtyři miliony kusů přidaly kombi, luxusnější sedan a zmodernizované provedení. Kompletní příběh první Lady najdete zde.

Připomeňme také, že z modelu 2103 se v roce 1976 modernizací stal typ 2106, který nakonec vydržel ve výrobě až do roku 2005 (byť ne v hlavním závodě, ale u automobilky Iž v Iževsku) a vyrobilo se ho na 4,3 milionu kusů.

 

Právě se děje

Další zprávy