Jan Matoušek
25. 7. 2021 7:13
Před 55 lety, 20 července, bylo rozhodnuto o vzniku nové sovětské automobilky. AvtoVAZ, jehož automobily známe pod označením Lada, vyrostl prakticky na zelené louce a od roku 1970 začal vyrábět auta. Rozjezd byl pomalejší, nicméně loni vyrobili v Toljatti auto s pořadovým číslem 30 milionů. Připomeňte si v galerii deset ikonických automobilů Lada za 55letou historii značky.
Lada Granta
V roce 2011 Lada začala sériově vyrábět sedan Granta a možná ani sama netušila, že vyrobila další bestseller a důstojného nástupce žigulíků nebo Samary. Granta se stala hned pětkrát nejprodávanějším autem na ruském trhu, a to v letech 2013, 2014, 2015, 2019 a naposledy loni. Techniku z velké části poskytla menší Kalina, ani tak příliš nepřekvapilo, když její druhá generace vypustila karoserii sedan právě ve prospěch Granty.
Ta se v roce 2013 dočkala druhé karosářské verze liftback, po vzoru Kaliny také přišel sedan Granta Sport s výkonem 78 nebo 84 kW.
V roce 2018 se Granta dočkala celkové modernizace, která ji vzhledem sjednotila s tehdy novou Vestou. A ve stejném roce také došlo k unifikaci s řadou Kalina, která byla beztak technicky prakticky totožná. Kalina tak v roce 2018 skončila, Granta se začala vedle sedanu a liftbacku nabízet i jako hatchback a kombi. Tato situace trvá dodnes, nabídku ještě doplnilo pseudoterénní kombi Granta Cross a sportovní verze s výkonem 78 kW se momentálně jmenuje Drive Active.
Pod kapotou standardního modelu je aktuálně benzinová šestnáctistovka naladěná na 66, 72 nebo 78 kW. Prostřední výkon se pojí se čtyřstupňovým automatem, další s pětistupňovou manuální převodovkou.